• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ecoflow

Ottvik

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Timrå
HBK-Nr
28233
Medlemskap
2024
Är det någon som köpt en portabel batteribank och kan rekommendera ecoflow river?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Känner inte till denna powerstation, men fann detta test på 120V modellen.
Märklig lösning på invertern som sänker spänningen vid belastning över märkström.
Klent energiinnehåll, drygt 600Wh, men det kanske finns i större modeller.
Mycket bra och många finesser :)


Här ett till test av Will Prowse


 

Ottvik

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Timrå
HBK-Nr
28233
Medlemskap
2024
Känner inte till denna powerstation, men fann detta test på 120V modellen.
Märklig lösning på invertern som sänker spänningen vid belastning över märkström.
Klent energiinnehåll, drygt 600Wh, men det kanske finns i större modeller.
Mycket bra och många finesser :)


Här ett till test av Will Prowse


Jag kollade lite omdömen som jag hittade på nätet om modellen verkade inte så bra. Funderar på om jag skall montera in en inverter istället. Men avvaktar till lite senare på säsongen. Har precis bytt husbil till en Adria matrix m 670 2018 skall utvärdera lite innan jag bestämmer mig.
 

Ottvik

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Timrå
HBK-Nr
28233
Medlemskap
2024
Därför jag undrade lite eller om jag skall köpa en inverter istället.
Har precis bytt till en Adria Matrix 2018 så jag avvaktar lite till jag bestämmer tills jag vet vad jag behöver och till vad. Fanns en större modell men den kostar lite över 6000kr.
Såg att dom hade ett reportage i min husbil där av intresse. Googlade lite på omdömen och hittade bara omdömen från USA och dom var inte så bra där Sv frågan på forumet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du bestämmer dej för en inverter, så satsa på en med ren sinuskurva, gå hellre ner i storlek, ifall det blir för kostsamt.
Då kan du även driva känslig utrustning med den.
 

Ottvik

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Timrå
HBK-Nr
28233
Medlemskap
2024
Hej
Ifall du bestämmer dej för en inverter, så satsa på en med ren sinuskurva, gå hellre ner i storlek, ifall det blir för kostsamt.
Då kan du även driva känslig utrustning med den.
tack för information skall läsa på lite om inverter men det lilla jag läst så är det bäst med ren sinuskurva men är man lite novis inom det området så är det tacksamt att få råd.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Grattis till en trevlig bil vi har själva en Matrix .
Om tanken är att ha tillgång till 220 volt i husbilen så är en inverter med ren sinus våg bättre då den matas från bodels batterierna,
det finns ju invertrar till priser betydligt billigare än 6000. Ren sinus våg är nödvändigt om du ska köra känslig elektronik.
Har själv en inverter på 1500w max effekt 3000w kortvarigt. Vi tar ut max 750w
under några minuter i vattenkokaren till kaffet fungerar det perfekt och 70w till en cpap på natten.
Den höga max effekten behövs om du ska köra något med hög start ström men det är inte att rekommendera någon
större belastning längre tid batterierna tar stryk, det blir väldigt höga strömmar så grova matnings kablar är att rekommendera
typ 35mm2 med en stor säkring nära batteriet vi stänger av inverten på kontrollpanelen när den inte används då den har tomgångs förbrukning.
Några tankar som jag hoppas är till hjälp.
 

Ottvik

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Timrå
HBK-Nr
28233
Medlemskap
2024
Grattis till en trevlig bil vi har själva en Matrix .
Om tanken är att ha tillgång till 220 volt i husbilen så är en inverter med ren sinus våg bättre då den matas från bodels batterierna,
det finns ju invertrar till priser betydligt billigare än 6000. Ren sinus våg är nödvändigt om du ska köra känslig elektronik.
Har själv en inverter på 1500w max effekt 3000w kortvarigt. Vi tar ut max 750w
under några minuter i vattenkokaren till kaffet fungerar det perfekt och 70w till en cpap på natten.
Den höga max effekten behövs om du ska köra något med hög start ström men det är inte att rekommendera någon
större belastning längre tid batterierna tar stryk, det blir väldigt höga strömmar så grova matnings kablar är att rekommendera
typ 35mm2 med en stor säkring nära batteriet vi stänger av inverten på kontrollpanelen när den inte används då den har tomgångs förbrukning.
Några tankar som jag hoppas är till hjälp.
Tack för informationen det är viktigt med bra information. Jag vågar inte hålla på med el så om och när det blir en inverter så lämnar jag in den till en som jag brukar använda så att det blir rätt.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Min undran är om ecoflow r 600 max skulle vara bra till att underhållsladda 2 st. 95 Ah batterier på vintern. som det nu är startar jag bilen ibland när spänningen går under 12.5 v. samt att jag ibland startar ett elverk. båda dessa metoder känns inte optimerat då det måste puttra på många timmar. tänker jag alldeles fel i den här frågan ?.
mvh Rolf.
 

Knaus01

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Falkenberg
Är det någon som köpt en portabel batteribank och kan rekommendera ecoflow river?
Hej! Har köpt delta 1300 104ah och kopplat in med 125w solcell! .Kan nu använda 1800w peak 3000w till hårtork, elgrill kaffebryggare ,ladda bil och bodelsbatteri .Nu fattas bara en liten vindsnurra ! Deltan laddas upp till 80% på ca 60min ,med medföljande 220 v laddare
Tips: Fick köpa en extra automatsäkring vid inkoppling för att inte få 220v på utsidan av bilen vid användning!
 

Ottvik

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Timrå
HBK-Nr
28233
Medlemskap
2024
Hej! Har köpt delta 1300 104ah och kopplat in med 125w solcell! .Kan nu använda 1800w peak 3000w till hårtork, elgrill kaffebryggare ,ladda bil och bodelsbatteri .Nu fattas bara en liten vindsnurra ! Deltan laddas upp till 80% på ca 60min ,med medföljande 220 v laddare
Tips: Fick köpa en extra automatsäkring vid inkoppling för att inte få 220v på utsidan av bilen vid användning!
Tack för informationen
 

Saverman

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Örebro
Tack för informationen
Hej! Har köpt delta 1300 104ah och kopplat in med 125w solcell! .Kan nu använda 1800w peak 3000w till hårtork, elgrill kaffebryggare ,ladda bil och bodelsbatteri .Nu fattas bara en liten vindsnurra ! Deltan laddas upp till 80% på ca 60min ,med medföljande 220 v laddare
Tips: Fick köpa en extra automatsäkring vid inkoppling för att inte få 220v på utsidan av bilen vid användning!
Hej!
Känner du att modellen under Delta inte alls funkar till ändamålet (River PRO)? Tänker att det blir smidigare/säkrare (om man är osäker på elinstallation dvs) än att installera inverter samt att den är bärbar till bostadshus och personbil.
 
Toppen