• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare

F

F.d. 18443

Guest
Hej, är det någon som använder dieselvärmaren till att värma upp bodelen i bilen? I så fall, är detta ekonomiskt hållbart, hur mycket drar den i timmen?
Funderar på att koppla på en T-koppling med kran på värmerören, så att man kan dra in värmen i skåpet och stänga av den till motorn.

Vad finns det för alternativ, om man vill bygga in ett system för att värma luften i en skåpbil? (bonus skulle vara om det även går att enkelt bygga in ett varmvattensystem).
Sa jag att det inte får kosta så mycket:spinny:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Enligt tyska tester drar en dieselvärmare väldigt mycket mer ström än en gasoldriven värmare för att hålla en konstant innertemperatur. (Ännu mer under uppvärmningsfasen...)
Dessutom: Vad är trevligast: Att vakna på en P-plats på fjället för att gasolen tagit slut, eller att vakna på samma ställe för att dieseln tagit slut?
 
F

F.d. 18443

Guest
Sv: Dieselvärmare

Så sant!
Ok, hur komplicerat och hur stor plats tar det att installera en gasolvärmare?
Och såklart, vad kostar det?

Hur bör man placera gasol i bilen, finns det risk(flera fall då olyckor har hänt) att det läcker ut?
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Dieselvärmare

Vi har både gasol och dieselvärmare (Eberspächer Airtronic) i vår husbil och under de tre år vi har haft bilen har jag bara startat gasolvärmen en gång och det var vid köpet för att se att det fungerade.

Jag tycker det är är väldigt smidigt och jag har aldrig upplevt några problem med att den skulle drar ur batterierna (2st 75Ah).

Den drar inte heller så mycket diesel att jag är rädd att tanken blir tom.

Förbrukningen för vår värmare ligger mellan 1,3dl per timme vid 1000W värme och max 5,1dl per timme vid 4000W värme.

Det går ju att jämföra driftkostnaden lite också om man räknar.
Jämför man med exempelvis med Trumatic S 30002 så drar den 280g per timme vid 3400W värme. Vilket skulle ge cirka 40 timmar drift med 11kg gasol.

Räknar jag ut ungefärlig förbrukning för dieselvärmaren vid 3400W så får jag 4,3dl per timme.

Jag har för mig att jag betalade 300kr för min P11 flaska sist jag bytte (Jag vet att det går att hitta billigare) vilket skulle innebära 7,5kr per timme vid 3400W medan jag med ett dieselpris på 12kr betalar 5,16 kr per timme vid 3400W med dieselvärmaren.

Jag tror inte det är ofta det krävs 3400W värme i husbilen men jag tog värdet som var angivet för Truman som räkneexempel.

Personligen så är jag helnöjd med dieselvärmaren och jag tycker det är ganska mycket smidigare att tanka än att byta gasol :wink:.

Hittade effekrförbrukningen för dieselvärmaren också och den ligger mellan 7Watt vid 1000W värme och 40Watt vid 4000W värme. Någon som har koll på hur mycket en Trumatic förbrukar?

/Lasse
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Håller med SevenEleven. Vi har också dieslvärmare i vår Maja. Fungerar utmärkt! Vi tänkte sätta in en större men avråddes av KGK (generalagenten) så det blev en Webasto Airtronic 2000 ST. Den är både bränslesnål och el-snål. Efter ett par dygn med värmaren på märks det knappt i batteristatus (2 bodelsbatterier). Ryktena o stor el-förbrukning kanske handlar om äldre modeller men gäller definitivt inte dagens.

Bränsleåtgång cirka 1,5 dl/tim. Betyder rätt många timmar innan vi tömmer tanken. Vi har dessutom med en reservdunk i bilen så bara den räcker till 10/0,15 =66 timmars värme.

Litet format. Placeras under bilen. Hämtar inluften under sängen i bilen och levererar ut genom bilens luftvärmesystem. Gasolvärmen används endast som reservvärme och för varmvattnet.

Nackdelar: hörs lite mer utanför bilen. Men inte mer än en "vanlig" dieselvärmare.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Dieselvärmare

Det borde väl även diskuteras vad det kostar att sätta in en dieselvärmare.

Jag har hört en siffra på 15,000:-. 15000/300 blir ju 50 fyllningar av en P 11.

Peter.
 
F

F.d. 18443

Guest
Sv: Dieselvärmare

Det sitter nu en dieselvärmare i bilen som värmer upp motorn.

Det jag funderar på som billigaste installations alternativ är;
att koppla på t-kopplingar på rören så att jag kan leda in värmen i "huset" istället, samt kranar på rören till motorn så att man kan strypa dem när man vill ha värmen till "huset".

Någon som har liknande installation eller har några synpunkter på att göra på detta sätt? Är luften från en diselvärmare avsedd för motorn, sämre än från en som är avsedd för luftuppvärmning?

Mkt intressanta svar annars, tack!

Ett sidospår; vad finns det för enkla lösningar på att få varmvatten i bilen?
 
B

Boxer

Guest
Sv: Dieselvärmare

Jag har dieselvärmaren som sitter standard i min bil kopplad via en värmeväxlare till den vattenburna värmen i bodelen.
Värmaren drar en del ström men dieselförbrukningen är väligt låg 1,5 dl/h
kan nog stämma, värmaren är från år 2000
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Dieselvärmare

Jag hade ju turen att den förra ägaren installerat dieselvärmaren så jag har ingen koll på kostnaden även om jag förmodligen fick betala för det genom husbilspriset. Man får väl helt enkelt väga kostnaden mot det lilla man sparar tillsammans med smidigheten att tanka några gånger jämfört med att byta gasol desto oftare.

Vi aldrig känt minsta avgaslukt inne i bilen men man kan tänka sig att den som installerar bör kolla lite på vart friskluftsintagen finns och kanske anpassa placering och utblås efter det.

/Lasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Det är inte bara lukt inne som kan vara irriterande. Det finns ibland grannnar som kan få avgaserna och därmed lukten om man står lite oturligt placerad.

Jag har visserligen ingen erfarenhet av bildieselvärmare men däremot från båtar och jag tycket att det luktade ganska trist från dessa. Kanske bränsle och förbränning har ändrat på detta sedan vi hade båt för en del år sedan (13år!).
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: Dieselvärmare

Vi har både gasol och dieselvärmare (Eberspächer Airtronic) i vår husbil och under de tre år vi har haft bilen har jag bara startat gasolvärmen en gång och det var vid köpet för att se att det fungerade.

Jag tycker det är är väldigt smidigt och jag har aldrig upplevt några problem med att den skulle drar ur batterierna (2st 75Ah).

Den drar inte heller så mycket diesel att jag är rädd att tanken blir tom.

Förbrukningen för vår värmare ligger mellan 1,3dl per timme vid 1000W värme och max 5,1dl per timme vid 4000W värme.

Det går ju att jämföra driftkostnaden lite också om man räknar.
Jämför man med exempelvis med Trumatic S 30002 så drar den 280g per timme vid 3400W värme. Vilket skulle ge cirka 40 timmar drift med 11kg gasol.

Räknar jag ut ungefärlig förbrukning för dieselvärmaren vid 3400W så får jag 4,3dl per timme.

Jag har för mig att jag betalade 300kr för min P11 flaska sist jag bytte (Jag vet att det går att hitta billigare) vilket skulle innebära 7,5kr per timme vid 3400W medan jag med ett dieselpris på 12kr betalar 5,16 kr per timme vid 3400W med dieselvärmaren.

Jag tror inte det är ofta det krävs 3400W värme i husbilen men jag tog värdet som var angivet för Truman som räkneexempel.

Personligen så är jag helnöjd med dieselvärmaren och jag tycker det är ganska mycket smidigare att tanka än att byta gasol :wink:.

Hittade effekrförbrukningen för dieselvärmaren också och den ligger mellan 7Watt vid 1000W värme och 40Watt vid 4000W värme. Någon som har koll på hur mycket en Trumatic förbrukar?

/Lasse
ja du har helt rätt ! dieseln är mycket billigare att driva med, och som du gör tar reda på fakta istället för att tramsa och tro hit och dit, jag hadde en truma c 6002 drar på 2000 watt 170 gram timme och på 6000 watt 490 gram timme,
har nu webasto rha-102 och det blir varmare och snabbare varmt och drar en tredjedel av truman,
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: Dieselvärmare

kolla instruktionsboken där står det hur mycket gram gasol värmaren drar på typ 2000 w och dela det på vad gasolen kostar per gram så får du vad den kostar på 2000 w på en timme och driva.
sen gör man samma sak på högre effekt osv.
sen kan man göra likadant med diesel värmaren då per liter vad det kostar och drar...
kolla det och skriv sen vad du komm fram till ? vilken var billigast per timme resp watt ?
 

BarbrooBjorn

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Österåker
HBK-Nr
979
Medlemskap
2023
Sv: Dieselvärmare

Har intresserat följt debatten om dieselvärmare. Mitt problem är att vår Hymer B 675 SL från 2007 har en dieselvärmare som är integrerad med motorns (Mercedes 6a) kylsystem men som bara kan startas när motorn går ! Jag har svårt att förstå varför tillverkaren inte som standard monterar den så att den går att använda som motor/kupévärmare. Är det någon som vet ???

På Jokkmokks marknad 2012 var det minus 38 en natt varpå motorn inte startade. Jag hade verkligen behövt en motorvärmarfunktion.

BarboroBjorn
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Dieselvärmare

Det går helt säkert att konvertera din tillsatsvärmare till en parkeringsvärmare.
Det som kan skilja, är att perkeringsvärmaren behöver ha en cirkulationspump och en timer. Detta behövs inte på en värmare (identisk med parkeringsvärmaren i övrigt) som endast går efter motorn startats.

Du behöver alltså få en timer och eventuellt en cirkulationspump monterad. Det finns satser för detta att köpa i Tyskland, kanske också här i Sverige.
En del tillsatsvärmare har redan en pump monterad, då behövs endast en timer/kontakt som kan starta värmaren.
 
M

mikkis

Guest
Sv: Dieselvärmare

hej

Vi har en Dieselvärmare i vår husbil. ebersprächer Hydronic D5WS. Nu när det varit som kallast har den gått ganska hårt. den har då tagit ca 30 liter diesel per/vecka... för min del är det billigare att köra med diesel värmare än med elpatron....


Mikkis
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Har intresserat följt debatten om dieselvärmare. Mitt problem är att vår Hymer B 675 SL från 2007 har en dieselvärmare som är integrerad med motorns (Mercedes 6a) kylsystem men som bara kan startas när motorn går ! Jag har svårt att förstå varför tillverkaren inte som standard monterar den så att den går att använda som motor/kupévärmare. Är det någon som vet ???

På Jokkmokks marknad 2012 var det minus 38 en natt varpå motorn inte startade. Jag hade verkligen behövt en motorvärmarfunktion.

BarboroBjorn

På två olika husbilar (MB-chassie) har jag låtit göra detta, senast nu i somras på min nuvarande plåtis. Förutom några timmars arbete för en bilelektriker så krävs ett tidur och en extra fläkt och en extra cirkulationspump till kylsystemet. Kostar en slant; runt 9.000:- nu i somras. Men det är det värt!

aake
 
T

trino

Guest
Sv: Dieselvärmare

Hei

Vet ikke om denne er nevnt tidligere i tråden eller i tilsvarende emne, men er det noe som har erfaring med denne ( Importlagret.com ) fra Importlageret.com ?

Mye billigere en Webastos modeller, men fungerer den og er det med monteringssatser?

Brukererefaringer? :mh4:


Trond-Ingar
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen