• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effekt på solpaneler beroende på breddgrad?

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
Finns det någon sida där man kan se ungefär hur mycket det skiljer i effekt beroende på breddgrad i Sverige?
Det känns som vi tappar rätt mycket på våra horisontellt monterade paneler. Självklart är det ju även säsongsbetonat men skulle vara kul att se.
Hur mycket har ni fått ut som mest i Sverige på er panel mot märkeffekt?

Ni som reser i söderut i tex Spanien, märker ni stor skillnad?
 

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
Om jag räknat rätt så ser det ut ungefär så här för en 100w panel på 0,567m2 monterad horisontalt.
Det känns som det stämmer hyfsat för mig iaf.

Max effekt kl12Kiruna (W)Östersund (W)Lund (W)
Januari2,35,711,3
April45,448,854,4
Juli45,456,762,4
Oktober11,319,324,9
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Här är ett kanonbra program.
Man lägger in plats, väderstreck och effekt så får man ut produktionen.
Jag har lagt in siffrorna jag fick ut som jämförelse till min solanläggning hemma och det stämmer till ca 97% (=betydligt bättre än solanläggarens kalkyl).
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Här är ett kanonbra program.
Man lägger in plats, väderstreck och effekt så får man ut produktionen.
Jag har lagt in siffrorna jag fick ut som jämförelse till min solanläggning hemma och det stämmer till ca 97% (=betydligt bättre än solanläggarens kalkyl).
Det verkar vara intressant men Du har missat ange vilket program har Du refererat till...
 
R

RobbeS

Guest
Om jag räknat rätt så ser det ut ungefär så här för en 100w panel på 0,567m2
Det känns som det stämmer hyfsat för mig iaf.

Kiruna (W)Östersund (W)Lund (W)
Januari2,35,711,3
April45,448,854,4
Juli45,456,762,4
Oktober11,319,324,9


Undrar dock om denna tabell tar hänsyn till antalet timmar solstrålning per dygn. Kan tänka mig en viss skillnad om så inte är fallet. I Kiruna laddar panelen dygnet runt en stor del av sommaren.
 

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
Det är maxeffekt kl 12 som jag räknat på (grafen nedan).
Men jämför du Wh diagrammen verkar det ligga på samma nivå på dygnsbasis mellan tex Kiruna och Lund på sommaren
Hourly_Kiruna.png
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jag antar att det handlar om den projicerande ytan 90gr 100% 45 grader 50% av tillgänglig yta.
Man kan ju fälla upp en spegel för att öka verkningsgraden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har limmat fast mina 3mm båtpaneler. Sen går det väl med aluminiumfolie om man ligger still ett tag.
Sen måste man ju parkera så gångjärnet kommer åt rätt håll. en polerad aluminiumplåt borde fungera bra men numera finns det lätta speglar av plast men de tål kanske inte väder och vind. En modifierad spegelvägg skulle fungera då kan man dessutom göra den lite parabolisk.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.136
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har limmat fast mina 3mm båtpaneler. Sen går det väl med aluminiumfolie om man ligger still ett tag.
Sen måste man ju parkera så gångjärnet kommer åt rätt håll. en du olerad aluminiumplåt borde fungera bra men numera finns det lätta speglar av plast men de tål kanske inte väder och vind. En modifierad spegelvägg skulle fungera då kan man dessutom göra den lite parabolisk.
Då tror jag att du får problem.... Då tempen kommer att öka :rolleyes:
Hur tänker du sen hindra "spegeln" från att inte vinden skall ta tag i den :rolleyes:....
Det finns bara två sätt att göra så som du tänker.:rolleyes:.. Ett att göra det rätt :yes:
Två att göra det komplicerat :swoon:
Du får mer än gärna berätta hur det gick :bye:
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag gör som Bäckis låter det vara som det är.
Var bara ett inlägg om man nu vill ha mer el, jo solen står lägre ner men lyser längre borde ge samma som söderut.
Blir knappast varmare med spegel än med panelerna riktade 90 grader.
En sak jag märkt är att den lilla panelen jag har löst tappar enormt mycket av att vara skuggad det är en sån med aluminiumram. när en liten del blir skuggad blir det inre motståndet så högt att det saboterar för hela panelen eftersom de ligger seriekopplade. Varje cell på panelen ger ca 0,35V.
Ligger man länge på samma plats utan el kan det vara ide att använda speglar eller handla mer solpaneler eller kraftverk.
Tänk om man kunde ha en Bauta generator på bilen och batterier som kunde ta emot den kraften kunde man klara sej länge på en kort stunds körning. Fulladdat på 20min med rätt utrustning, men sånt finns inte med i beställningslistan eftersom man bygger på ett standardchassi som inte särskillt mycket är avpassat till husbilsbehov.
En stor generator kostar inte mycket mer än en liten i tillverkningsledet likaså riktiga batterier life som kan hantera strömmen skulle göra allt annat föråldrat över dagen tekniken finns allt finns men inte att köpa på en husbil som enkelt kunde vara helt oberoende av elanslutning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En kompis pappa var med och utvecklade en generator som drevs av vedeldning.
När jag var yngre och mer oförstående trodde jag han drev med oss...
Den byggdes upp i en liten ”låda” och bestod i princip av en vedeldad värmepanna som (jag gissar eftersom gubben är död) matad en Stirlingmotor som i sin tur drev en generator.
I lådan fanns även en vattenpump och en filteranläggning.
Meningen var att sätta ut ett antal i fattiga områden på landsbygden i t.ex. Afrika och befolkningen kunde då elda med vad skräp som helst och få rinnande och renat vatten. Vet inte vad som hände mer än att de var nere på plats och provkörde.
Men en sådan skulle man kunna ha i bilen...
 
Toppen