• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RMDT8505 design

Kelly L

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Klippan
HBK-Nr
32085
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har en Carthago S51 e-line som är bestyckad med ett RMDT8505 kylskåp, precis som många andra husbilar.
Efter att ha lidit 1 år med detta i mitt tycke totalt feldesignade kylskåp, har jag fått nog.

Hur kan man som kylskåpsdesigner tillverka ett kylskåp där manöverpanelen överflödas med kondensvatten 24/7 och som får elektroniken att få frispel, stänga av sig själv, ändra inställningar, förstöra knappar etc??? Att konstruktören sedan försökt fixa sitt totala misslyckande med en värmeslinga som har en egen knapp tyder på totalt fiasko. Jag lyckades göra "konstgjord andning" på elektroniken och lödde in andra microswitchar som har hållit i ett halvår, men nu har vattnet smugit sig in över hela kretskortet i dessa fuktiga tider.

Jag har läst många trådar här på detta forum och i andra om människor som lider av detta totalt opålitliga åbäke.

Min fråga till forumet är nu:

Har Dometic lärt sig av deras tidigare misslyckade design? Är efterföljaren RMD 10.5T bättre designad så de kapslat in elektroniken ordentligt, eller i alla fall lett iväg eventuellt kondensvatten från elektroniken? Jag har en tanke på att slänga ut min 8505:a och köpa RMD 10.5T istället. Storleken är ju exakt detsamma.

Någon som har nån erfarenhet av detta?

Mvh
Kelly
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har ett RMD8505 (från 2015), alltså utan T. Vet inte vad skillnaden är, men har inga problem med vatten på manöverpanelen..... Använder inte ramvärmen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har en Carthago S51 e-line som är bestyckad med ett RMDT8505 kylskåp, precis som många andra husbilar.
Efter att ha lidit 1 år med detta i mitt tycke totalt feldesignade kylskåp, har jag fått nog.

Hur kan man som kylskåpsdesigner tillverka ett kylskåp där manöverpanelen överflödas med kondensvatten 24/7 och som får elektroniken att få frispel, stänga av sig själv, ändra inställningar, förstöra knappar etc??? Att konstruktören sedan försökt fixa sitt totala misslyckande med en värmeslinga som har en egen knapp tyder på totalt fiasko. Jag lyckades göra "konstgjord andning" på elektroniken och lödde in andra microswitchar som har hållit i ett halvår, men nu har vattnet smugit sig in över hela kretskortet i dessa fuktiga tider.

Jag har läst många trådar här på detta forum och i andra om människor som lider av detta totalt opålitliga åbäke.

Min fråga till forumet är nu:

Har Dometic lärt sig av deras tidigare misslyckade design? Är efterföljaren RMD 10.5T bättre designad så de kapslat in elektroniken ordentligt, eller i alla fall lett iväg eventuellt kondensvatten från elektroniken? Jag har en tanke på att slänga ut min 8505:a och köpa RMD 10.5T istället. Storleken är ju exakt detsamma.

Någon som har nån erfarenhet av detta?

Mvh
Kelly
En sak är säkert... Att Dometic gillar dessa kylar, när mitt gick sönder köpte jag en kompressor kyl/frys... Allt jag behöver nu tänka på är att det finns tillräckligt med el... Och så fick jag minst 5 fördelar på köpet.... Som kostade ca 1/4 av ett nytt Dometic skåp..
 
Toppen