• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykel vikbar

Doflon

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Aneby
HBK-Nr
30722
Medlemskap
2024
Är det någon som har ett tips på var man köper en elcykel till bra pris. jag vill ju gärna provköra den innan?
 
F

f.d. 53452

Guest
Är det någon som har ett tips på var man köper en elcykel till bra pris. jag vill ju gärna provköra den innan?
Det är ett stort prisspann på elcyklar. Varför du bör bestämma dig vad som är ett bra pris för dig.
Innan du bestämmer dig för vilken typ av vikbar cykel du föredrar så ska du veta att de vikbara små elcyklarna är mycket annorlunda att cykla på men absolut inte svåra att lära sig.
Själv provade jag några innan jag köpte. Det jag fann viktigast var att den har motorn i baknavet. En framhjulsdriven cykel strider helt emot vad vi lärde oss om cykling när vi var barn och upphörde med stödhjul. Ryggmärgen styr hela din cykling. Framhjulsdriven till hyggligt pris (ca 10.000:) kan du prova på Biltema.
Vidare så är balansen sämre hos en liten cykel på grund av mindre svängande massa (gyroeffekten) i hjulen. Detta kan du prova på vilken minicykel som helst.
Har du ovanstående klart för dig så kan du handla på nätet (Tyska via Amazon är prisvärda) eller EvoBike med provkörning hemma och returrätt (lite dyrare än Biltema).
Lycka till.
 
Toppen