• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic B2200

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Yttre plastkåpan tycks ha fått nån "sjuka" enl bif bild.
Har försökt med rubbing/cleaner men det liknar mer "plastpest" nere i plasten (som malignt melanom på huden).
Tycker det verkar som felaktig plast från 2008 (icke UV-beständig kanske).
Vad är detta och hur kan det åtgärdas?
Någon mer som sett detta fenomen?
//Eric
Dometic-B2200-plastfläckar.jpg
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Dometic B2200

Fick en bättre begagnad plastkåpa utan kostnad från Dometic.
Reservdelskillen varnade för DIAMANT-vaxet som kan vara aggressivt på vissa plaster som ABS.
Använd istället ett milt rengöringsmedel vid behov, skölj med vatten och torka ej i solen.
Detta DIAMANT-vax har jag använt i många år på plastkåpan och faktiskt även på 2 trädgårdsstolar som också uppvisar denna "plastpest" eller svarta mögelfläckar.
På husbilens plast (och lack) har jag inte sett någon förändring på 6 år.
Använde även DIAMANT-vaxet på båtarnas Gelcoat under kanske 30 år utan att märka någon nackdel.
//Eric
 

TommySv

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
27207
Medlemskap
2025
Hej, Min plastkåpa var jätte smuttsig men fick av det värsta med högtryck spolaren, nu blir jag att klistra på nya Dometic märken men fråga:
Hur ska man hålla denna ren eller göra så det blir lättare att hålla ren?
Jag funderade på att antingen lima på självhäftande bokplast eller spraya på Klarlack.

20200907_124345.jpg
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Hej, Min plastkåpa var jätte smuttsig men fick av det värsta med högtryck spolaren, nu blir jag att klistra på nya Dometic märken men fråga:
Hur ska man hålla denna ren eller göra så det blir lättare att hålla ren?
Jag funderade på att antingen lima på självhäftande bokplast eller spraya på Klarlack.

Visa bilaga 199145
Foliera måhända, eller sluta titta uppåt!
 
Toppen