• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El är kostsamt

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Står på stolpe i E. Det enda som går på el är laddning av telefoner, läsplattor, laddning av bilens batterier, kaffebryggare varje morgon, hårfön 1,5ggr/veckan ( är gift med en kvinna) Kostnad ca 100 SEK/mån. Borde jag investera i solpaneler och vad blir avskrivningstiden? (Frågar åt en vän).
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Står på stolpe i E. Det enda som går på el är laddning av telefoner, läsplattor, laddning av bilens batterier, kaffebryggare varje morgon, hårfön 1,5ggr/veckan ( är gift med en kvinna) Kostnad ca 100 SEK/mån. Borde jag investera i solpaneler och vad blir avskrivningstiden? (Frågar åt en vän).
Rätt många hundar i E som monterar väldigt billigt, men eftersom dom har munkorg och inte munskydd kan dom inte göra det nu ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Blir svårt att räkna hem en solpanel med den låga månadskostnaden.
Skall du kasta loss sladden helt måste du även ha en inverter och tillräckligt med batteri för att orka med bryggaren och fönen. Vill man sen blåsa håret direkt efter kaffet kan det kanske bli tight..
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Blir svårt att räkna hem en solpanel med den låga månadskostnaden.
Skall du kasta loss sladden helt måste du även ha en inverter och tillräckligt med batteri för att orka med bryggaren och fönen. Vill man sen blåsa håret direkt efter kaffet kan det kanske bli tight..
Bara att bita ihop, välfärdsproblem
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En bra inverter som klarar den effekten kostar från 2500 (från Kina).
Sedan behöver, eller bör, du ha litiumbatteri. kostnad från 3 000.
Och sist men inte minst solpaneler för att täcka upp din förbrukning, från 500W bör du ha (3st 150W kostar från 10 000kr).
Sedan hjälp att montera ca 5 000 till.
Slutsumma på minst 20 000kr delat på 100kr/v blir 200 veckor vilket blir ca 4 år. Så det beror helt och hållet på hur länge ni ska stanna....
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
En bra inverter som klarar den effekten kostar från 2500 (från Kina).
Sedan behöver, eller bör, du ha litiumbatteri. kostnad från 3 000.
Och sist men inte minst solpaneler för att täcka upp din förbrukning, från 500W bör du ha (3st 150W kostar från 10 000kr).
Sedan hjälp att montera ca 5 000 till.
Slutsumma på minst 20 000kr delat på 100kr/v blir 200 veckor vilket blir ca 4 år. Så det beror helt och hållet på hur länge ni ska stanna....
Eller också låter man montera allt i samband med bilköp för att bekymmersfritt husbilsliv.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att helt ersätta stolpen under hela året tror jag blir svårt på vintern ger solpaneler väldigt lite laddning. Jag har mätt upp att mina paneler
under vintern ger endast ca 5% av den installerade effekten under december korta dagar och lågt stående sol detta på v-ås breddgrad.
Då har jag en annan erfarenhet....Hela förra vintern stod jag i Halmstad. Visserligen stod jag med "stolpe"
Tyvärr var det inte den bästa ställplatsen då elen gick med jämna mellanrum :eek:
Men jag mindes en dag när elen inte fungerade då laddade mina paneler ca 15A :yes:
Jag blev själv förvånad och tog en bild som bevis och la upp den här på hbk...
Nu minns jag inte trådens namn men kolla Jan-feb i år en tråd om solpaneler eller laddning så hittar du säkert den..
Jag är 100% säker på att hade solen bara varit framme på dagen under en svensk vinter så skulle det fungera att fricampa året runt i Sverige..
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Nu var väl just den ekonomiska biten lite av kärnan i frågan och är väl lite tveksam till om just ett bilbyte är rätt lösning i detta fall :)
En bra inverter som klarar den effekten kostar från 2500 (från Kina).
Sedan behöver, eller bör, du ha litiumbatteri. kostnad från 3 000.
Och sist men inte minst solpaneler för att täcka upp din förbrukning, från 500W bör du ha (3st 150W kostar från 10 000kr).
Sedan hjälp att montera ca 5 000 till.
Slutsumma på minst 20 000kr delat på 100kr/v blir 200 veckor vilket blir ca 4 år. Så det beror helt och hållet på hur länge ni ska stanna....
Nja det var / månad så det blir ca 800 veckor nu sticker det iväg. I allt övrigt läser jag med nöje det du skriver om el. Imponerad av dina kunskaper. På riktigt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu hittade jag inlägget... Ser att det var Jan 2021.... Ser också att det var bara 11.5 A jag fick kl 12:11
Men det är ändå bra för att vara i Sverige i jan. månad


Screenshot_20210125_121122_com.albertronic.x123smartbms.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Eller också låter man montera allt i samband med bilköp för att bekymmersfritt husbilsliv

Nja det var / månad så det blir ca 800 veckor nu sticker det iväg. I allt övrigt läser jag med nöje det du skriver om el. Imponerad av dina kunskaper. På riktigt.
Sorry missade att det var i månaden men det gör kalkylen ännu sämre :-(
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu hittade jag inlägget... Ser att det var Jan 2021.... Ser också att det var bara 11.5 A jag fick kl 12:11
Men det är ändå bra för att vara i Sverige i jan. månad


Visa bilaga 219695
Hur hög effekt har du installerat?
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Att helt ersätta stolpen under hela året tror jag blir svårt på vintern ger solpaneler väldigt lite laddning. Jag har mätt upp att mina paneler
under vintern ger endast ca 5% av den installerade effekten under december korta dagar och lågt stående sol detta på v-ås breddgrad.
Det bror ju på var man befinner sig under vintern. På Iberiska halvön ger de bra laddning även under vintern.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Står på stolpe i E. Det enda som går på el är laddning av telefoner, läsplattor, laddning av bilens batterier, kaffebryggare varje morgon, hårfön 1,5ggr/veckan ( är gift med en kvinna) Kostnad ca 100 SEK/mån. Borde jag investera i solpaneler och vad blir avskrivningstiden? (Frågar åt en vän).
Den totalt billigaste energin på vintern för att värma kaffevatten i visseljohannan till 95 grader är gasol.
Det billigaste sättet för att torka håret är att ställa sig i takluckan.
God fortsättning. :santa1:
 
Toppen