• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

E-faktura transportstyrelsen

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Vi har e-faktura på vägskatten, enkelt och bra. När det är dags och vi har uppkoppling är det ju bara att betala, så gjorde vi även nu i december.

Men, av en ren slump fick vi reda på att det kommit en pappersfaktura från Transportstyrelsen på den förhöjda skatten. Hade inte sonen som kollar vår post varit "nyfiken" hade vi haft körförbud fr.o.m 2/2 och inte upptäckt fakturan förrän vi kommer hem i slutet av april.

Tycker att man när man har elektronisk avisering även borde få reda på ändringar?

Vi kan ju inte vara ensamma här nere i södern om just detta problemet.
Eller hur har ni andra på långsemester löst det?
Eller är ni lyckligt ovetande?;)

Nu löste det sig i alla fall för oss och vi kan köra lagligt och känna oss som goda svenska medborgare under Portugals sol:cool:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Vi har en fiffig lösning. Vi har en så kallad multifunktionsskrivare med arkmatare. Många av dom har även en faxfunktion.

Vi har programmerat den så vår granne bara lägger posten i arkmataren och trycker på en knapp så får frugan automatiskt posten.

Vi har ett konto på www.faxa.se som gör om faxen till mail.

frontpage.jpg
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Vi har autogiro på transportstyrelsen och det funkar inte när man ställer på bilen. Då skickar de faktura:confused:
Därför måste man ställa på bilen i god tid innan man åker så att man hinner få och betala fakturan. Det tycker jag är dåligt, i synnerhet nu när påställningsavgiften är borta
Birgitta
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Går man in och kollar sin husbil på Transportsstyrelsen så framgår det där vad man skall betala vid påställningen. Ringer man till dem så får man ett OCR-nr och belopp som man kan betala in direkt.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Avställning/påställning är en sak.

Bilen har varit påställd hela tiden.
Frågan gällde hur jag ska kunna veta när dom plötsligt skickar en pappersfaktura på en skattehöjning.
E-fakturan på vanliga skatten fungerar.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Har varit i kontakt med Transportstyrelsen angående autogiro. Dom säger vid skattehöjningar, påställning samt vid skyltbeställning så skickar dom en faktura. Enligt dom så går det inte på något annat sätt. Det är alltså VÅR skyldighet att KOLLA om det blir några förändringar. Men som någon skrev så kan man ringa till dom och få Orc nummer så man kan betala. Men det hjälper ju inte om det blir skattehöjningar för det måste man ta reda på själv.
Känns som om Transportstyrelsen vill göra det lite svårt för oss som ställer av och på bilen. Med andra ord vi ställer inte av bilen och då får Transportstyrelsen in mer pengar
Ha det
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Avställning/påställning är en sak.

Bilen har varit påställd hela tiden.
Frågan gällde hur jag ska kunna veta när dom plötsligt skickar en pappersfaktura på en skattehöjning.
E-fakturan på vanliga skatten fungerar.

Det enkla svaret är nog att det är något man själv måste lösa.
Vi har sedan många år autogiro. Vid förra höjningen som skedde vid årsskiftet för några år sedan var vi i Portugal. Vi hörde talas om höjningen men vi brydde oss inte på grund av autogirot. När vi kom hem i april och gick igenom den lagrade posten så låg det förutom räkningen på skattehöjningen ett krav från kronofogden. Det löste sig så småningom men det krävdes en hel del skrivelser, rent ut sagt ett jäkla omfattande jobb. :mad:
Så vis av skadan så är den icke ordinarie skatten något man måste tänka på och finna en lösning som passar en själv.
Mats C
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Att skicka AVI:er är inte gratis... ...men varför bry sig om det (gäller TS), det är bara att höja skatten! Känns nästan som en nostalgitripp till 60-talet då IT samhället låg i blöjstadiet. Är man numera registrerad med mejladress, det vore baggis för TS att skicka ett E-mail om vad som helst, framför allt sådant som drabbar "kunden" negativt och t.o.m. leder till Kronofogd-ärenden (ännu fler människor, bekymmer, tidsspill och kostnader) inblandade. Byråkrati utan dess like i modern tid & s.k. IT samhälle anno 2015(!)
Synd att det ska behöva vara så när det inte behöver med dagens teknik!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Verkar vara olika hur det fungerar. Jag fick också en höjning men ingen extra inbetalning utan det är draget med autogiro.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Jag har autogiro på mina bilar men fick likväl ett inbetalningskort på höjningen.
Olle.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Vi har eftersändning till släkting. Det är kanske inte bara Transportstyrelsen som hittar på dumheter. kallelser till läkare , tandläkare , tandhyginist osv brukar dyka upp och får återkallas!

Jodå, dom har vi nog koll på. Dessutom är dom lite lättare att "prata bort" efteråt:D

Vår post hamnar hos sonen, risken är ju att allt hamnar i en stor ICA-kasse.
Som tur är får man inte lika mycket post längre. Mest reklam och andra ovidkommande kuvert.
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: E-faktura transportstyrelsen

Verkar vara olika hur det fungerar. Jag fick också en höjning men ingen extra inbetalning utan det är draget med autogiro.

Så här skriver Transportstyrelsen om skattehöjningen i år:

"Om skillnaden mellan den skatt som du har betalat in och den nya skatten är större än 200 kronor (för perioden fram till din ordinarie betalningsmånad) kommer vi att skicka ut en extra avi till dig. Beloppet ska vara bokfört på Transportstyrelsens konto för fordonsskatt senast den 2 februari 2015."
 
Toppen