• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efter 2:a året med bonus malus

Smålänning

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
27429
Medlemskap
2024
Hej.
Nu har vi kört 2 år med vår husbil årsmodell 2020. Bilen hämtades i slutet av mars 2020 så detta år blev en full säsong.
Vi kör endast sommarsäsong från ungefär mitten av mars fram till sista oktober.

Under 2020 saknades rimliga regler i kombination med bonus malus för att tillfälligt ställa av husbil så det gällde 15 dagar som alla övriga husbilar, vilket gjorde att vi inte nyttjade möjligheten att ställa av.
Under 2020 betalade vi strax över 20.000:- för bilskatten.

Lagom till säsongen 2021 kom nya regler, nu kunde man ställa av o få tillbaka pengar efter 4 dagar istället.
Det innebar att ibland när man kom hem på söndagen och inte visste helt klart att man skulle iväg nästa helg så ställde man av bilen.
Ibland blev det jättebra, andra saker hände i livet så att man blev tillgänglig eller så var vädret inte på vår sida vilket gjorde att det var bra att bilen var avställd.

Nackdelen med detta var att det blev en massa pengar som transfererades tram o tillbaka till transportstyrelsen. Varje gång vi ställde på fick vi en räkning som är tvingande att betala, trots att vi snart ställde av den igen.
Så redan när man betalade räkningen visste man att det mesta av pengarna snart är tillbaks igen, men det är väldigt frustrerande att ha detta hängande över sig.
Till exempel, lagom till att vi skulle iväg på semester så hade vi tydligen passerat en betalningsgräns o fick drygt 10.000:- att betala innan man fick använda husbilen, tack för det, fin start på semestern.

Summa sumarum, så har vi betalat drygt 80.000:- till transportstyrelsen under 2021 och fått tillbaka 72.000:- vilket ger en reell årskostnad på dryga 8.000:- i skatt för husbilen. Detta är 12.000:- bättre än 2020.
Men vilket frustrerande år det har varit!

2022 lär tyvärr bli likadant innan vi kommer ur det här bonus malus träsket.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Det gick inte att se i appen elr ringa å kolla elr webben för att se hur mycket ni behövde betala in. Normalt sett har man ju ett antal dagar på sig att betala. Jag har den vanliga skatten å ligger aldrig ute med några summor. Har väl hänt vid semestern. Annars väntar jag med att betala in tills jag vet hur mycket
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Några dagar efter att man ställt av bilen så ändras beloppet så det bara motsvarar det antal dagar som bilen varit påställd. Man har normalt 21 dagar på sig från påställning att betala. Kolla exakt belopp, EAN-nr och datum på Fordonets skulder på Transportstyrelsen.se.

Jag har under ca 9 månader ställt av/på mer än 20 gånger och aldrig legat ute med några pengar.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
när man kom hem på söndagen och inte visste helt klart att man skulle iväg nästa helg så ställde man av bilen.
Kommer du hem på söndagen och ställer av då så räknas inte söndagen som påställd. Dvs du kan ställa på redan igen på torsdagen och slippa betala för söndag, måndag, tisdag och onsdag. Dessutom funkar systemet automatiskt, dvs uppnår du inte fyra dagar avställt så händer inget annat än bilen räknas som påställd hela tiden. Så ställ av så fort du tror att den ska vara avställd minst avställningsdagen plus tre dagar.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej.
Nu har vi kört 2 år med vår husbil årsmodell 2020. Bilen hämtades i slutet av mars 2020 så detta år blev en full säsong.
Vi kör endast sommarsäsong från ungefär mitten av mars fram till sista oktober.

Under 2020 saknades rimliga regler i kombination med bonus malus för att tillfälligt ställa av husbil så det gällde 15 dagar som alla övriga husbilar, vilket gjorde att vi inte nyttjade möjligheten att ställa av.
Under 2020 betalade vi strax över 20.000:- för bilskatten.

Lagom till säsongen 2021 kom nya regler, nu kunde man ställa av o få tillbaka pengar efter 4 dagar istället.
Det innebar att ibland när man kom hem på söndagen och inte visste helt klart att man skulle iväg nästa helg så ställde man av bilen.
Ibland blev det jättebra, andra saker hände i livet så att man blev tillgänglig eller så var vädret inte på vår sida vilket gjorde att det var bra att bilen var avställd.

Nackdelen med detta var att det blev en massa pengar som transfererades tram o tillbaka till transportstyrelsen. Varje gång vi ställde på fick vi en räkning som är tvingande att betala, trots att vi snart ställde av den igen.
Så redan när man betalade räkningen visste man att det mesta av pengarna snart är tillbaks igen, men det är väldigt frustrerande att ha detta hängande över sig.
Till exempel, lagom till att vi skulle iväg på semester så hade vi tydligen passerat en betalningsgräns o fick drygt 10.000:- att betala innan man fick använda husbilen, tack för det, fin start på semestern.

Summa sumarum, så har vi betalat drygt 80.000:- till transportstyrelsen under 2021 och fått tillbaka 72.000:- vilket ger en reell årskostnad på dryga 8.000:- i skatt för husbilen. Detta är 12.000:- bättre än 2020.
Men vilket frustrerande år det har varit!

2022 lär tyvärr bli likadant innan vi kommer ur det här bonus malus träsket.
Jag har också en 2020, du behöver inte ligga ute med pengar som du beskriver. Efter avställning så väntar jag 2-3 dagar sedan går jag in i appen på transportstyrelsen och väljer fordonets skulder. Då behöver jag bara betala för de dagar jag använt bilen. Det står hur mycket du ska betala in och det står också ocr nummer. I mitt fall 79kr per dag som bilen varit påställd. Fungerar klockrent.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
hej
för oss hamnade det på ca 6000kr uträkningen är 27 helger ×138kr =3726kr .32 semesterdagar ×69kr =2208kr =5934kr totalt
Detta är våratt resultat
Johnny
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Avställning borde ske omg, 4 dagars karens handlar bara om pengar...de vill ha in så mycket av oss som det bara går.
Det är ett system/politiskt fel att en husbil ska kosta över 30,000,- i skatt det är ju allra högsta grad av ocker.
Vi får väl hoppas på en förändring efter September 2022.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Avställning borde ske omg, 4 dagars karens handlar bara om pengar...de vill ha in så mycket av oss som det bara går.
Det är ett system/politiskt fel att en husbil ska kosta över 30,000,- i skatt det är ju allra högsta grad av ocker.
Vi får väl hoppas på en förändring efter September 2022.
Vad menar du med karens? Avställning sker den dagen/sekunden du trycker på knappen. Och du slipper betala skatt för den dagen även om du gör avställning kl 23:59. Men bilen måste vara avställd minst fyra dagar för att få skatten tillbaka. Fyra dagar gäller endast malus-bilar. För övriga är det 15 dagar.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har också en 2020, du behöver inte ligga ute med pengar som du beskriver. Efter avställning så väntar jag 2-3 dagar sedan går jag in i appen på transportstyrelsen och väljer fordonets skulder. Då behöver jag bara betala för de dagar jag använt bilen. Det står hur mycket du ska betala in och det står också ocr nummer. I mitt fall 79kr per dag som bilen varit påställd. Fungerar klockrent.
Du skriver att du går in på appen på Transportstyrelsen.
Menar du appen "Mina Fordon"?
Där har jag aldrig sett något ocr-nummer.
Har du någon skärmdump för detta?
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Tack för tipset att kolla på fordonets skulder.
Så har vi inte gjort utan vi har väntat o betalt räkningen när den kommer.
Nu blir 2022 lättare…
Man får vänta några dagar.
Betala alla olika var för sig.
Olika OCR nummer. Använd inte totalskuld om det är flera.
Då fattar Transportstyrelsen inget....
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Våra rutiner när det gäller påställning, avställning samt betalning av vägskatt är som jag tycker ganska enkla.
våran husbil är alltid avställd när den står hemma under tältet förutom ett undantag, om jag vet att jag skall köra med husbilen inom några dagar. Vi har ingen malus-bil.
1. vid avfärd med bortavaro 1 till 15 dagar, ställ på husbilen med appen Mina fordon. Vid längre bortovaro ställ på bilen några dagar innan avresa, detta för att hinna erhålla inbetalningskortet från transportstyrelsen.
2. Köra försiktigt och njut av husbilsåkandet.
3. Vid hemkomst parkerar jag bilen i tältet, tömmer brevlådan och kollar posten där det finns ett inbetalningskort från transportstyrelsen där jag skall betala 1500 kronor. Sedan tar jag fram plattan för att ställa av bilen med appen, i appen står det då att jag skall få tillbaka 1000 kronor om skatten är betald. då är det bara att betala in 500 kronor med det OCR nummer som står på inbetalningskortet. ( siffrorna är bara ett exempel)
Skulle vi få för oss att åka ut om t.ex 8 dagar är det inga problem, samma rutiner. Ställ på,åk iväg och njut,kom hem och ställ av.
På det inbetalningskortet som jag nu fått vid hemkomsten har transportstyrelsen tagit hänsyn till att inte bilen varit avställd i 15 dagar utan bara 8 så nu får jag betala skatt för dom 8 dagarna, Men försäkringspremien är för garageförsäkring under dessa 8 dagar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Våra rutiner när det gäller påställning, avställning samt betalning av vägskatt är som jag tycker ganska enkla.
våran husbil är alltid avställd när den står hemma under tältet förutom ett undantag, om jag vet att jag skall köra med husbilen inom några dagar. Vi har ingen malus-bil.
1. vid avfärd med bortavaro 1 till 15 dagar, ställ på husbilen med appen Mina fordon. Vid längre bortovaro ställ på bilen några dagar innan avresa, detta för att hinna erhålla inbetalningskortet från transportstyrelsen.
2. Köra försiktigt och njut av husbilsåkandet.
3. Vid hemkomst parkerar jag bilen i tältet, tömmer brevlådan och kollar posten där det finns ett inbetalningskort från transportstyrelsen där jag skall betala 1500 kronor. Sedan tar jag fram plattan för att ställa av bilen med appen, i appen står det då att jag skall få tillbaka 1000 kronor om skatten är betald. då är det bara att betala in 500 kronor med det OCR nummer som står på inbetalningskortet. ( siffrorna är bara ett exempel)
Skulle vi få för oss att åka ut om t.ex 8 dagar är det inga problem, samma rutiner. Ställ på,åk iväg och njut,kom hem och ställ av.
På det inbetalningskortet som jag nu fått vid hemkomsten har transportstyrelsen tagit hänsyn till att inte bilen varit avställd i 15 dagar utan bara 8 så nu får jag betala skatt för dom 8 dagarna, Men försäkringspremien är för garageförsäkring under dessa 8 dagar.
Punkt 1,du behöver inte ställa på tidigare för att vänta på inbetalningskort, gå in på transportstyrelsens hemsida "fordons skulder" där finns belopp samt OCRnummer,detta kommer upp några dagar efter du ställt på bilen.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!

Jag kan hålla med om att det administrativa jobbet har varit lite väl mycket och krångligt, jag tror att berörd myndighet blev tagen på sängen och har inte hunnit anpassat sina system, om något år är det nog smidigare.

Jag är oerhörd tacksam att de förde in denna möjlighet att ställa av på 4 dagar, det har sparat en hel del pengar
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Förstår inte denna åsikt att det är krångligt med en ”malusbil”. Sen är ju hela system åt h-e men det är en annan sak.
som flera skriver använd appen mina fordon. Ställ av och på när du vill. Ta hänsyn till 4 dagars karens om du vill slippa skatt för mellanliggande dagar. Kolla i appen efter några dagars avställning hur mycket du ska betala för dina dagar du haft den påställd. Alternativt gå in på webbsidan ”fordonets skulder” via transportstyrelsen. Försäkringen (åtminstone min) växlar automatiskt mellan hel och garage när jag ställer av och på.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Undrar var på tog vägen?
Sitter sedan två timmar på e22...
Karlskrona, Ronneby stopp pga lastbil som halkat lite. Så slant lite...
 
Toppen