• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar i stockholm.

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Ponera bara el, bilar i stockholm.
Gud give det går i genom, tänk så många vi andra får att välja på!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På tal om elbilar, är det inte dags att börja miljöbeskatta dessa? Batterier kräver gruvor som förödar naturen och med debatten om elbrist så kanske elbilsägarna bara ska ladda 1 gång i veckan samt Stockholmare cykla, vilken kalldusch
Det lär nog komma så snart vi har börjat ställa om och det köps fler elbilar än diesel och bensin tillsammans.
Då blir det väl bonus malus om bilen väger mer eller mindre än 1500kg och alla som köpt elbil sitter med Svarte Petter....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Etanolbilen som jag köpte 2006 var befriad från bla trängselskatt.
Det tog inte lång tid innan subventionerna togs bort.
Orsaken var att för många skaffade etanolbilar och därav minskade skatteintäkterna.
Samma sak kommer nog att hända med elbilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är en självklarhet att när energilagring X blir FÖR populär/vanlig, kommer skatterna att höjas för X, så de som sitter med energilagring X kommer att förse statskassan med nödvändigt kapital.

Då börjar allt om igen, nästa gång blir det EXTREMA subventioner på fordon som drivs av vätgas.
När dom blir vanliga........osv.

För den som är ung och får se hur det slutar, håll hårt i promenadskorna, dom kommer nog också att beskattas hårt när alla fordon sedan länge är sönderbeskattade.

Min syn.
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Visst måste väl en gammal bil vara mer miljövänlig än en nybyggd. Den är byggd och allt är betalt. En ny bil kräver tillgång på material som måste utvinnas/ tas fram och bearbetas innan den kan byggas;)
Läste en artikel i Motor om bonus/malus. " När reduktionsplikten infördes 2018 var det mot löfte om att skatten på bensin och diesel skulle justeras ned om reduktionsplikten höjde drivmedelspriset. Detta beskrevs bland annat i regeringens promemoria - Reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle-. Så har inte skett".
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Etanolbilen som jag köpte 2006 var befriad från bla trängselskatt.
Det tog inte lång tid innan subventionerna togs bort.
Orsaken var att för många skaffade etanolbilar och därav minskade skatteintäkterna.
Samma sak kommer nog att hända med elbilar.
Jag hade också etanolbil. Den gick billigare på bensin än etanol!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hur tror ni de uteblivna skatteintäkterna (bilskatt och drivmedelsskatt) skall täckas ??
Bra Svar!
Lite utan för Ämnet, ut av mej, som jag hörde i dag, nästan fick samma lön som "statsministern",
någon som uppmärksammat detta?
Hur funkar det nu i Sverige!
Men vi andra?
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Bra Svar!
Lite utan för Ämnet, ut av mej, som jag hörde i dag, nästan fick samma lön som "statsministern",
någon som uppmärksammat detta?
Hur funkar det nu i Sverige!
Men vi andra?

Bra Svar!
Lite utan för Ämnet, ut av mej, som jag hörde i dag, nästan fick samma lön som "statsministern",
någon som uppmärksammat detta?
Hur funkar det nu i Sverige!
Men vi andra?
Tänk tanken , du har en husbil, det regnar si & så mycket skatt där efter, bara en tanke att hjälpa dom som
är behov av skatte pengar.
Fantasi!!!!?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hittade detta på nätet, och kan inte låta bli att återge det:

"Ibland lyckas någon formulera sig så slagfärdigt att ett citat får spridning och börjar användas som ordspråk. I de allra flesta fall vet vi inte vem som är upphovsman till de ordspråk och talesätt vi använder, men undantag finns. Ett av våra mest välbekanta ordspråk kommer från Esaias Tegnér (1782-1846) och är hämtat ur ett tal han skrev till en magisterpromotion 1820. Det han så träffande uttryckte var att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta."

/Källa: Ordspråk och talesätt, del 3: Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta

Pålle
 
Senast ändrad:

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Jag läste för något år sedan att man planerar att införa kilometerskatt igen, just för att komma åt elbilarna.
Det är väl egentligen ganska vettigt.
De som kör långa sträckor bidrar mer till vägunderhåll än de som kör till Konsum var tredje vecka....
Nu har det hänt! Läste en artikel om att Schweiz funderar på att utreda ett förbud mot att köra elbilar annat än i viktiga ärenden som att åka till sjukhus, handla förnödenheter och liknande.
 
Toppen