• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DVB-T2 Digital Video Broadcasting – Terrestrial 2

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
DVB-T2 är det som gäller för marksänd TV (skogs tv) är min förståelse. Våran TV har inte stöd för DVB-T2, så det är ny TV som gäller. Frågan är om man även måste byta antenn. Har en Antenn Triax Ufo Lte700 Fm/Vhf/Dab/Uhf. Undrar om den stödjer DVB-T2. Någon som vet ?

Har "streamat" TV kanalerna hittils men det "käkar" rätt mycket Gb :(
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Efter lite "googlande" är min förståelse att följande är nödvändigt för att se "skogsTV"

1.TV som stödjer DVB-T2 (Digital Video Broadcasting - Terrestrial 2)
2.En Antenn som stödjer Frekvens omfång UHF: 470-694 MHz. "SkogsTv" återfinns Ufh 570Mhz. Tydligen har övervägande stöd för detta.

Rätta mig om jag har missuppfattat det hela. Då funkar det med Antenn Triax Ufo Lte700 Fm/Vhf/Dab/Uhf

Hoppas att detta är till hjälp för andra som vill se "skogsTv" :)
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Din antenn fungerar troligen, dåligt med fakta om den.

Alternativ till ny TV är en liten box, som går på 12V. Ex den här om det bara gäller fria kanaler i Sverige.

Eller någon av Boxers boxar, med eller utan inspelning.
Brukar finnas på Blocket till bra priser.

/GB
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har samma antenn och det funkar bra ,men det är aktiv antenn så du måste ha Tv som har 5v på antenn ingång och det är inte många som har.Jag kör med Xoro boxen som har det !
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Oki, på IOS inställningar i SVTPLAY-Välj "För Mig"-Välj "instälningar(kugghjulet)"-Välj "Begränsad dataanvändningen"

Bra tips :)
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Efter lite "googlande" är min förståelse att följande är nödvändigt för att se "skogsTV"

1.TV som stödjer DVB-T2 (Digital Video Broadcasting - Terrestrial 2)
2.En Antenn som stödjer Frekvens omfång UHF: 470-694 MHz. "SkogsTv" återfinns Ufh 570Mhz. Tydligen har övervägande stöd för detta.

Rätta mig om jag har missuppfattat det hela. Då funkar det med Antenn Triax Ufo Lte700 Fm/Vhf/Dab/Uhf

Hoppas att detta är till hjälp för andra som vill se "skogsTv" :)
TV:n behöver numera även ha stöd för komprimeringsformatet mpeg-4 (tidigare gällde lägst mpeg-2). Detta påverkar, vad jag förstått, inte antennen
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det är fortfarande analog signal i luften från våra TV sändare och den ändringen man gjort nu i landet föranleder inte byte av antenn. Och om jag läser rätt så har du det viktigaste i din antenn, ett Lte skydd på 700 Mhz.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, viss info som ibland dyker upp i annonser om antenn till HD-TV DVB-T2 m.m. är bara försäljningsknep. det går bra med en gammal sprötantenn för att se marksänd modern TV. Kanske inte helt perfekt, men det går bra.
De har ju krånglat till det hela lite och gett bort (sålt jättedyrt) den övre biten av UHF-bandet till telefonbolagen. I o.m. det så bör man helst ha en antenn eller i alla fall ett filter på sladden som tar bort frekvenser över 700 MHz, för där över ligger nu telefoner och kan då störa TV bilden, för en liiite äldre TVantenn tar in upp till minst 800 och även ännu högre på ännu äldre antenner.
Din antenn heter visst bl.a. LTE700 skriver du och borde då vara rätt ny och därmed kunna hålla störningar borta utan extra filter som Dethleffskvalite påpekar.
TV'n skall ju också klara MPEG-4 som de nu gjort rätt länge och inte bara MPEG-2. Sedan också som sagt DVB-T2 och inte bara DVB-T.

Men.... dit jag vill komma med upprepningarna är att bara för att dj..... med folket så har det dykt upp ytterligare en variant som också har med komprimering och att få plats med så mycket HD-TV som möjligt i mark/luftsända nät.
Det finns inte i Sverige än, men i Tyskland finns det, och det innebär att man får in ljud men ingen bild på dessa kanaler, även om man har både MPEG-4 och DVB-T2.
Inte helt påläst tyvärr men har en anteckning. Det heter nu codec H264 och den nya varianten heter codec H265/HEVC.
Jag vet inte allt som sagt, men den varianten kommer troligen till oss också, så en ny TV bör troligen även innehålla den varianten av mottagare kan man tänka sig, och vill man kunna se alla kanaler i Tyskland så måste det finnas i TV'n.
Jag pratade med en person redan på sista "vanliga" Elmia och han förklarade redan då.
Jag pratade med en större TV handlare förra veckan och han hade inte en susning ens nu, så ...........

Kan vara bra att veta för att få det sista som nu är uppfunnet, eller i alla fall på gång.
De som säljer TV är ju rätt fula. Först prånglade de ut MPEG-2 TV mycket längre än det var vettigt, och sedan prånglade de ut DVB-T apparater längre än det var vettigt. Visserligen ofta till nedsatt pris men utan att säga sanningen. Vid fråga så blev oftast svaret att det är en gammal modell till extrapris...... Att den snart inte funkar utan en extra box eller byte till nyare TV talar de däremot inte om, de rackarna.

Som sagt lite luddigt än, men en fråga vid köpet om TV'n klarar codec H265/HEVC är nog rätt befogat tror jag utan att vara helt säker på när/om det dyker upp i Sverige.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag har även sett att i campingbutiker så säljer de sladdfilter för att ta bort telefonstörningar som det står 800MEz på. Det är lika illa och gammalt som gamla TV apparater. 700MEz skall det stå om man köper ett sladdfilter mot telefonstörningar. Personalen vet oftast inget som vanligt, eller låtsas i alla fall att de inte vet något förrän allt gammalt skrot är sålt.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Ja, det säljs mycket som inte fungerar om ett halvår typ.. Angående sladdfilter, de fungerar om man inte har en aktiv antenn (med inbyggd förstärkare). Då kommer antennförstärkare oftast att bli mättad av mobilsignalerna om man ser en mobilmast i närheten. Ger bitfel i digitalsignalerna och vid tillräckligt mycket fel hackar eller svartnar bilden.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Ja, det säljs mycket som inte fungerar om ett halvår typ.. Angående sladdfilter, de fungerar om man inte har en aktiv antenn (med inbyggd förstärkare). Då kommer antennförstärkare oftast att bli mättad av mobilsignalerna om man ser en mobilmast i närheten. Ger bitfel i digitalsignalerna och vid tillräckligt mycket fel hackar eller svartnar bilden.
Jag har en Triax Ufo Lte700 antenn och har en nyuppsatt mobilmast inom synhåll och har fått den typ av hackande bild som du beskriver. Inte alltid men vid tidpunkter då jag bedömer att det kan vara hög mobiltelefontrafik t ex filmstreaming. Skulle det kunna fungera med en påklistrad skärm av aluminium åt mobilmastens håll? T ex halva omkretsen av antennen. Skulle detta störa ordinarie önskad signal från andra hållet? Hur hög skulle skärmen behöva vara? Någon som kan?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Du vet ju inte om det är det som är felet med makroblocken. Det kan ju vara något annat fel. Har du antennen på ett maströr så kan du ju vrida antennen. Vid fasta installationer så kan man i ovanliga fall montera på dubbla filter. För djupare studior krävs mätmottagare TV antenn
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Ska byta tv till Smart-tv, eftersom den gamla inte klarar "skogstv". Krav på TV och antenn är stöd för DVB-T2 och MPEG4.

För att sammanfatta det hela avseende att se markbunden TV krävs:

1.TV som har stöd för DVB-T2 och H264 och H264 (MPEG4 och HEVC)
2.Antenn som har stöd för DVB-T2.

Mitt råd är att kontrollera att utrustningen har stöd för DVB-T2 och MPEG4, så att man inte sitter med "svarte petter"

Vill man djupdyka finns mer info på Codecs revisited: What are H.264 and H.265?
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Då vår förra tv inte hade DBV-T2 löste jag det på detta sättet med en box från Amazon.Tmc Sat.
(På tips i en tidigare tråd på HBK.)
_20211121_085159.JPG_20211121_091025.JPG
Kostnaden 2019.
Den har både H.264 och H.265
Det gjorde att vi kunde se kanaler i Tyskland också.
Tyvärr ligger många kanaler som betalkanaler i Tyskland numera.
Den TVn är nu utbytt till en smart tv där vi streamar programmen med Telenor obegränsat.
Men antennen och boxen får sitta kvar för lokala program då inte 100 GB förslår för streaming utomlands.
Antennen är från 2007 och går att hissa upp och rikta.
_20211121_094743.JPG
En telenova med spröt.

Krister.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har nu installerat LTC LED 2409 med Triax Ufo Lte700 antenn och "skogstv" fungerar utmärkt. Vidare om internet åtkomst finns så fungerar streaming också utmärkt för den som funderar på investering av Tv och antenn. Kontrollera bara att er fästanordning stämmer överens med TV:s på baksidan
 
Toppen