• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efterlyser smart tips om list

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Halloj!
Kantlisten till det lite upphöjda golvet har börjat lossna väldigt lätt. Går att trycka tillbaks men lossnar så snart man kommer åt den med foten.

Går den limma och isåfall med vad?

Gummilist mot träd alltså. Sitter i en Pössl 2012.

Tack på förhand för tips!
IMG_20210830_221240.jpg

IMG_20210830_221243.jpg
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Ska den sitta permanent så hade jag valt PU -lim.
Fukthärdande och expanderande.
Fyller alltså ut i stället för att krympa, kan det bli bättre?
Personlig favorit sen över 20 år.
Läs anvisningarna och provlimma gärna några bitar innan.
Maskera gärna omgivande synliga ytor med tape.
Följdfrågor besvaras gärna.
Lycka till med listen!
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Gorillalim, tror det kan vara PU som Raasken rekommenderar. Finns hos Mekonomen, Clas i en liten dyr flaska som man kan ha med i husbilen. /GB
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En alu-profil blir tuff att få till mot en böjd kant. Såg inte det när jag svarade.
Med en PVC-profil borde det gå lättare. Man kan ju värma den litet försiktigt med en hårfön eller värmepistol om den inte böjer sig av sig själv.
Exempel (det finns flera sök på "vinkelprofil pvc"): VINKELPROFIL PVC 1000X25X25MM SVART

Limmar du bara dit kantlisten igen så är risken stor att du "sparkar" loss den igen om ett tag. Grundproblemet är att när man kliver ner från upphöjningen så skrapar man sulan mot övre yttre kanten. Med en L-list så kan du sätta (små snygga) skruv uppifrån och dessutom blir det listens ytterkant du sliter på inte på fogen mellan list och golvskiva.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Gjorde ett försök med gel-superlim efter att först ha ruggat upp ytan på listen lite och rengjort. Får se hur det håller....
IMG_20210911_144124.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om det inte funkar så har du ytterligare en plastvariant i lite olika profiler och färger från golvtillverkaren Tarkett.

Trappnosar i plast

M.v.h. JANKRO.

Ps. Finns säkert att köpa hos golvfirmor, direkt från Tarkett så är det bara fulla paket som säljes.
 
Senast ändrad:
Toppen