• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ducato 1.9td spridarpump

Micke74

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gävle
HBK-Nr
31526
Medlemskap
2021
Hejsan, jag har bytt kamremssats på min Ducato Dethleffs 1.9td -01 och den går
jättedåligt, svårstartad, ryker som fan och går ej på tomgång.
Har låst motorn som man ska innan rembyte i vevaxel, kamhjul samt spridarpump och
jag misstänker nu att spridarpumpen lär fininställas, nån som vet hur man gör och vilka
verktyg behövs..?
 

Micke74

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gävle
HBK-Nr
31526
Medlemskap
2021
Problem löst, inte så lätt att sätta dit nya kamremmen rätt, inte att bara låsa motorn på vev, kam och
spridarpump o sätta dit remmen o sen släppa på remspännaren för det är ett slack på remmen då mellan
vev och spridarpump.
Man måste ta bort låsningar för spridarpump och kam och sätta en tand förspänning på dom för att allt ska
hamna rätt när man sen spänner remmen..
 
F

F.d. 940

Guest
Problem löst, inte så lätt att sätta dit nya kamremmen rätt, inte att bara låsa motorn på vev, kam och
spridarpump o sätta dit remmen o sen släppa på remspännaren för det är ett slack på remmen då mellan
vev och spridarpump.
Man måste ta bort låsningar för spridarpump och kam och sätta en tand förspänning på dom för att allt ska
hamna rätt när man sen spänner remmen..
Fick du hjälp av Tony.
Arne.
 
Toppen