• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

eftermonterat partikelfilter

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
På min eura mobil 2001 så har föregående ägare monterat ett partikelfilter
Till saken hör att motorn är helt orkeslös och jag klandrar partikelfiltret så nu kapas skiten bort!!, fler som upplevt samma med eftermonterat filter?, varför monterar man överhuvudtaget dit detta skräp?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: eftermonterat partikelfilter

Kanonbeslut som det verkar, talade med en tysk i veckan som kom från Berlin och var heligt för..... På sin Vw plåtis som bara krånglade o inte ens i ursprungslandet (ej import) fick dom bukt med den och till följd filter oljebyten med små intervaller. Detta är lustigt när personbilarna verkar klara sig kanske ligger det i för lite tryck på gaspedalen och stillastående för länge mellan resorna, inte vet jag o det verkar ingen annan heller för den skull.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: eftermonterat partikelfilter

Jag pratademed en kille som jobbarmed optimering (trimchippning av motorer)
Och han sa att partikelfiltrerna var rent farliga för motorerna och kan om filtren blir för täta rent orsaka motorhaveri, det är nog därför effekten reduceras när motorlampan tänds för partikelfiltren i bilar, dvs förhindra att motorn havererar för att det blir för högt mottryck
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: eftermonterat partikelfilter

Man kan inte jämföra ett fabriksmonterat DPF med ett eftermonterat.ett fabriksmonterat är underhållsfritt och renas automatiskt ett efter monterat måste man rena själv .Det finns olika metoder beroende på fabrikat.
Jag skulle tro att filtret är monterat för att kunna 'klassa'upp till kanske euro 3 el 4
DPF är inget skit det är en J-V smart uppfinning som gör att våra barn och barnbarn inte drabbas av lungcancer pga skitiga dieselavgaser
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: eftermonterat partikelfilter

Man kan inte jämföra ett fabriksmonterat DPF med ett eftermonterat.ett fabriksmonterat är underhållsfritt och renas automatiskt ett efter monterat måste man rena själv .Det finns olika metoder beroende på fabrikat.
Jag skulle tro att filtret är monterat för att kunna 'klassa'upp till kanske euro 3 el 4
DPF är inget skit det är en J-V smart uppfinning som gör att våra barn och barnbarn inte drabbas av lungcancer pga skitiga dieselavgaser

jag håller faktiskt med när det gäller miljö aspekten och gillar inte att ta bort filtret, men vad skall man göra när filtret tar effekt och ökar bränsle förbrukningen, det i sig är ju inte heller bra för miljön

partikelfilter är givetvis en bra uppfinning när man åxå har automatisk rengöring, men att sätta in ett filter som sakterliga stryper motorn tills den antingen går sönder eller börjar dra en massa mer bränsle känns sisådär

så här ser mitt "kitt" ut, det är katalysator och partikelfilter som eftermonterats

snv8298637zn.jpg
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: eftermonterat partikelfilter

Är det för övrigt någon som har koll på hur ofta man måste rengöra dom partikelfilter som inte är självrengörande?
som jag förstått det så kan man ta lös filtret och hälla i en lösning i filtret sen skulle det ligga och gosa till sig 10 timmar och sedan skulle man spola filtret med vatten, men låter minst sagt omständigt om denna procedur måste göras allt för ofta, speciellt eftersom filtret skulle fyllas,
det vill säga 4-5 liter a 200 kr..:confused:
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: eftermonterat partikelfilter

går att blåsa med tryckluft bakvägen också,smutsigt värre.
Hur länge det går innan det tätnar beror på hur hårt man kör då avgastempen bränner rent det (är det tänkt i alla fall)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: eftermonterat partikelfilter

Jag vet inte hur tillverkaren har tänkt sig i ditt fall .På maskiner (truckar grävmaskiner tex) har man oftast en inbyggd elektrisk brännare och en tryckluftsanslutning .Efter arbetsdagen kopplar man elkablen och tryckluften sen sköter det sig själv.
Det är inte så att du har en addblue tank på din bil som du missat?För oavsett vilket typ av DPF man har måste det renas.
 
Senast ändrad:
Toppen