• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyckel Biltema eller inte

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Tänkte köpa elcyckel. Någon här med erfarenhet av Biltemas elcycklar. Nöjd eller inte nöjd? Skiljer ju iaf nästan sju tusen mot annan affär. Går det ladda cyckelbattriet från 12 volt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har haft min Biltema 36V elcykel några år nu. Min går bara att ladda men original 230V laddaren.
Jag bytte ut original skitdäcken mot Continental 4lagersdäck efter punktering första veckan.
Bytte även ut sadeln, till en bekvämare.
Monterade även en "cykeldator".
Framlyktan har spruckit, annars har den bara knallat på, jag gav 6990kr för cykeln, och är nöjd med den.
Förra sommaren började batteriet tappa ork, kommer knappt 3mil på en laddning nu, blir nog ett uppgraderat batteri från batteridoktorn i år.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag och min fru har två Biltemacyklar som funkat utmärkt under två säsonger.
problem med laddning av ett batteri löstes snabbt genom återställning.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Om du inte har tummen mitt i handen. Köp en 10 år gammal premium mtb och installera själv. Kostar dig 15-20 tusen, men dumhar en top notch elcykel som du slipper trampa. Iofs bra att röra på sig, men då är det bara att trampa. Kul att slippa vid rätt tillfällen. De toppar dessutom 45-55 km/h och har fjädring och chassie som matchar.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Frugan är inne på sitt 5:e år med sin Scott elcykel med bosch elsystem (och batteri). Ingen kapacitetsminskning på batteri, har fortfarande räckvidd på 11-12mil (eco-läge) och cyklar sommartid till/från jobbet (ToR 4,2mil) varje dag.

Tyvärr infen billig cykel men funktionen finns där så väl som tillförlitligheten och drittsäkerheten.

På sikt värt pengarna.

I sport-läget räcker fulladdat batteri ca 4,5mil.

Mvh!
//Niklas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om du inte har tummen mitt i handen. Köp en 10 år gammal premium mtb och installera själv. Kostar dig 15-20 tusen, men dumhar en top notch elcykel som du slipper trampa. Iofs bra att röra på sig, men då är det bara att trampa. Kul att slippa vid rätt tillfällen. De toppar dessutom 45-55 km/h och har fjädring och chassie som matchar.

Klassas den som moped eller mc?

Pålle
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Jag använder min elcykel varje dag till och från jobbet. Det ställer högre krav på kvaliteten på cykeln.
Då bör du nog lägga till lite extra i pengar för att få en cykel som håller i längden, och som är enkel att laga och serva.
Om du däremot vill ha en cykel med dig i husbilen för att cykla då och då så funkar säkert enklare modeller som Biltema säljer.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Klassas den som moped eller mc?

Pålle

Med 45-55 kmh är det en mc med allt det innebär av körkortsbehörighet, skatt, försäkring och dessutom krävs att den registreras som mc vilket det finns små eller obefintliga utsikter att lyckas med då den inte på långa vägar uppfyller kraven på en mc.
Att tänka på om man "åker fast" med en sådan här cykel är att man gör sig skyldig till en lång rad av trafikbrott såsom (i en del fall avsaknad av körkort) samt oskattat, oförsäkrat, oregistrerat fordon och olovlig körning.
Med detta i åtanke är det bäst med en el-cykel som gör max 25 kmh, gör den max 45 kmh klassas den som EU-moped och har försäringsplikt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Precis min åsikt också. Frågan var ironiskt menad, men ironi är svårt i skrift.

Pålle
sätt dessa efter så blir det lätt att tolka som ironi

;) :oops: :rolleyes::D:D


Nu har vi av okänd anledning kraftig begränsning på smilies här, annars finns det en för nästan alla uttryck, känslor.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vi köpte två av Biltemas elcyklar för ca 3 ½ år sedan. De har knappast använts alls pga problem med en höft. Min hade gått 13 mil när den plötsligt slutade ta emot laddning. Det har stått i uppvärmt garage när vi inte varit på resande fot, och har laddats och kontrollerats med jämna mellanrum. Jag lämnade batteriet till Biltema och upplyste dom om planerat åldrande så de skickade iväg batteriet någonstans för att nollställa det.
Tillbaka fick jag ett helt annat batteri som var betydligt mer skamfilat.
Med batteriet kom skötselråd som verkar helt uppåt väggarna. Där står bl a:
"Minst två gånger i i veckan måste batteriet motioneras, dvs laddas en stund på ca en timme och/eller laddas ur dvs cykla med det."
Så köper man en Biltema elcykel och man skall resa bort en vecka eller mer så måste man ta med sig batteri och laddare.
Man tar sig för pannan!
:msn_wall::msn_wall:
Jag har för mig att denna typ av batterier mår bäst om de lagras vid ca 50% laddning. Det är väl därför alla prylar aldrig kommer med fulladdade batterier.
Två veckor efter detta hänt så vägrade fruns batteri att ta emot laddning. Det kommer jag att återställa själv då det inte heller är nämnvärt använt.
Att medvetet begränsa livslängden på en produkt skulle vara straffbart. (Jag tvivlar på att Biltema varit medvetna om detta, de har alldeles förmycket att förlora om det kommer till allmänhetens kännedom, Det är nog batteritillverkaren själv som såg tillfälle att sälja extra batterier.)
 

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Frugan och jag köpte varsin cykel på biltema med ett år emellan . Vi skulle ha dom nu i sommar att cykla nere på västkusten . Jag laddade dom innan vi for dit ner . Vi började vår cykeltur kände att min cykel var svag fick nästan ingen hjälp av elmotorn bara att vända om likadant blev det för frugan . Visade att batteriet var tillverkat år 2018 på båda cyklar trots den ena var ett år nyare . Prova att ladda igen men batterierna tog inte emot laddningen. Mätte spänning på batteriet typ 28 volt inte bra borde vara 36 volt och mer obelastad.
Visade sig att batteriernas styrmodul stängde av laddningen ,verkar vara 3 års avstängning på dessa batterier ?
Kollade på batteridoktorn på nätet o hans video om dessa batterier o det stämde klockrent . Tömde av styrmodulen på spänning och vips så gick det att ladda dessa batterier igen
 
Toppen