• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Dit åker vi inte"

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God morgon kära HBK:are ! Läste nu på morgonen att Danmark ställer skilda krav på Svenskar för att komma in/passera landet, nämligen de som hör hemma i Skåne, Blekinge samt Halland får resa in utan "särskilda skäl" medan resande från Västerbotten, Jämtland, Uppsala, Södermanland, Östergötland, Örebro, Värmland samt Kalmar
Resande från dessa regioner måste vid inresa uppvisa SEX bokade övernattningar för att överhuvudtaget få komma in i Danmark, detta är enligt min mening ren diskriminering av resande
Nej gör som jag tidigare skrev i en annan tråd, SKIT i Danmark res i vårt vackra Sverige eller till trevliga Tyskland med vackra vin/alplandskap god mat god dryck och framförallt humana priser till skillnad mot Danmark
Vet inte om tråden hör hemma i Under markisen i annat fall kanske "Admin" kan flytta den

En fortsatt trevlig sommar och kör försiktigt hälsar
Hasse
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jodå, men ännu större anledning att inte åka till Fjollträsk, för där bor och/eller verkar alla ”ofelbara” myndighetspersoner och politiker som fixat att våra grannar är så tvehågsna till besök av Svenskar.

Sen kan jag i och för sig tycka att det här jiddrandet med vilka län som får komma och på vilka villkor häller på att närma sig löjliga nivåer. Dessutom krångligt för alla att hålla reda på. Ovanpå alltihop så dräller det av folk som är skrivna på en adress men jobbar någon annan stans och veckopendlar etc. Jag skulle säga håll stängt för Svenskar eller öppna för alla, det som pågår nu är ju bara löjligt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Öresundsregionen är ju ett homogent område där vi jobbar på ena sidan vattnet och bor på andra sidan, bl a en av mina söner. Att vi sedan beter oss helt olika i regionerna är naturligt. T ex så är det inte många skåningar som reser till trängselområdet nu i smittotider. Däremot är det många trängselfolk som skiter i rekommendationerna och reser till bl a fjällen, Gotland, Skåne, västkusten, Öland m f platser. Det hade väl gått an om de inte sen skulle hålla på med "afterski", "afterwork", "happy hour" och en massa annan smittspridande verksamhet.

Nej, skåningar och danskar ska kunna röra sig fritt över Öresund - precis som vi gjort i tusentals år - för vi håller social distans.
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2024
Min särbo får åka till Norge men inte jag som bor ett par mil på fel sida länsgränsen! Helt sjukt hur vi blir behandlade av våra grannländer. Som det känns just nu tror jag inte jag kommer att besöka dom nåt mer! Finns andra länder som välkomnar oss!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan ju fråga sig varför man över huvud taget skall utomlands när det är som det är. Merparten av dom länder som dömde ut Sveriges sätt att hantera coronakrisen är nu på väg tillbaka i skiten. Som jag uppfattar det så är det säkrast här hemma.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man kan ju fråga sig varför man över huvud taget skall utomlands när det är som det är. Merparten av dom länder som dömde ut Sveriges sätt att hantera coronakrisen är nu på väg tillbaka i skiten. Som jag uppfattar det så är det säkrast här hemma.

Exakt, jag fattar heller inte ivern att byta land under pågående pandemi :swoon:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tycker det är smart av Danmark. På ett relativt enkelt sätt så ser man till att majoriteten av dom som t.ex. arbetspendlar till Danmark kan komma in och jobba men man stänger ute den stora massan med turister från övriga Sverige.
Låter som en vettig kompromiss istället för att ha helt stängt om man är orolig för att smittan skall komma in okontrollerat.

Jag känner mig inte diskriminerad och så länge vi får hantera pandemin på vårt sätt i Sverige tycker jag att danskarna kan få hantera den på sitt sätt i sitt land.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Jag tycker det är smart av Danmark. På ett relativt enkelt sätt så ser man till att majoriteten av dom som t.ex. arbetspendlar till Danmark kan komma in och jobba men man stänger ute den stora massan med turister från övriga Sverige.
Låter som en vettig kompromiss istället för att ha helt stängt om man är orolig för att smittan skall komma in okontrollerat.

Jag känner mig inte diskriminerad och så länge vi får hantera pandemin på vårt sätt i Sverige tycker jag att danskarna kan få hantera den på sitt sätt i sitt land.
 
R

RobbeS

Guest
Jag tycker det är smart av Danmark. På ett relativt enkelt sätt så ser man till att majoriteten av dom som t.ex. arbetspendlar till Danmark kan komma in och jobba men man stänger ute den stora massan med turister från övriga Sverige.
Låter som en vettig kompromiss istället för att ha helt stängt om man är orolig för att smittan skall komma in okontrollerat.

Jag känner mig inte diskriminerad och så länge vi får hantera pandemin på vårt sätt i Sverige tycker jag att danskarna kan få hantera den på sitt sätt i sitt land.

Äh, man vill tvinga svenskarna att boka boende där 6 nätter för att dra in turistpengar. Danmark är ett land man passerar på väg till Tyskland, inget annat.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är väl ingen som ändrar sina planer helt och plötsligt bokar 6 nätter boende bara för att få komma in i Danmark. Det fattar nog danskarna också.
Däremot så gallrar man bort strömmen med spontanturister som åker in och ut hur som helst och det var väl också syftet med regleringen.

Genom Danmark har man väl fått åka länge.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Det är väl ingen som ändrar sina planer helt och plötsligt bokar 6 nätter boende bara för att få komma in i Danmark. Det fattar nog danskarna också.
Däremot så gallrar man bort strömmen med spontanturister som åker in och ut hur som helst och det var väl också syftet med regleringen.

Genom Danmark har man väl fått åka länge. Innaktuellt, nu får alla svenskar besöka Danmark utan karantä. Mycket bra för vi har varit utan öl länge nu.
 
F

F.d. 58689

Guest
Inaktuellt, nu får vi alla besöka Danmark utan karantän. Bra nu kan vi fylla ölbackarna igen. Det har varit torrt länge nu.
Olika regler för inresa till Danmark

Svenskar från Skåne, Blekinge och Halland får resa in i Danmark utan särskilda skäl – men de som kommer från resten av landet måste ha skäl eller minst sex bokade övernattningar i Danmark för att släppas in.

De bokade övernattningarna ska bevisas. Övriga skäl är exempelvis att jobba i landet eller att du ska besöka en närstående.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
God morgon kära HBK:are ! Läste nu på morgonen att Danmark ställer skilda krav på Svenskar för att komma in/passera landet, nämligen de som hör hemma i Skåne, Blekinge samt Halland får resa in utan "särskilda skäl" medan resande från Västerbotten, Jämtland, Uppsala, Södermanland, Östergötland, Örebro, Värmland samt Kalmar
Resande från dessa regioner måste vid inresa uppvisa SEX bokade övernattningar för att överhuvudtaget få komma in i Danmark, detta är enligt min mening ren diskriminering av resande
Nej gör som jag tidigare skrev i en annan tråd, SKIT i Danmark res i vårt vackra Sverige eller till trevliga Tyskland med vackra vin/alplandskap god mat god dryck och framförallt humana priser till skillnad mot Danmark
Vet inte om tråden hör hemma i Under markisen i annat fall kanske "Admin" kan flytta den

En fortsatt trevlig sommar och kör försiktigt hälsar
Hasse
..jösses..
 
Toppen