• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschen i Dethleffs - hjälp

Robert&Kicki51

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9636
Medlemskap
2024
Hej alla kloka!
Vi funderar på att byta bil till en Dethleffs T6951 2008, och har varit och kikat på en. Det som kan stjälpa affären, är DUSCHEN. Varken vi eller säljaren kunde förstå hur man bär sig åt för att rigga duschen. Vi lyckades svänga in handfatet över toan -men sedan? Hur tusan gör man för att få handfatsväggen att stå stilla och inte knuffas - och de övriga "väggarna" att vara stilla så att det skulle vara möjligt att duscha? Kändes som hela konstruktionen är väldigt fladdrig, plastig och billig...
Någon som har erfarenhet och vet? Manualen ger inte mycket hjälp - några få rader och en simpel bild...
 
F

F.d. 32985

Guest
Vi hade tidigare en 6951 årsmodell 2009 och insåg nu när jag letade efter bilder att toaletten inte var den mest fotograferade ytan.
I denna bil så fällde vi in väggen där handfatet sitter och fällde det då mot toaletten.
Stod vi snett så var vi tvungna att sätta fast denna och då jag inte ville borra i duschutrymmet så tog vi en mindre träbit och på denna satte vi kardborre. Fäste detta uppe i hörnet på den svängda duschväggen och den andra änden mot väggen. På detta vis var den svängda duschväggen fast under duschningen.

Kan detta varit till någon hjälp för dig?



8E70CDBB-2897-48AF-AAE6-7BA125F61A17.jpeg
 

Robert&Kicki51

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9636
Medlemskap
2024
Vi hade tidigare en 6951 årsmodell 2009 och insåg nu när jag letade efter bilder att toaletten inte var den mest fotograferade ytan.
I denna bil så fällde vi in väggen där handfatet sitter och fällde det då mot toaletten.
Stod vi snett så var vi tvungna att sätta fast denna och då jag inte ville borra i duschutrymmet så tog vi en mindre träbit och på denna satte vi kardborre. Fäste detta uppe i hörnet på den svängda duschväggen och den andra änden mot väggen. På detta vis var den svängda duschväggen fast under duschningen.

Kan detta varit till någon hjälp för dig?



Visa bilaga 205408
Tack för tipset ! Toan ser precis ut som på din bild. Vi trodde i vår enfald att det skulle gå att fästa den där "handfatsväggen" på något fiffigt sätt utan att behöva fixa någonting själva - att det skulle finnas något fiffigt sätt från fabriken... Innan det ev blir affär, får vi försöka få till en egen lösning - ut och fixa kardborre!
 
Toppen