• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El Vespa/Scooter

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På min förra vinter resa till Grekland gav jag bort min Scooter till några vänner där nere....
Nu funderar jag på att köpa mig en el Vespa/Scooter. Just nu är min enda fundering om det kommer att fungera, då jag fricampar till 99,99%
Som jag ser det så är min enda chans till att ladda batteriet via mina solpaneler, då jag står stilla till ca 90%
Finns det någon här som har erfarenhet av att ha med sig en el Vespa/Scooter?... Och som gärna vill dela med sig...
 

Lövstaviken

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5024
Medlemskap
2024
På min förra vinter resa till Grekland gav jag bort min Scooter till några vänner där nere....
Nu funderar jag på att köpa mig en el Vespa/Scooter. Just nu är min enda fundering om det kommer att fungera, då jag fricampar till 99,99%
Som jag ser det så är min enda chans till att ladda batteriet via mina solpaneler, då jag står stilla till ca 90%
Finns det någon här som har erfarenhet av att ha med sig en el Vespa/Scooter?... Och som gärna vill dela med sig...
Jag har en Vespa Elettrica men jag har ingen möjlighet att ta med den på husbilen.
Men för att ladda den så tar det en timma att ladda den till 80%, laddström 1500 W. Sedan sjunker strömmen undan för undan. Det tar fyra timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Vespa Elettrica men jag har ingen möjlighet att ta med den på husbilen.
Men för att ladda den så tar det en timma att ladda den till 80%, laddström 1500 W. Sedan sjunker strömmen undan för undan. Det tar fyra timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%
Tack för info..... Nu är jag mer intresserad av hur det fungerar mer i husbils livet... Och då när man fricampar...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du vill ladda t.ex denna elmoped som har ett batteri på ca. 2,5kWh vid fricamping så går all energi i ditt stora LFP åt +lite till för förluster i inverter+laddare.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har en elcykel, så det är väl ett lite mindre batteri. Jag skaffade en liten o billig DC/DC omvandlare som ger rätt spänning ut (ställbar). Är det soligt, så är det ju strömmen från panelerna på taket som tas omhand :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en elcykel, så det är väl ett lite mindre batteri. Jag skaffade en liten o billig DC/DC omvandlare som ger rätt spänning ut (ställbar). Är det soligt, så är det ju strömmen från panelerna på taket som tas omhand :cool:
Jo... så tänkte jag också eftersom jag bara fricampar.
Sen är ju tanken att inte köra med scootern varje dag, kanske 1-2 ggr i veckan och då har jag ju tid på att ladda upp batteriet.
 
Toppen