• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschvatten

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en KABE husbil-10. När jag duschar rinner duschvattnet från golvbrunnen, ner på marken under husbilen .Alltså inte via vattenpumpen direkt till gråvattentanken enligt manual. Finns ingen avstängning för vattnet under bilen. Återförsäljaren säger att det endast är duschvatten med bara tvål och shampoo rester, och att det är en godkänd åtgärd och kräver ingen åtgärd när man duschar.
Ha det gott
MVH Bernt
 

Mikael S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
36225
Medlemskap
2024
Hej! väcker tråden till liv och gör samtidigt mitt första inlägg i gruppen. Vi är nyblivna husbilsägare sedan två år tillbaka och vår Bürstner Ixeo av 2016 års modell har samma lösning (problem) = duschvattnet rinner direkt ut på marken. Är det alltså meningen att jag själv måste eftermontera en pump från duschavloppet till gråvattentanken? Känns lite bakvänt, kan jag tycka. Har andra ägare av samma modell samma problem?

Ser annars fram emot årets säsong!

/Mikael
 

Mikael S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
36225
Medlemskap
2024
I vårt fall ser det ut som att det rinner direkt ut omedelbart under duschen. Tror inte det finns någon koppling alls till någon uppsamlingstank, men jag ska kolla extra noga efter eventuella kranar när jag hämtar ut husbilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja om det finns en pump eller inte är ju inget att hänga upp sig på utan beror ju mera på var duschen och det avloppet är placerat i förhållande till gråvattentanken, och avloppet ligger ju så lågt att det är svårt att få naturligt fall på avloppsröret om tanken är långt borta.
Men inte är det meningen att man skall släppa ut vattnet på backen. Det gör väl det samma om det bara är vatten med lite tvål i eller t.o.m. om det är färskvattnet som rinner ut.
Inte skall vatten rinna ut på backen alls, för det är väl just sådant som ger husbilar dåligt ryckte med utsläpp särskilt om man då står på asfalt så små rännilar sprider sig till grannen och man ser andra som går förbi trippa över rännilarna och menande börja ski:snacket.
Vet tyvärr inte men kan det inte finnas en ventil som bör öppnas vid vinterförvaring för att "tömma pumpen" som inte är stängd, och det har väl även förekommit att någon rörkoppling har öppnat sig vid avloppet. Är det inte någon säkerhetsåtgärd så vattnet skall rinna ut och inte rinna in i mellangolvet om något läcker, för det var det på en äldre Dethleffs som en kompis köpte.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ställer mig frågande till detta, bra tråden togs upp igen. Kan inte vara möjligt att det SKALL rinna rakt ut. Om så är fallet så måste det finnas en rörstump det rinner ur, om inte så är det något som läcker och det är aldrig bra.
Så, hur ser det ut under bilen där det rinner, kommer vattnet ur ett rör?
 

Mikael S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
36225
Medlemskap
2024
Vad jag minns innan jag ställde in bilen för vinterförvaring så kommer vattnet från ett rör ELLER mjuk slang som sticker ut från golvet = det är monterat igenom golvet. Jag ska som sagt kolla ordentligt när jag hämtar ut husbilen, så jag vågar inte spekulera mer än så just nu.

Håller med er alla att det borde finnas en alternativ lösning med en ventil/kran eller liknande. Må så vara att jag kan duscha ”fritt” vid fricamping i skogen men bland folk vill jag visa respekt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad jag minns innan jag ställde in bilen för vinterförvaring så kommer vattnet från ett rör ELLER mjuk slang som sticker ut från golvet = det är monterat igenom golvet. Jag ska som sagt kolla ordentligt när jag hämtar ut husbilen, så jag vågar inte spekulera mer än så just nu.

Håller med er alla att det borde finnas en alternativ lösning med en ventil/kran eller liknande. Må så vara att jag kan duscha ”fritt” vid fricamping i skogen men bland folk vill jag visa respekt.
Kan det vara en "hemgjord" modifiering? Dom tre bilar jag haft med dusch rinner vattnet till tanken,kan inte vara meningen att det ska rinna ut.
 

Mikael S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
36225
Medlemskap
2024
Tror inte det. Bara en tidigare ägare som köpte bilen direkt från Forsbergs fritidscenter i Hyssna. Han använde bara bilen två gånger (!). Jag ska fråga Forsbergs också, när de ändå ska testa gas och täthet i vår.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en KABE husbil-10. När jag duschar rinner duschvattnet från golvbrunnen, ner på marken under husbilen .Alltså inte via vattenpumpen direkt till gråvattentanken enligt manual. Finns ingen avstängning för vattnet under bilen. Återförsäljaren säger att det endast är duschvatten med bara tvål och shampoo rester, och att det är en godkänd åtgärd och kräver ingen åtgärd när man duschar.
Ha det gott
MVH Bernt
Jag gissar på att förre ägaren (?) har varit där och modifierat systemet. Vattnet ska självklart rinna in i gråvattentanken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tror inte det. Bara en tidigare ägare som köpte bilen direkt från Forsbergs fritidscenter i Hyssna. Han använde bara bilen två gånger (!). Jag ska fråga Forsbergs också, när de ändå ska testa gas och täthet i vår.
Lite nyfiken, en ägare som använt husbilen två gånger på 13år, låter lite konstigt
 

Mikael S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
36225
Medlemskap
2024
(Sidospår: tillverkad 2016, togs i drift första gången maj 2017, vi köpte den 2021 = 4 år. Dock, även på 4 år är två resor inte mycket, håller med. Den hade bara gått 680 mil när vi köpte den via förmedlingsfirma. Jag gissar att något hände i livet.)
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Typisk campare,
bytt husvagnen mot husbil, kör till favoritcampingen och låter den stå där under säsongen.
För att undvika att gråvattentanken snabbt blir full kopplar man loss duschavloppet och låter det rinna
ner i en spillvattenlunga eller liknande. Detta skulle också förklara att bilen endast användes ett par ggr.

//Kenneth
 
Toppen