• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Dragig dörr

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Bodelsdörren är ganska otät i ovankant på samma sida där låset sitter. Den runda tätningslisten är knappt klämd som den är på gångjärnssidan. Törs man knäcka dörren på något sätt? Hur i så fall? Hela insidan är ett helt "skal" av plast.
 

Bilagor

  • 16051161852608644853542576671302.jpg
    16051161852608644853542576671302.jpg
    614 KB · Visningar: 85

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hur ser låsbyglarna ut på din bil?
På vår kan man justera läget på två byglar i karmen som låsbyglarna greppar runt när man stänger dörren. Då tvingas dörrbladet täta bättre mot karmen. Har man inte lyckats dra åt dessa maximalt glider de utåt och dörren tätat sämre...
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Hur ser låsbyglarna ut på din bil?
På vår kan man justera läget på två byglar i karmen som låsbyglarna greppar runt när man stänger dörren. Då tvingas dörrbladet täta bättre mot karmen. Har man inte lyckats dra åt dessa maximalt glider de utåt och dörren tätat sämre...

Har bara en bygel i mitten där låser sitter. Har justerat den lite längre in så dörren ska täta bättre men det räcker inte. Dörren verkar vara lite skev eller vad man säger..liksom bananformad. Skulle kunna kontrollera det men saknar rätskiva.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
OK - vi har ju två byglar men med bara en förstår jag att det är svårt med den metoden.
Att knäcka till en skev plastdörr låter vanskligt - går det att täta med extra tätningslist där glipan är större?
Finns ju självhäftande som kanske går att montera på befintlig eller på motstående sida om det bara är list på en sida??
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej.
Vi hade precis likadant på vår dörr. Samma dörr också verkar det som på bilden.
Jag letade efter justeringsställen men hittade inga. Pratade med dom på Hymercenter. Dom hade heller inga andra förslag än att trycka till dörren med försiktighet.
Jag gjorde som så att jag lade ett mothåll i nederkant på dörren och sedan tryckte jag till där uppe.
Började försiktigt. Efter några tryck blev jag nöjd.
Är det bara lite. kan man kanske justera låsbygeln, men det räckte inte för mig.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
OK - vi har ju två byglar men med bara en förstår jag att det är svårt med den metoden.
Att knäcka till en skev plastdörr låter vanskligt - går det att täta med extra tätningslist där glipan är större?
Finns ju självhäftande som kanske går att montera på befintlig eller på motstående sida om det bara är list på en sida??

Två byglar, eller fler, hade varit perfekt och några andra modeller av Hymer har två vad jag har sett. Tanken har slagit mig att byta hela dörren med karm då även låsmekanismen är ett stort misslyckande. Men det är en dyr historia och troligen krångligt på andra sätt.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Hej.
Vi hade precis likadant på vår dörr. Samma dörr också verkar det som på bilden.
Jag letade efter justeringsställen men hittade inga. Pratade med dom på Hymercenter. Dom hade heller inga andra förslag än att trycka till dörren med försiktighet.
Jag gjorde som så att jag lade ett mothåll i nederkant på dörren och sedan tryckte jag till där uppe.
Började försiktigt. Efter några tryck blev jag nöjd.
Är det bara lite. kan man kanske justera låsbygeln, men det räckte inte för mig.

Tror att jag ska prova mig fram med den metoden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Risk att skada gångjärnens infästningar utan verktyg många bilar man haft hängde med dörren man kunde ju justera låset eftersom det slog i när man stängde. Justerade en gång en dörr med en domkraft som man hissade under dörren och sen hoppade man på insteget till bilen, på en husbil kunde det blivit dyrt.
hade inget att välja på måste ha bilen till jobbet på morgonen, min fru som hade en odiagnostiserad sjukdom fick stora rycket och försökte förstöra bilen.
Har samma problem att dörren inte är tät står man med vinden mot dörren drar det en hel del i storm hörs ett visslande ljud ganska högt. Har limmat en bit tjock tätning i överkant gångjärnen är mycket kraftiga
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Fick i våras bodelsdörren utbytt på vår Rapido 986 M. Försäkringsskada. Den gamla dörren hade låsbygel bara på mitten. Den nya har låsbyglar både i över- och nederdel. Vi hade inga tätningsproblem med den tidigare men märker att den nya är mycket stadigare. Det är alltså fullt möjligt att byta, men blir en dyr historia om det är bara för tätningen.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Har du nöt-skador på undersidan av dörren?? Mot lacken under?
Då kan det gå att justera dörren uppåt.
Lossa infästningarna på bägge gångjärnen. Palla upp en domkraft med träklossar under och även mellan dörr och domkraft för att undvika skador.
Lyft försiktigt uppåt.
Finns en justeringsnivå på ett par millimeter.
Skruva därefter åt infästningarna igen.
För mig fungerade detta.
Hoppas att du kan lösa det med den hjälpen. Lycka till.
 
Toppen