• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Diverse olika problem med en 97 FIAT HYMER CAMP 644

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej!

Mitt första inlägg som förhoppningsvis hamnat på rätt plats. Har en 97:a Hymer camp 644 som jag har lite småproblem med och som jag då önskar få hjälp med. Hoppas så klart också att jag kan vara någon till hjälp med de kunskaper jag har.

Just nu håller jag på med gångjärnen i toalettdörren som hänger snett och därför tar i längst ner p.g.a. tidigare, brutala åtgärder på de stackars gångjärnen. Vet någon av er var jag kan hitta ett passande gångjärn som har samma bredd på vägginfästningen som den på dörren? Önskan om ett sådan beror på att jag då slipper jobbet med att fixa de stora hål som blivit på väggsidan p.g.a. alltför frikostigt tilltagna skruvstorlekar. En bredare del medger förhoppningsvis att hålen hamnar på sidan av de gamla - hoppas ni förstår.

Har sökt med ljus och lykta efter någon typ av sprängskiss på vår husbil, men har ännu inte lyckats håva in något som är användbart. Söker bl.a. efter placeringen på vattenfördelaren som jag förmodar är första anhalt efter vattenpumpen. Någon som har koll på var den kan vara? Visst, jag kan riva ner och följa slangarna, men bäst vore förstås ett tips för jag har tillräckligt med annat rackel som upptar min tid. :)

El-schema är också något jag behöver och tänker då närmast på det för motordelen. Om någon till äventyrs har tips på var jag finner ett, eller för all del ligger på ett sådant, så skulle jag vara evigt tacksam om ni kan dela det med mig. Utbildar dagligen - dock på distans i dessa coronatider - i fordonsteknik; elektronik, system- och mätteknik, men el-schema är lika med snabbare fix då jag inte tidigare jobbat med detta fordon.


Tack på förhand!

Björn
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag köpte min bil för några år sedan frågade jag specifikt efter ett elschema. Visserligen över bodelen. Bilars schema har jag "gett upp" om sedan all datorer m.m. kom in i bilden. Svaret från säljföretaget på min fråga var blankt "Nej!". Verkade nästan som om de själva hade svårt att få tag på schema från tillverkaren. Jag har fått ägna mig åt att "följa kablaget". Det jag har sett under mina övningar är inte på den kvalitetsnivån (osnyggt skulle jag kalla det) jag hade önskat, även om det funkar och några direkta fel finns det ju inte. Delvis gjorde jag, efter mitt sökande efter kablar, upp ett eget schema. Främst för själva matningen från batterierna eftersom jag skulle sätta in solcellsregulator, DC/DC-omvandlare och en del annat småpyssel.

MVH
Hans
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
När jag köpte min bil för några år sedan frågade jag specifikt efter ett elschema. Visserligen över bodelen. Bilars schema har jag "gett upp" om sedan all datorer m.m. kom in i bilden. Svaret från säljföretaget på min fråga var blankt "Nej!". Verkade nästan som om de själva hade svårt att få tag på schema från tillverkaren. Jag har fått ägna mig åt att "följa kablaget". Det jag har sett under mina övningar är inte på den kvalitetsnivån (osnyggt skulle jag kalla det) jag hade önskat, även om det funkar och några direkta fel finns det ju inte. Delvis gjorde jag, efter mitt sökande efter kablar, upp ett eget schema. Främst för själva matningen från batterierna eftersom jag skulle sätta in solcellsregulator, DC/DC-omvandlare och en del annat småpyssel.

MVH
Hans
:D

Tack för svaret Hans! :)

Tja ... förmodligen slutar det på samma sätt för mig och ser mig just nu stå där och dra i alla kablar! :) Till nyare fordon är det dock inga problem att hitta el-scheman då det gäller motorstyrningar, men detta, trots att jag sökt på motorkod på alla mina tillgängliga ställen, stod inte att finna. Nu är det förstås "lite" enklare i äldre kärror, men gillar att ha ett elschema för att snabbt ge mig på de fel som uppvisad symptom ger på handen. Hur som helst, intressant läsa om din framfart bland kablar och inkoppling av solcell med tillhörande regulator. Har också planer på en sådan, men får bli lite senare.
 
Toppen