• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

F

F.d. 56930

Guest
Jag funderar på att köpa en dieselvärmare från Kina och koppla in på mitt befintliga vattenburna värmesystem. Enligt säljaren i Kina finns ingen termostat och till dessa och den är mest lämpad att användas som motorvärmare en kortare tid. Stämmer verkligen detta ?
Skulle ju också funka om den går att ställa på kontinuerlig drift med en viss effekt exempelvis 1,5, 3 eller 5 kw.
Luftvärmaren finns däremot med termostat och går att köra kontinuerligt.
Efter vad jag har läst här så har dom flesta monterat luftvärmare, men det måste finnas någon om har löst detta problem med vattenvärmaren.

Ebersprächer finns ju t.ex. för kontinuerlig drift så det kan inte vara omöjligt :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej Rassle, roligt att du hittade till oss på HBK. Jag har Truma's dieselvärmare (+ elpatron) som styrs via en liten display där man ställer in diverse effekt på värmaren. Under själva motorn sitter ytterligare en "värmare" som förvärmer motorns vatten i fall det skulle bli "mycket" minusgrader ute. Truma'n kan man ställa in för både varmvatten och bodelsuppvärmning medan motorns värmare har bara ON och OFF under kortare perioder (drar ganska mycket ström).

Så nu till Kina värmaren! Jag kan ingenting om Kina värmare men det finns flera som har installerat något liknande. När du bestämmer dig för att bli medlem i klubben (för 100:-/år), då kommer du att kunna söka och se mycket mer på HBK's sidor och läsa dig igenom alla smådetaljer med bilder om montering av Kinavärmare. Vad jag menar, det underlättar en hel del att vara medlem (själv var jag "intresserad" i över 6 månader :)

Mitt tips till dig är att tänka noga igenom vad som är viktigast i ditt fall, en billigare typ av värmare + en massa trix & fix för att få den att fungera vilket ändå inte går att jämföra med det du verkligen är ute efter (har en vän med motorvärmare som han inte alls är nöjd med)... Jag hade hellre jobbat lite extra, sparat och köpt en Truma som redan har allt det du är ute efter! Värmaren ska också servas en dag, du kommer behöva reservdelar, m.m...

Lycka till!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Vattenburna dieselvärmare är normalt inte gjorda för kontinuerlig drift och även om så vore skulle det inte påverka funktionssättet. Vattnet blir så varmt i systemet så att värmaren, precis som en Aldepanna, måste slå av och på ofta. Detta är speciellt jobbigt med dessa eftersom start och stoppfasen drar mycket ström och låter mycket.

On off knappen kan ersättas med ett termostat men i övrigt fungerar de även då som ovan beskrivet och som sagt, skall nog ses som extravärmare eller några dagars-värmare. Inte gjorda för långvarigt av och på- bruk som det ju blir i praktiken.

Anders
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Ok, men det borde ju gå att köra dom på en kontinuerlig lägre effekt och sedan låta gasolen stötta upp och sköta finjusteringen av temperaturen.
Då undrar man ju också vad skillnaden är på en luft-värmare som tydligen klarar av att gå på kontinuerlig drift med termostat ?
Kanske är enklare att ta och montera in en luftvärmare, jag får ta en funderare på detta innan jag bestämmer mig :)
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Vad jag sett så är problemet att vattenvärmarna inte har olika effektlägen utan "full spjäll" eller inget. Eberspächer och Webasto har i sina anpassade luftvärmare just olika effektlägen som gör att man kan välja att köra dom kontinuerligt... om du vill "förbilliga" vattenvärmen så tror jag att installera en fast gasoltank och därmed få möjligheten till billigare gasol är enklaste lösningen, då slipper du knattret från värmarens dieselpump dessutom.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Ok, men det borde ju gå att köra dom på en kontinuerlig lägre effekt och sedan låta gasolen stötta upp och sköta finjusteringen av temperaturen.
Då undrar man ju också vad skillnaden är på en luft-värmare som tydligen klarar av att gå på kontinuerlig drift med termostat ?
Kanske är enklare att ta och montera in en luftvärmare, jag får ta en funderare på detta innan jag bestämmer mig :)

Man kunde tro det men som thepirate sade, de verkar gå på max alltid. Som jag skrev innan fungerar Aldepannan likadant men eftersom det är så mycket enklare och strömsnålare att slå av och på en gasollåga märker vi inte av det på samma sätt.

Anders
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Det finns husbilsägare som har kompletterat med diesel vattenvärmare och det funkar till belåtenhet vad jag hört.
bränslepumpens knatter går att ljudisolera till ett minimum med att bygga in den, så det är inget större problem.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hade precis en sån lösning i förra bilen (Concorde). Alde vattenburen värme i kombination med en dieselpanna från Mikuni. Det blir många starter för dieselpannan men strömförbrukningen är mindre än man tror eftersom glödningen, som är den stora förbrukaren, pågår ganska kort tid.

Sammantaget .... det funkar alldeles utmärkt. Som alltid är förstås friska batterier en förutsättning. ...

//Janne
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Man kunde tro det men som thepirate sade, de verkar gå på max alltid. Som jag skrev innan fungerar Aldepannan likadant men eftersom det är så mycket enklare och strömsnålare att slå av och på en gasollåga märker vi inte av det på samma sätt.

Anders

Enligt beskrivningen på värmaren så finns det minst två effektlägen.

Low: Effekt 2,4 kw. då drar den 10 watt och 0,27 liter/h.
High: Effekt 5 kw. då drar den 37 watt och 0,62 liter/h.

Dessa siffror är för övrigt exakt desamma som Eberspächer uppger för sin 5 kw värmare.
Jag har i alla fall beställt en så får vi se hur det går :)
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Har nu läst igenom bruksanvisningen och kan konstatera att den styr själv effekten i olika steg beroende på det ingående vattnets temperatur.
När ingående vattnet är för varmt så stänger den av sig och startar om när temperaturen sjunkit tillräckligt mycket.
Återstår att se om det fungerar i verkligheten också. Får återkomma med rapport när den är monterad och provkörd.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Har köpt ett Webasto 5,2 kW komplett till min husbil
Helt riktiga uppgifter. Det står också i mina instruktioner att värmaren går ner i effekt beroende på vattentemperaturen. I mitt system sitter också en värmeväxlare på hetvattensidan
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Har haft 4 eber och 1 webasto, alla monterade med vanligt rumstermostat. Nedväxlingen i effekt hjälper inte, vattnet blir ändå för varmt så den måste cykla av och på precis som Aldepannan men med mycket högre elförbrukning och ljudstörning.

Anders
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Dagens värmare är konstruerade så att den går ner i effekt när den når Max värde! Den stänger inte av sig helt.Tidigare var det så att värmaren slog av vid inställt värde ock startade upp när det var dax att tillföra mer värme. Problemet var att vid varje uppstart så blir det koks o sotbildning! Så därför går bara dagens värmare ner i varv dessutom så går inte glödningen på ock det minskar ström åtgången! Problemet är att monterar man en extern rums thermostat som inte till hör värmaren så kring går man den finessen,den slår av ock på värmaren som måste starta om förbränings cykeln. Det fungerar men man mister finessen med minskat slitage o energisparandet! Dessutom så vid uppstart o avstängning så kan "ljudbilden" bli störande!
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Ska bara till lägga att jag kör med orginal webasto 5kw vatten värmaren inkopplat på mitt värmesyste i min Plåtis ock extern rums thermostat värmeväxlare o golvvärme externa cirkulations pumpar fungerar alldeles utmärkt kört med den uppsättningen i 3år nu
 

Montreal2600

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20672
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej, jag håller precis på med ett liknande projekt till min husbil, Carthago och Alde värme. Enligt vissa på forumet ska det gå att koppla ihop Aldes termostat (digitala svart vit) med Webasto 5 kw. Har någon gjort detta och kan komma med tips?

De installatörer jag pratat med på flera företag i Göteborg ställer sig frågande till detta. Funderar på om jag ska få ihop det hela själv istället.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Alde har to termostater - minst. Romtermostatene styrer sirkulasjonspumper, brenneren styres av vatn temperaturen. En kan lett se for seg en vatn termostat med flere nivåer, under en maks temp full rulle - deretter over på lav effekt. Stiger vatntempen fortsatt så stenges denne av også. En kan da med elektronisk styring bruke lav og høy effekt slik at en minimaliiserer bruken av full avstengning. En slik smart termostat for vatn koster egentlig mimdre enn mekaniske termostater.

Tilbake i historien Alde Lange Jon benyttet en pilotflamme for standby.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Dagens värmare är konstruerade så att den går ner i effekt när den når Max värde! Den stänger inte av sig helt.Tidigare var det så att värmaren slog av vid inställt värde ock startade upp när det var dax att tillföra mer värme. Problemet var att vid varje uppstart så blir det koks o sotbildning! Så därför går bara dagens värmare ner i varv dessutom så går inte glödningen på ock det minskar ström åtgången! Problemet är att monterar man en extern rums thermostat som inte till hör värmaren så kring går man den finessen,den slår av ock på värmaren som måste starta om förbränings cykeln. Det fungerar men man mister finessen med minskat slitage o energisparandet! Dessutom så vid uppstart o avstängning så kan "ljudbilden" bli störande!

Nja, det ställer jag mig frågande till. Jag har som sagt haft Eberspächer 4-5kw, flera olika årsmodeller, Eber 10 kw och nu en helt ny Webasto Thermo Top C. Vad har du för värmare?

Alla jag haft har varit specad som att kunna gå ner i effekt men de gör det inte eftersom glykolen i systemet blir för varmt. De flesta husbilar har ganska lite konvektorer så både vätskemängden och värmeuttaget blir för litet och vätskan blir för varm och värmaren lägger av.

Alla "vanliga" tidur/startur som levereras till vattenburna värmare är tänkta för parkeringsvärmarfunktion med maximal gångtid om 30-60 minuter och mest gjorda för att programmeras för åka-till-jobbet värme. Nya Multicontrol till Webasto likadan. Läste du min tidigare post om kommunikationen med Webasto?

Dessutom, som jag skrivit innan, inte ens Alde gasol går kontinuerligt utan har precis samma problem med liten vattenmängd. Egentligen borde husbilarna ha ett 100L expansionskärl som kan agera buffert.

De enda dieselvärmare som jag lyckas få att gå kontinuerligt är rena luftburna värmare och Webasto Dual-Top, som ju också är luftburen.

Anders
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej,
Såg att waeco mikunis variant kan fås med termostat som går att ställa i lågeffektläge. Då borde det väl finnas hopp om mer kontinuerlig gång?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Gokväll

Har en Webasto termo top där kontrollpanelen är omkopplad för kontinuerlig drift (fixat av JR larmcenter).

Värmaren är kopplad på värmeväxlaren och värmer därför både motor och bodel, kanske därför den går ner i effekt utan att stanna ( motorn kanske fungerar som "värmelagring", större vattenvolym) vad vet jag.

Vad jag däremot vet är att detta fungerar.

Hejs
Claes 105

PS: Aldepannan måste vara påslagen om bodelen ska värmas ( gasodrift avstängd)
 
Senast ändrad:
Toppen