• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbelglas

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hej i sommarvärmen.
Vi har en Hymer där sidorutorna i förardelen är isolerglas. Precis som många andra har vi fått kondens emellan rutorna.
Jag tror jag läste någonstans här på HBK att någon köpt nya rutor direkt från glastillverkaren. Troligen billigare än att köpa via Hymer.
Någon som känner till inlägget eller vet om det är möjligt att köpa direkt från tillverkaren .
Lars Gånberg
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej i sommarvärmen.
Vi har en Hymer där sidorutorna i förardelen är isolerglas. Precis som många andra har vi fått kondens emellan rutorna.
Jag tror jag läste någonstans här på HBK att någon köpt nya rutor direkt från glastillverkaren. Troligen billigare än att köpa via Hymer.
Någon som känner till inlägget eller vet om det är möjligt att köpa direkt från tillverkaren .
Lars Gånberg

Hej! Det inlägget har jag missat. Har oxå Hymer med samma problem. Fick åtgärdat i Tyskland för några år sedan på goodwill men blev likadant igen efter två år. Kontaktade då Skogsnäs Glas i Emmaboda som fixade alla rutorna betydligt billigare än vad Hymer Tyskland kunde. Dom gjorde ett fantastiskt fint jobb. Vill betona att jag inte har något annat än som kund med detta företag att göra.
Skogsnäs Glas 070-5447182

Hälsningar Sanddammaren
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej i sommarvärmen.
Vi har en Hymer där sidorutorna i förardelen är isolerglas. Precis som många andra har vi fått kondens emellan rutorna.
Jag tror jag läste någonstans här på HBK att någon köpt nya rutor direkt från glastillverkaren. Troligen billigare än att köpa via Hymer.
Någon som känner till inlägget eller vet om det är möjligt att köpa direkt från tillverkaren .
Lars Gånberg
Har du frågat Hymer?
Ibland har de bytt rutorna på goodwill även om 2-års-garantin gått ut.....
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi har samma problem på vår bil, imma mellan rutorna när bilen står i solen. Det försvinner när motor o fläkt startar. Vi skall ha service i aug, då vi även fukttestar, då får det kollas. Märkligt att några minuter fläkt gör rutan klar o fin.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej! Det inlägget har jag missat. Har oxå Hymer med samma problem. Fick åtgärdat i Tyskland för några år sedan på goodwill men blev likadant igen efter två år. Kontaktade då Skogsnäs Glas i Emmaboda som fixade alla rutorna betydligt billigare än vad Hymer Tyskland kunde. Dom gjorde ett fantastiskt fint jobb. Vill betona att jag inte har något annat än som kund med detta företag att göra.
Skogsnäs Glas 070-5447182

Hälsningar Sanddammaren
Renoverade de befintliga rutor eller byttes dom?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej i sommarvärmen.
Vi har en Hymer där sidorutorna i förardelen är isolerglas. Precis som många andra har vi fått kondens emellan rutorna.
Jag tror jag läste någonstans här på HBK att någon köpt nya rutor direkt från glastillverkaren. Troligen billigare än att köpa via Hymer.
Någon som känner till inlägget eller vet om det är möjligt att köpa direkt från tillverkaren .
Lars Gånberg
Har samma problem men det är en Niesmann, kollat med lokal glasmästare som uppger att rutan från deras leverantör kostar ca 35000kr sedan tillkommer arbetskostnad
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Hej. Vi har en Carthago med kondens i sidoruta 4 år gammal med 10 års fukthetsgaranti, det borde väl även gälla isolerglas .
Vad är det för kostnad cirka för en renovering av en sidoruta på Skogsnäs Glas
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Har samma problem men det är en Niesmann, kollat med lokal glasmästare som uppger att rutan från deras leverantör kostar ca 35000kr sedan tillkommer arbetskostnad
Vi hade liknande problem på vår Arto -12, byttes utan kostnad på N+B i Polch 2016.
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hymer i Ängelholm har skickat ärendet till Tyskland för bedömning. Även om Hymer tar det som Goodwill så misstänker jag att arbetskostnaden får jag själv stå för. Med tanke på att några som fått bytt av Hymer har fått problem efter några år så lutar det nog åt att det blir Skognäs Glas som får åtgärda problemet.
Lars Gånberg
 
S

Sören-6830

Guest
Hymer i Ängelholm har skickat ärendet till Tyskland för bedömning. Även om Hymer tar det som Goodwill så misstänker jag att arbetskostnaden får jag själv stå för. Med tanke på att några som fått bytt av Hymer har fått problem efter några år så lutar det nog åt att det blir Skognäs Glas som får åtgärda problemet.
Lars Gånberg
När vi fick våra bytta av N+B behövde vi inte betala något alls. När de bytte dem sa de att det var tack vare att vi gjort fuktkontroller enl deras föreskrifter.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Som jag skrev så fick även vi bytt på goodwil gratis, men när dom började läcka igen efter knapp 2 år så gick det inte att få dom bytta en andra gång. Blir dyrt om man ska behöva byta dubbelglas vartannat år.

Hälsningar Sanddammaren
 
S

Sören-6830

Guest
Hej! Som jag skrev så fick även vi bytt på goodwil gratis, men när dom började läcka igen efter knapp 2 år så gick det inte att få dom bytta en andra gång. Blir dyrt om man ska behöva byta dubbelglas vartannat år.

Hälsningar Sanddammaren
Ok, jag läste bara "fixade alla rutorna betydligt billigare än vad Hymer Tyskland kunde". Som tur är har vi inte hittills några problem med de nya vi fick för fyra år sedan.
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hej! Ring Skogsnäs Glas för prisuppgift.
Hälsningar Sanddammaren
Hej i Sommarvärmen.
Jag har också problem med dubbelglasen som du kanske sett i mitt inlägg.
Min fråga är när du fick reparerat rutorna hos Skogsnäs hur lång tid tog det allt som allt??
Monterade dom ur och i dom också??
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej framat. Var Där 21 april, det tog en hel arbetsdag med fyra rutor. Dom tar ut rutorna delar på dom, rengör sätter dit ny ram o limmar om dom.Ramen innehåller torkmedel som ska ta hand om eventuell kondens. Så det är rätt mycket jobb. Men det tog faktiskt en hel dag för Hymer i Tyskland att byta dubbelfönstret på högersidan. Tyvärr blev det lika dåligt igen efter två år. Väldigt skönt att kunna se ut ordentligt även om det är solsken.
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Tack så väldigt mycket.
Det blir till att beställa tid där.
Kan nämna att märkesfirman i Ängelholm behövde 9 timmar för att byta fyra rutor som Hymer i Tyskland ev. skulle bekosta som Godwill.
Lars Gånberg
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Ja det var ett sådant byte jag gjorde, men med en hållbarhet på knappt två år så är förtroendet för utbytesrutorna väldigt lågt.
Skogsnäs sysslar med turistbussrutor och väldigt duktiga.
Hälsningar Sanddammaren
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Alla glasmästare kan fixa isolerglas så ge dom bara måtten så beställer dom det från en fabrik.
 
Toppen