• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Down spik

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag tittar på kurvorna från smart shunten så ser jag att något skapar nergående spikar...
Spikarna varierar i djupet så det kan ju inte vara någon belastning som slår till och från....
Någon som har en ide om vad detta kan vara...
Kan det vara ett fel i solpanel regulatorn..?

Screenshot_20230111_115417_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Du har en "laddare" på som generar en ström om 16-17A. Strömpikarna ger små pikar på spänninsgkurvan. Jag tolkar strömkurvan att det är någon förbrukare uppemot 200W som är på för annars skulle det ju inte ladda något. Belastningen är dock något ojämn som genererar pikarna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag tittar på kurvorna från smart shunten så ser jag att något skapar nergående spikar...
Spikarna varierar i djupet så det kan ju inte vara någon belastning som slår till och från....
Någon som har en ide om vad detta kan vara...
Kan det vara ett fel i solpanel regulatorn..?

Visa bilaga 226371

Solcellsladdaren som gör MPPT-Sökning?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara att BMS slår ifrån vid spänningsdipparna. Någon förbrukare verkar vara på och därav ökar A. Spänningskurvan ökar lite hela tiden för att stabiliseras på slutet.
Dock fortsätter förbrukningen även utan spänningsdippar.
Är kylskåpet i drift eller någon annan förbrukare. En fläkt skulle kunna ge en sån kurva i loggen. Hög startström.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan det vara att BMS slår ifrån vid spänningsdipparna. Någon förbrukare verkar vara på och därav ökar A. Spänningskurvan ökar lite hela tiden för att stabiliseras på slutet.
Dock fortsätter förbrukningen även utan spänningsdippar.
Är kylskåpet i drift eller någon annan förbrukare. En fläkt skulle kunna ge en sån kurva i loggen. Hög startström.
Då jag har två lifepo4 batteri och två daly bms, undrar jag om detta kan hända...
För mig ser det mer ut som att laddningen har dessa spikar än någon förbrukare, det laddas ju ändå med 16-18 A just nu...
Kylskåpet är i drift men den tar bara 6 A max och har inte dessa down spikar, kylskåpet kurva är jämn och lång ca 40 min.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara laddaren som slår till och från som du säger. Frekvensen i pikarna är lika hela tiden. Spänningen och A sjunker samtidigt.
Är det en 230V laddare som är inkopplad?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det kan vara laddaren som slår till och från som du säger. Frekvensen i pikarna är lika hela tiden. Spänningen och A sjunker samtidigt.
Är det en 230V laddare som är inkopplad?
Nej det är en ganska ny mppt solar regulator som är tillverkad i tyskland...
Men detta med down spik är väl ändå inte normalt.... Med tanke på garantin mm.

MPPT dual 30.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här ser vi när kyl/frysen är igång... Då finns det inga spikar... Men titta till höger på kurvan så ser vi att down Spikarna börja igen efter att kylen har stannat....
Laddningen är då ändå över 17A...

Screenshot_20230111_130925_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här ser vi när kyl/frysen är igång... Då finns det inga spikar... Men titta till höger på kurvan så ser vi att down Spikarna börja igen efter att kylen har stannat....
Laddningen är då ändå över 17A...

Visa bilaga 226377

Man kan ju tänka sig att programmet låter laddaren gå för fullt över en viss effekt, eftersom det då inte behövs någon sökning?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu fattar jag inte vad du menar... Spikarna är ju där när det laddar som mest....
Tacksam om en förtydling för en novis. ;)

Jag förstod det som att dipparna upphörde när belastningen från kylskåpet fanns, tanken var att belastningen från kylskåpet plus laddning av
batterierna nådde så högt i laddarens effektregister att MPPT-Sökning inte behövdes? OBS! detta är spekulation, om du vill veta säkert, kontakta leverantören!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Peter...
Jodå denna klarar in 45V från solpanelerna och ger max 30A...
Och minin nya 60A dc-dc booster har jag inte fått än... Om du tänkte på denna...

Men mätvärden är ju långt ifrån max på solregulator.. ...

Jag får nog göra som Montreal skrev kontakta firman i tyskland där jag köpte den..
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Regulatorn jobbar med en programmerad algoritm. Troligen är det en PI regulator.
P-band och Integreringstid. Fasta inställningar som inte går att ändra. Där har antagligen tillverkaren gjort programmeringen och satt intställningarna så att de flesta solcellerna ska fungera hyfsat. Är det bara en P-regulator blir regleringen sågtandad och kommer aldrig ifatt börvärdet. Utetemperatur, varma solceller, sol mm. påverkar hur MPPT regulatorn jobbar. Förutsättningarna kan nog svänga en hel del.

Jag tror även att Montreal är inne på rätt spår när det gäller dipparna och laddning.
Laddningen avbryts inte när det är last på. Laddningen kommer bara att avbrytas när laddaren är nöjd eller om BMS bryter.

Vad jag kommer ihåg är tomgångsspänningen( kommer inte ihåg vad det heter) hög när solcellerna inte producerar någon el. Då är spänningen som högst från solcellerna. Då är även avvikelsen som störst från börvärdet av spänningen in i MPPT regulatorn som sen ska in i batterierna. Det kan vara den reglersekvensen upprepas varje 30 sek när det inte är någon last.

Spånat lite
 
Toppen