• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

F

F.d. 55665

Guest
Har börjat söka med AD och lägger in i Minsläkt. Eftersom detta verkar bli en hobby som kommer att läggas många många timmar på eftersom det är så himla roligt för varje litet hinder man tar sig förbi, så vill jag ställa frågan till er som hållt på längre:

Finns det någon anledning att redan nu byta till tex Disgen. Tar en export till Gedcom med allt av vikt? Känns ju inte så kul om man blir seriöst intresserad att lägga allt för mycket tid på att lägga in info igen. Minsläkt är så väldigt lätthanterat att jag ogärna tar steget till Disgen om jag inte behöver.

En annan fråga är var ni tror det är smidigast att jobba med att följa upp släkten i USA. Den är ganska väldefinierad på en av min mors sida, så jag skulle kunna söka separat där (om något år när jag är rimligt nöjd med basen i Sverige...). Upplever att kanske Ancestry skulle kunna vara till bra nytta där. Kanske skulle den kunna vara till nytta även här i Sverige om deras "Community"-ide är så bra som dom säger. Någon med erfarenhet/tanker?

Fokuserar nu på min fars sida i Helsingborg/Raus med trådar tillbaka till Trelleborg och många intressanta livsöden. Man får ett annat perspektiv på egna problem, när man ser hur livet var bara för några generationer sedan.

Martin
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Jag använder Ancestry främst på iPad och ibland på PC och får så mycket tips på nya personer att jag har svårt att hänga med. Släkten i USA har jag blivit tvungen att begränsa.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Martin, jag har sysslat med "Släktarbete" i rätt många år och så här har jag lagt det.

Jag startade direkt med Disgen, som jag tycker är ett mycket bra och kraftfullt program. Men du behöver inte alls använda alla möjligheter, utan det går alldeles utmärkt att bara använda de nödvändigaste.

Orsaken till att jag har Disgen är att jag har allt på min dator och inte exponerat på nätet. Disgen ger dej möjlighet att lägga till texter, bilder kartor länkar, m.m. Finns även många möjligheter att presentera ditt Släktarbete på.

Det som jag tycker att Disgen är dålig på, är att visa hur ditt släktträd ser ut! Därför har jag en "Dubbel bokföring". Det vill säga att jag på Ancestry har ett träd, där jag bara har "Namn och nummer". På detta sättet kan jag också dra fördel av alla tips och sökmöjligheter som Ancestry ger. Kanske lite "Overkill" men Ancestry är mycket bra när det gäller sökning av dina realtioner OverThere.

Hade några år GENI istället för Ancestry, men tyckte att det var knöligt att hantera, samt att ditt träd kommer att involveras i världsträdet, och detta gör att det blir omöjligt att ta sig därifrån med hela ditt egna träd.

Jag har parallellt abonnemang på SVAR, som kanske inte är ett "måste", men kan ibland behövas när ideerna tryter.

Gedcom tar med allt, även bilder. Men det är inte alla program som även kan ta emot bilder via Gedcom. Trodde själv tills helt nyligen att bara text följde med, men lyckades faktiskt att skyffla över text och bilder till ett annat program.

Välkommen till släktnördarna

hälsar
Kåre

Glömde tillägga att jag huvudsakligen söker med ArkivDigital, som har suveräna bilder av kyrkoböckerna m.m.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Vi bruker MyHeritage - denne kan benyttes gratis opp til 2500 personer, over dette er en liten kostnad. Når en går over til betalutgaven så får en og masse hjelp av SmartMatch som kjører på nettutgaven av dataene.

Det finnes redigeringsvertøy for PC som kjører offline med backup til nettdatabasen og apps for både IOS og Android - disse redigerer direkte i nettdata.

For flytting av data til MyHeritage så er gedcom beste løsning. Vi har funnet en svakhet med gedcom og det er at vi må velge hvilken av de to språkene vi har på dataene når vi eksporterer hele eller deler av basen for annet bruk. Våre data ligger med all info på både norsk og engelsk - også bakgrunnsinfo om hver person og hvor vi har funnet denne.

Med bilder har vi nå omlag 500 MB data om tilsammen 13500 personer, allt samlet siden 2010.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Hej och välkommen i "släktforskarträsket".

Startade med att plocka in lite spridda anteckningar efter min far och köpte redan från början Disgen. Dock efter en rejäl genomtestning av vad som fanns då. Disgen är för mig, liksom för Smeden, basen i arbetet. Kompletteras med t.ex. appar för mobilt bruk och både fria och köpta program för utskrift av familjeträd.

Tycker inte appar funkar för mig - vill ha rejält tangentbord med snabbkommandon och riktig mus. Dessutom tycker jag en del appar, de flesta med amerikanskt ursprung, är ganska dyra att använda. Över huvud tycker jag att amerikanarna är väl "duktiga" att ta betalt för sina produkter.

Ett annat skäl att välja Disgen är ju att det utvecklas professionellt inom ramen för en ideell förening - och därtill långsiktigt. En superkombination tycker jag.

Har inte så många inlagda i basen men har satsat på pålitlig källforskning så det tar tid!

Använder GEDCOM för att kommunicera med min "amerikanska familj" och det funkar mestadels mycket bra.

ArkivDigital är det verktyg som för mig är en självklarhet pga dess goda läsbarhet. Har ibland kompletterat med kortabb på SVAR.

Ett litet råd i all välmening: sök kontakt med andra släktforskare genom att bli medlem och aktiv i en närliggande släktforskarförening. Kan ge mycket bra hjälp och inspiration om/när du har svårt komma vidare av någon anledning.

Att sedan husbilen är ett suveränt verktyg i arbetet har du säkert räknat ut. Förra året hjälpte oss vår Maja att finna och besöka ett trettiotal "släktorter" i Skåna vi aldrig besökt tidigare. Fantastiskt!

Lycka till!
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Hej,
jag har också släktforskat ett antal år, blir nu bortemot 15 år, och dessutom lett/leder cirklar i släktforskning.
För forskning här i Sverige använder jag AD som är helt outstanding när det gäller läsbarheten, samt skivorna Sveriges befolkning 1880, 1890, 1900, 1970, 1980, samt Sveriges dödbok 1900-2009 och begravda i Sverige. De kostar c:a 600kr/st så ska man skaffa alla blir det ju rätt dyrt. I mina cirklar rekommenderar jag att börja med Sveriges dödbok och sedan ta de övriga efter vad ekonomin tillåter.
Som cirkelledare får jag av "mitt" studieförbund (Vuxenskolan) ett abonnemang på Ancestry world under ett antal månader när cirklarna går. Därigenom har jag kunnat forska lite i USA, men tycker det är ganska krångligt än så länge, ovana????
Dessutom använder jag sedan länge Disgen, en äldre version, men fullt användbar. Jag tycker Disgen har flera fördelar gentemot andra program. Dels kan jag jobba off line och jag föredrar att inte ha min släkt på nätet. Dels kan jag dela upp släkten i flockar, just nu har jag 6 st: min mors sida, min fars sida, min svärmors sida, min svärfars sida samt två svärsöners sida. På så sätt är det lättare att hålla isär släktgrenarna. I de tre första första har jag c:a 10.000 personer/flock och i de övriga 500-5000/flock, i allt bortemot 50.000 personer, som jag lätt kan hålla isär genom att ha dem i olika flockar. Dessutom kan man, lättare i senare versioner, skriva ut träd, familje-/släktöversikter m.m..
En sak till: om man släktforskar i Skåne/Blekinge så finns en utmärkt gratissajt som heter DDSS.nu (Demografisk databas, södra Sverige). Alla församlingar finns inte med, men bl.a. Kullahalvön, nordvästra Skåne och delar av Blekinge är väl kartlagda. Där har erfarna släktforskare (ideellt) gått igenom födelse-, vigsel- och dödböcker och lagt ut på nätet. Mycket lätt att hitta personer om församlingen är med. Jag har hittat mycket eftersom min mors släkt kommer från nordvästra Skåne.
Lycka till med denna "beroendeframkallande" hobby.
Karin:wink:
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Tack för alla snabba och upplysande svar, otroligt att Husbilsklubben som vanligt är en av de bästa ställena att hitta bra information!

Blir nog att köpa en licens på Disgen (tack Smeden. Maja mfl), även min kusin som är erfaren släktforskare rekommenderar det för "seriös" användning.

Men kanske även Ancestry (tack Knarrevik och Smeden för bra tankar runt det), dom är gratis på den svenska delen i 4 dagar med start idag. Skall dyka ner där över helgen och se om det hjälper mig förbi vissa saker jag fastnat på.

Knut, MyHeritage verkar bra det med, men nån stans måste man stoppa (den här hobbyn klarar ju ändå att fylla varje ledig minut och lite till :)

Börjar på måndag en kurs (grunder i släktforskning), och tänker nog gå med i den lokala föreningen (möjligen att jag även söker mig till något i Skåne där rötterna finns). Keskendal, det är på Vuxenskolan i Göteborg kursen går, skall kolla om dom har motsvarande erbjudande på Ancestry.

Keskendal, tack också för tipset om DDSS, skall direkt dit och titta, Mammas släkt är från Båstad/Hov, låter ju som om det kan vara intressant.

Som sagt, stort tack för alla vänliga tips. Lår nog återkomma med kluriga frågor när jag bedömer att jag är tillräckligt påläst för att ställa dom :)

ArkivDigital tog jag ett årsabonnemang. Fascinerande att bara se alla dessa gamla skrifter i den upplösningen och fotodjupet. Tänkte för många år sedan ge mig in i detta men hade inte tiden att åka runt. Med dagens IT-stöd kan man ju ganska snabbt bygga en bas som man sedan kan komplettera med besök där det verkligen behövs och känns roligt (tänker mig en liten turne till ställen där släkterna bott, med husbil och kartintresse kombinerat med släktforskning känns det som ett säkert kort att göra resorna ännu mer givande)

Martin
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Ancestry var kul!

Jag lyfte ur min mors släkt vis gedcom och la upp på ancestry. Inom 30 minuter hade jag hittat flera troligen korrekta personer på 1700-talet som en avlägsen släkting i Philadelfia hade hittat och inom en timme hade vi etablerat kontakt, efter ett par timmar till bytt roliga historier och minnen med varandra. Han är min mormors fars brors sonsonson (vart nu det leder till rent matematiskt men vi är i samma genaration och ålder på 10 år när).

Vissa dagar är livet roligare än andra :).

Martin
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Hej igen

Nu 2 månader senare känns det som om man letat släkt i åratal :)
Tack för hjälp från er i klubben!

Nu en fråga. Har skaffat Disgen och skall Gedcom exportera/importera.
Har mammas släkt på Ancestry (fantastiskt för att få amrikasidan växa organiskt, kommer hela tiden nytt och intressant), har pappas och min frus släkt i programmet MinSläkt.

Det framgår inte klart av installationshjälpen i Disgen om man kan "addera på" med GEDCOM-filer, dvs kan jag först ta en Gedcom från ancestry, importera i Disgen, och sen "lägga på" filen från Minsläkt? Låter ju rimligt att det borde gå men vill ju inte riskera att från början hamna fel. Någon som vet?

Börjar inte kursen i Disgen på flera veckor och så länge kan man ju inte vänta...

Inser ju att jag efter hand vill tanka över mer från Ancestry och då känns det som om GEDCOM vore bra. Men det förutsätter ju att man kan importera i Disgen så att det sållar bort poster som redan finns (helt optimalt skulle det ju tom kunna komplettera poster om man har mer ny källinformation). Men detta kanske är att hoppas för mycket?

Martin
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Hej,
har själv bara använt Disgen, men det bör gå att importera via GEDCOM. Har för mig att jag läst om det i antingen Diskulogen, DIS medlemstidning, eller i Disbyt, medlemstidning för Dissyd, som jag också är med i.
Är du medlem i Dis kan du ju alltid vända dig till en fadder. Det finns flera i Göteborgsområdet. Faddrarna är väldigt hjälpsamma, och kan säker hjälpa dig också med "råd och dåd".
Karin:wink:
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Ja Keskendal, jag skall nog testa en "fadder", har även googlat och frågat på Dis-forum. Tack för tipset
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Disgen eller Minsläkt (eller kanske Ancestry)

Jag vet ingenting om släktforskning men det gör min granne. Han säger att om man är tillräckligt envis & duktig, bemästrar alla moderna verktyg och datorer samt lyckas forska tillräckligt långt tillbaka i tiden, då kan man komma ända fram till Adam & Eva ; )
 
Toppen