• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubb eller friktion till Plåtis?

F

F.d. 55237

Guest
Hej igen
Vad är mest lämplig till min Plåtis.
5,99m max vikt 3500 men ligger på max 3200 under vintern.
Bor i Sörmland ute på landet men kör runt hela Mälardalen när jag jobbar.

Så, vad anser ni erfarna husbilsägare om vinterdäck. Vad är fördelar och nackdelar med dubb eller friktion?

Tack
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I ditt fall dubb.
Om man måste köra på landsbygden är dubb enda alternativet.
Även i Mälardalen blir det isgata någon gång under vintern, jag kör friktion på personbilarna, men jag måste inte köra ut på isgata.
Friktionsdäck funkar inte alls på isgata.

Exempel, Arboga taxi kör dubbat av en anledning, dom måste köra på landsbygden när som helst.
 
F

F.d. 53814

Guest
Fysikens lagar gäller husbilar likaväl som personbilar, fast i vissa fall lite mer.
Så läs däckstesterna i biltidningarna och bilda dig en egen uppfattning utifrån var och hur du kör.
De dagar man är i annan miljö får man anpassa körningen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Betänk att det räcker med att dubbdäcken räddar från EN dikeskörning under sin livslängd, så var dom överlägsna dubbfria.

Den som säger att det räcker med att "anpassa körningen" vet tydligen inte vad det innebär att köra på blöt is.
Enda sättet att "anpassa körningen" på sådant väglag är att inte köra där.
Men om man bor så till att man måste köra på våt is, då duger bara dubbdäck.

Notera att jag själv numera kör på dubbfritt, eftersom jag inte bor på landsbygden och slipper köra där oavsett väglag.
 
F

F.d. 24550

Guest
Dubbar eller inte? Kör man i stort sett bara på barmark så kommer dubbarna att vara så nerslitna att det inte finns mycket kvar av dem den dag man eventuellt behöver dem.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Dubbdäck är oslagbara på blankis och mycket packad (blöt/frusen) snö. I alla andra väglag spöar friktionsdäcken dubbdäcken. Det vanligast väglaget på vintern är väl slask p g a allt salt. Och där är inte dubbdäcken särskilt bra.
Det finns hur många tester som helst så man kan bilda sin egen uppfattning.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
STRO har sammanställt en lista med tio faktorer och jämfört dubbade och odubbade nordiska och mellaneuropeiska vinterdäck. stro » Val av vinterdäck

En faktor är hur vintervägunderhållet fungerar i området där man kör, trafikverket har detta upplägg. När kommer plogbilen till din väg?

Kommuner är också väghållare och de har sina rutiner på hur mycket snö det ska komma om de ska dra igång snösvängen samt hur lång tid det är planerat att vara färdigt efter nederbördens upphörande.

Har noterat att ett krav i en av sveriges kommuner är efter 24 timmar måndag-fredag i ytterområden, om det kommit tillräckligt med nederbörd i form av snö.
På lördagar och söndagar finns inget mål uppsatt. :confused::twitcy:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Polisen kör alltid dubbat oavsett var i landet de är verksamma med sina fordon.

Enl. eras egna tester är, totalt sett, dessa däck säkrast för deras verksamhet. De köper vanliga standarddäck som finns på marknaden.

Deras bromstester visar att dubbade däck är bättre i alla underlag förutom blöt/torr asfalt där de är lika bra som odubbade.

Uppgifterna ovan kommer från en av deras fordonsutbildare sedan +20 år tillbaks. Och räcker gott för mig när jag väljer däcktyp till såväl personbil som husbil.

Däremot är dubbfria däck bättre för närmiljön och skonsammare mot ytbeläggningen på våra vägar. Och vill man kunna köra söder ut (ex. Tyskland) är dubbfritt enda valet.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 
Toppen