• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Inredning Duschgolv

Robsurf

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38047
Medlemskap
2026
Hej,jag har fått en spricka i dusch golvet märkte detta förra sommaren.Hade gärna uppskattat lite tips om lagning på detta.Ska informeras att jag bytte detta för ca 10år sen och köpte nytt golv ser ut som en balja typ.Tror mitt problem uppstått då den inte ligger hundra an på golvet alltså sviktar lite därav en spricka länggåendes och en liten spricka nära avloppet.Har tagit ut den nu och kollat under ser bra ut men vill ha en permanent lösning och detta innebär inte köpa nytt golv igen.Under all kritik tjocklek på plasten och denna typ av bygge från fabrik.Min tanke är och klä in den med våtrumsmatta ? håller ju för lite svikt och är rörligt.Vet ni någon som vill ta sig an detta i Göteborgsområdet ? tipsa gärna har ju den lös nu så säkert lätt för en mattläggare eller händig.
Tack på förhand

Der findes firmaer som folierer biler for eksempel med reklamer.

De har også folie i hvid eller anden farve som kan passe. og så har de det vist også i forskellige tykkelser.

Måske kunne du få sådan et firma til at lægge et lag eller 2 på dit gulv?

Inden du indleverer gulvet til firmaet kunne du måske tætte/forstærke revnerne fra undersiden af gulvet, måske med et lag glasfiber eller lignende.

Duschgolv i husbilar är alltid en svag punkt, och i en av mina första husbilsbyggen installerade jag en dusch och klädde den med plastmatta, och det fungerade bra för oss tills vi sålde husbilen flera år senare. Så vitt jag vet hade den andra ägaren aldrig några problem heller....så man kan täcka "badrummet och/eller golvet" med plastmatta.

Du kommer dock att behöva göra lite förberedande kreativt snickeriarbete för att uppnå rätt lutning mot avloppet, vilket du också behöver installera, och du måste göra rundade hörn överallt eftersom plastmatta inte gillar vassa kanter och hörn... det är för att limmet ska hålla och plastmatta inte rivas......men det är absolut möjligt....lycka till.

Tyvärr är det alltför vanligt med dåliga duschgolv i husbilarna. Bytte detta för 3 år sedan och bara duschgolvet kostade 5000 kr plus arbete
2 år senare var det samma jävla sprickor runt avloppet. Kass igen alltså. Tog kontakt med leverantören av duschgolvet som visste om att det inte helt ovanligt och tyckte bar att det var tråkigt ingen ersättning från deras sida Jag har en Hobby och fick detta svar från Forsbergs som är huvudleverantör av Hobby. Om tillverkaren hade gjort duschgolven i glasfiberplast så hade alla problem förmodligen varit lösta. Det hade säkert bara blivit något enstaka kilo extra i husbilen. Jag har lagat mitt golv med superlim som funkade på den plast som var i mitt golv.

Hej,jag har fått en spricka i dusch golvet märkte detta förra sommaren.Hade gärna uppskattat lite tips om lagning på detta.Ska informeras att jag bytte detta för ca 10år sen och köpte nytt golv ser ut som en balja typ.Tror mitt problem uppstått då den inte ligger hundra an på golvet alltså sviktar lite därav en spricka länggåendes och en liten spricka nära avloppet.Har tagit ut den nu och kollat under ser bra ut men vill ha en permanent lösning och detta innebär inte köpa nytt golv igen.Under all kritik tjocklek på plasten och denna typ av bygge från fabrik.Min tanke är och klä in den med våtrumsmatta ? håller ju för lite svikt och är rörligt.Vet ni någon som vill ta sig an detta i Göteborgsområdet ? tipsa gärna har ju den lös nu så säkert lätt för en mattläggare eller händig.
Tack på förhand
Om du har golvet löst, slipa utsidan med groct sandpapper och förstärk det genom att lägga på glasfiber på utsidan. Sedan vid montering palla upp det undertill så att det inte kan svikta.

Hej ,tackar för svar jag gjorde precis så epoxi underifrån med duk och slipa lite plus hitta en som lägger våtrumsmatta ovanpå baljan den är ändå inte supersnygg ovanifrån lite gul och så.Detta borde ju vara supervattentätt och klara små rörelser i plasten.Underlaget är egentligen rätt stabilt men baljan har ju en liten böjelse i sig.Kolla med film från bilfirma han var inte övertygad halt och fastnar avlagringar lätt men våtrumsmatta blir nog bra.

Ett sätt att få bra anliggning mellan bottenbaljan och underlaget (reglar, klossar eller liknande) är att precis innan inplacering av baljan lägga plastic padding på anliggningspunkterna, lite för högt för att passa och lägga gladpack på paddingen och sedan placera baljan i position. På så sätt deformeras den ej härdade paddingen och ger bra stöd efter härdningen utan att limma fast baljan tack vare gladpacken mellan padding och balja.
Har inte gjort det här på vår husbil men har använt tekniken för att få bra passning mellan olika objekt.

Så här blev det när jag bytte golvet

Bilagor

• 20241103_115157.webp
    20241103_115157.webp
    725,7 KB · Visningar: 69
  • 20241116_130506.webp
    20241116_130506.webp
    953,4 KB · Visningar: 69
  • 20241116_131055.webp
    20241116_131055.webp
    750,9 KB · Visningar: 69
Tillbaka