• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El till nytt kylskåp 12V

ztocko

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Borås
Har en Marlin 58 Elnagh -98, köpt för en månad sedan. Kylskåpet, ett electrolux 12V/230V/gasol har gett upp så rivit ut det och köpt ett SunWind cuisine 12V 80 Liter. Behöver lite hjälp med tankeverksamheten när det gäller hur det ska kopplas in. Just nu går det en matning fram på 12V som går från generatorn, och som endast ger ström när bilen är igång. Sedan behöver jag en matning för 12V direkt från batteriet. Behöver även någon form av relä som slår över till generatorns 12V när den är igång, och går tillbaka till batteridrift när generatorn stänger av. Någon som har förslag på hur jag bör koppla det här bäst, samt förslag på produkter (reläer eller motsvarande).
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.219
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Använd dig av D+ för att växla relät

 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ok, då behöver du ett växlande relä så som Magnus skrev.

Anslut uttag 30 till kylskåpet
Anslut uttag 87a till ena batteriet och 87 till det andra.
Anslut 85 till D+ (dvs, den generatorkontakt som blir 12V när motorn går)
Anslut 86 till jord (-12V)

MVH
Hans
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Låter märkligt att generatorn inte laddar bobatteriet, enkelt att kolla med multimeter, motor avstängd ingen 230V inkopplat täck över ev. solpanel, mät spänningen på bobatteriet, notera den, starta motorn mät igen, spänningen bör ligga på 13,5 V - 14,5 V på bobatteriet om det laddas från motorn. Ökar inte spänningen på bobatteriet så är det som du säger.
 
Toppen