• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drömplåtisen

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vi kommer troligen i framtiden byta vår 7,36 halvintegrerade mot en plåtis, men har absolut inte bråttom.
Därför kostar vi på oss att ställa en massa "krav" som idag inte uppfylls av de befintliga...:msn_embarrassed:
Vi får se hur nära vi kan komma inom de närmaste 2-3 åren med tanke på att plåtisar blir allt populärare och därför troligen kommer tillverkare att satsa allt med på dessa, gissar jag.

Svårt att punkta upp önskemålen i prioritetsordning, men nåt så här ungefär:
  1. Längd 636 - 699
  2. Gasugn!
  3. Dusch med "riktig" vägg och ej draperi (grymt fint i Pössl Summit 640 :msn_thumbup:)
  4. Ihop bäddbara långbäddar med lastutrymme under.
  5. Hyffsat stort kylskåp med riktig frys (som i Rapido V68)
  6. Truma dieselvärmare med elpatron
  7. Riktig automatlåda (kommer ju snart på Fiat också)
  8. Max 3500 kg
  9. Bra isolering
  10. Vattentank på minst 110 liter
  11. Inga fönster på bakdörrarna
  12. Gärna 4-hjulsdrift
  13. Mercedes-chassi hade inte varit dumt om bara stolarna vore tiltbara
Spännande att se hur mycket av ovan som kommer att kunna fås i en och samma bil :)
Ni som redan idag har plåtis, saknar ni något?

Vi vill i framtiden kunna använda den året runt och vi håller oss vanligtvis i Sverige, samt en gång per år i Norge, företrädesvis på mindre väger, helst i bergsområden.
 
Senast ändrad:

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Vi saknade en riktigt bra underedsbehandling, innerskärmar och mjukare madrasser, men det går ju att fixa i efterhand men borde ju ingått från början.
Sen är det ju bra med ett drag, jag får dra 3000 kg med E-kort.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nåja en och annan kompromiss lär du få göra. Alla husbilar är ju kompromisser, ju mindre de är ju mer flexibel måste man vara. När jag växlade till mindre bil lastade jag ut en del "bra och ha saker"som jag inte har saknat.Det enda jag inte gillar i min Globecar är kylskåpet, för litet. Men man får anpassa sig och handla oftare.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
www.inspirecamper.eu är jag riktigt förtjust i. Inte automatväxellåda men det har jag inga problem med. Inga bakdörrar med kallras och det bästa av allt-en vanlig bodelsdörr. Och en 60 liters LPG tank! Man kan få den med bakruta eller utan. Stort kylskåp, dom 80 liters som blivit vanliga är allt för små. Duschen kunde kanske vara smartare, men man kan ju inte få allt!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Just bodelsdörr i stället för skjutdörr var något jag direkt saknade i inledande inläggs lista. Men det tycks finnas många som gillar ljudet av en rullande skjutdörr som avslutar med en rejäl "katjong".

Brogus tips om inspirecamper med vanlig slagdörr låter ju lovande. Måtte det bli vanligare ;) !
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Intressant lista :)

Vi saknar inget direkt i vår plåtis. Vi kör/övernattar året runt och har den som enda bil. Men visst får man kompromissa. Vi prioriterade 90liters kompressorkyl i ståhöjd (rymmer utan problem mat för 2 personer i en vecka), ljus inredning/trä gör bilen större, garderob bakom soffan, många överskåp, uppvärmd gråvattentank, 5,99 m.

Vi har kollat på Elmia men ännu inte hittat en plåtis som vi tycker passar just oss bättre. Vi har kompletterat med 150W solcell och 2 x 95 Ah AGM bodelsbatterier, underredsbehandling, hela innerskärmar och stänkskydd. 2 st P11 och Duo Crash Sensor. Elverk som reserv för fricamping på vintern. Saknar inte gasugn, vi använder Omnia-ugnen nästan varje dag.

Tvärbädd 140 bredd funkar utmärkt om man gillar närhet :) kompletterad med bäddmadrass så sover vi som stockar.

Funkar fint att duscha med draperi i litet utrymme, uppfällbart handfat. Vill inte ha dusch ut i gången.

På vintern isolerar vi med täcke på hytten och draperi vid bakdörrarna och färskvatten på dunk. 80 övernattningar första året (vi jobbar heltid).

Life is good :)

Burstner City Car 600.

Lite bilder här:

City Car
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Just bodelsdörr i stället för skjutdörr var något jag direkt saknade i inledande inläggs lista. Men det tycks finnas många som gillar ljudet av en rullande skjutdörr som avslutar med en rejäl "katjong".

Brogus tips om inspirecamper med vanlig slagdörr låter ju lovande. Måtte det bli vanligare ;) !
Moderna plåtisar har dörrar som mekaniskt stänger sig utan katjong. Det är ganska bra att kunna öppna en stor dörr när det är varmt eller om man ska lasta något stort. Jag vill inte ha någon minidörr.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vi saknade en riktigt bra underedsbehandling,
innerskärmar och mjukare madrasser, men det går ju att fixa i efterhand men borde ju ingått från början.
Sen är det ju bra med ett drag, jag får dra 3000 kg med E-kort.
En "vinterbil" borde vara underedsbehandlad från fabrik helst, annars håller jag med om att det bör göras! :msn_thumbup:

Har du kollat La Strada EB?
La Strada EB är inte så dum, även om den idag inte uppfyller våra krav på kylskåp t.ex.
Men gillar verkligen "sovrummet" med små höga fönster! :msn_thumbup:


Nåja en och annan kompromiss lär du få göra.
Alla husbilar är ju kompromisser, ju mindre de är ju mer flexibel måste man vara.
När jag växlade till mindre bil lastade jag ut en del "bra och ha saker"som jag inte har saknat.
Det enda jag inte gillar i min Globecar är kylskåpet, för litet. Men man får anpassa sig och handla oftare.

Fast egentligen är inte vår kravlista platskrävande (utom möjligen gasugnen), det mesta finns ju redan, men inte i en och samma modell... :msn_sad:


www.inspirecamper.eu är jag riktigt förtjust i.
Inte automatväxellåda men det har jag inga problem med.
Inga bakdörrar med kallras och det bästa av allt-en vanlig bodelsdörr.
Och en 60 liters LPG tank! Man kan få den med bakruta eller utan.
Stort kylskåp, dom 80 liters som blivit vanliga är allt för små.
Duschen kunde kanske vara smartare, men man kan ju inte få allt!
Det vore verkligen inte dumt att slippa bakdörrana!
Kan absolut tänka mig en vanlig bodelsdörr också, då bullret från skjutdörrar är ganska otrevligt, kanske då bättre om den stängs elektriskt.


Just bodelsdörr i stället för skjutdörr var något jag direkt saknade i inledande inläggs lista.
Men det tycks finnas många som gillar ljudet av en rullande skjutdörr som avslutar med en rejäl "katjong".
Brogus tips om inspirecamper med vanlig slagdörr låter ju lovande. Måtte det bli vanligare !
Inte dumt alls med vanlig bodelsdörr!
 
S

Sören-6830

Guest
Just bodelsdörr i stället för skjutdörr var något jag direkt saknade i inledande inläggs lista. Men det tycks finnas många som gillar ljudet av en rullande skjutdörr som avslutar med en rejäl "katjong".

Brogus tips om inspirecamper med vanlig slagdörr låter ju lovande. Måtte det bli vanligare ;) !

Varför inte en eldriven, tystgående skjutdörr som t ex Toyotas minibussar är utrustade med? Tycker det är dåligt att inte fler plåtistillverkare lagt några kronor på det.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Moderna plåtisar har dörrar som mekaniskt stänger sig utan katjong. Det är ganska bra att kunna öppna en stor dörr när det är varmt eller om man ska lasta något stort. Jag vill inte ha någon minidörr.
Den stora öppningen på en skjutdörr är nog skönt varma dagar.
Jag gissar att om de som stängs elektriskt är betydligt tystare. Eller?

Edit: Skrev mitt samtidigt med Sören :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
1. Lägg auto-stängning av sidodörren på hyllan t.v. Det förekommer alldeles för många problem än så länge.
2. Klädda väggar, som är av kardborrtyp, är en väldigt praktisk form av beklädnad.
3. Jag håller med om kallras på bakdörrarna. Antingen ska dom vara helt klädda utan springa mellan dörrarna, annars behövs det extra isolering på vintern.
 
S

Sören-6830

Guest
1. Lägg auto-stängning av sidodörren på hyllan t.v. Det förekommer alldeles för många problem än så länge.
2. Klädda väggar, som är av kardborrtyp, är en väldigt praktisk form av beklädnad.
3. Jag håller med om kallras på bakdörrarna. Antingen ska dom vara helt klädda utan springa mellan dörrarna, annars behövs det extra isolering på vintern.

Kan man skicka folk till månen borde man väl kunna fixa till el-stängning av dörrar på plåtisar utan problem? Står ju ogärna bredvid plåtis på ställplats eller parkering, vissa måste gå ut och in hela tiden.
 
Toppen