• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Dieselvärmare

:) Hei.

Jeg har 2,5 års erfaring med Truma Combi D 6.

Den leverer varm luft/varmt vann enten sammen eller seperat.

Henter drivstoff rett fra bilens tank. Gassflaske 11 kg holdt til to år
og 34ooo km :) (Kun til koking, har kompressor kjøleskap)

Ny modell kommer på markede i disse dager. Den kan utstyres med
230v vannvarmer, praktisk når man står tilkoblet.

Den har også et nytt avansert elektronisk styringspanel.

Vil aldri tilbake til gassvarmer.

Lykke til.

Hilsen Atle/Regent.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare

En liten tanke, detta är kinakopior av Eberspächer dieselvärmare. Om något går ordentligt fel med en sådan här värmare är det ju viss risk att även husbilen råkar illa ut, kanske t.o.m. brinner upp. Jag skulle nog hellre lägga till en slant, och köpa en original? Husbilen är ju värd en rejäl slant?!
 
T

terol

Guest
Sv: Dieselvärmare

Ved å følge linkene, så er dette en Webasto. Tysk kvalitet. Edit : Brosjyren viser bilde av en Webasto. Teksten omhandler ikke at det er en Webasto. Er nok av CE (China Export) kvalitet. Men dieselvarmere som har varmt vann og varm luft er meget komfortable. Trenger bare en flaske gass ombord og den varer hele sommersesongen og litt til.
 
Senast redigerad av en moderator:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare

Funderar på att investera i en dieselvärmare i nästa husbil
Tacksam för råd

Hej.
Tre år har nu gått sedan jag monterade en Eberspächer luftvärmare. Har säkert sagt detta tidigare men det är den bästa investeringen jag gjort.
Förbrukningen av diesel är försumbar, det märks knappt på bilens medelförbrukning.

Varmluften är inkopplad i Trumans slangar och därför blir hela bilen uppvärmd inkl toalett och garage. Se gärna tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/t39652/

Det är så gott att kunna "slösa" med värmen. Är vi ute och plockar svamp, så får termostaten stå på 22 grader, så att det är gott och varmt när vi kommer tillbaka. Byte av gasolflaskor gör vi inte ofta...

Tveka inte /Roy
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Ja, dieselvärmare ska de va!

Vi kompletterade gasolpannan i vår förra husbil med en 2 kW Webasto luftvärmare och i den nuvarande har vi en kombinerad dieselpanna för både luftvärme och varmvatten. Vår heter Webasto Dual Top och motsvarar nog ungefär Truma Combi D 6.

Den du länkar till har väl ingen varmvattenfunktion så söker du en ersättningsvärmare så ska du nog titta på Truma Combi D 6 eller Webasto Dual Top. Annars blir du tvungen använda gasol till ditt varmvatten.

Vi har haft Maja med Dual Top i strax 4 år och kört året om, c:a 5000 mil. För oss är gasolvärme att passerat stadium!;)

Lycka till!
 

Göran N

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
4828
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Jag monterade in en Webasto Airtop 2000 för ett år sedan, först i truman's originalslangar men det blåste inte så mycket ur de utblås som låg längst bort. Monterade in två extra slangar med utblås, en i var ända av bilen och resultatet blev mycket bättre. Jag kör hela året och har haft mycket nytta av Webaston. Fördelarna är att den drar lite diesel, ca 2dl per timma och man kan köra med värmaren på under färd. Elförbrukningen är helt ok, ca 30W. Nackdelarna är att den låter ganska mycket ur avgasröret när den startas, det blir bättre efter någon minut men det som hörs hela tiden är ett tickande av pumpen eller bränsleledningen. Ska prova att isolera runt pump och ledning. Airtop 2000 har ingen termostat utan bara ett vred för att ställa tempen och ställer jag ner för mycket stänger den av sig då och då vilket gör att det störande startljudet kommer flera gånger. Det luktar även en del diesel just vid start. Trots dessa små nackdelar är jag mycket nöjd med värmaren.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Hej!
Jag har haft en Wallas 3000 (diesel-luftvärmare) sedan 2003. Den är otroligt effektiv men brusar lite och tar lite extra stöm när den drar igång. Flera olika effektlägen men ingen termostat. Förmodligen för stor modell för oss (finns mindre) för ibland måste vi shunta ut värme för att inte "koka" på lägsta.

En olägenhet är att min är monterad så att avgaserna går upp på taket vilket gör att värmaren slocknar om jag kör fortare än ca 70 km/timmen. Det finns vindavvisare och jag har gjort en egen, men jag tycker det är märkligt för värmaren är gjord för båtar och på sjön blåser det väl? :confused:
Man kan också montera utloppet på annat sätt sägs det.
//Conny
PS
Krävs någon form av behörighet för att få montera.
DS
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Vi har Eberspächer som standard i vår husbil och våran är en "billig" familjehusbil. Kan varmt rekommendera Eberspächers värmare, drar lite ström, fungerar perfekt.
Kolla Chaussons modeller.

Peter :)
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Jag har installerat en Webasto Airtop 3500 som komplement till den vattenburna Alde värmen.Luftvärmen är snabbare vid uppvärmning och är ett perfekt komplement till vattenvärmen.Ofta går luftvärmaren bara på låglast med mycket lågljudnivå.Luftvärmare har en inre rumstermostat som reglerar effekten.
//Lars
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Heej Klart du ska en diesel värmare . Givetvis ska du han en sån som vi alla KABE ägare har som värmer både ruta å hela bodelen .:wub:

Nej det är inte så klokt, den drar onödigt mycket ström för att använda till bodelen.
Det finns energi effektivare lösningar. Om nu alla Kabe ägare har Webasto låter jag var osagt ;)
Men vi är några til som har det och då som komplement till gasolen.

Men som sagt titta på Thermo top serien. Men det beror ju på om nästa husbil har ett vatten buret system eller inte.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Dieseln är lite smutsigare än gasolen.
Men en rätt fungerande dieselpanna skall inte osa så det stör.

Man skall dock inte blanda ihop olika typer av dieselpannor. En "vanlig" webasto som finns i t.ex. Fiat värmer motorns vatten och med möjlighet att koppla till värmeväxlare för de med vattenburen bodelsvärme. Dessa är inte speciellt strömsnåla.

Sedan finns de bodelsvärmare som använder diesel och är strömsnåla nog för dygnetrunt gång. Truma, webasto och Ebersprächer har dessa.

En välfylld dieseltank och friska batterier håller detta system igång länge.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Strömförbrukningen är mycket låg. Vid uppstart så drar den mer (6-7A) vid normal drift drar TVn drygt dubbelt så mycket.
Snål på diesel är dom också, tankade i söndags och tyckte husbilen hade dragit mer än normalt (30l på 23 mil) sedan kom jag på att värmaren har ju gått två helger (ca 52 timmar).
Våran går enbart på bodelen. Vi är mycket nöjda !

Peter :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Peter
Har du en värmare på 4000w? Drivs varmvattenberedaren på gasol?
Ha det

Nu har jag papperna på värmaren ute i husbilen, men jag vill minnas att det var 4000W. Och varmvattenberedaren går på gasol, står det i papperna i alla fall ;) Vi kör med samma gasolflaska som jag köpte i Tyskland för ett år sedan. Man börjar undra om varmvattenberedare, kyl/frys, spis går på luft eller att det finns en till gasolflaska (det gör det inte). Gasolförbrukningen är mycket låg när det inte behövs gasol för uppvärmning.

Peter :)
 
Toppen