• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare Fläkt startar av sig själv

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Monterade en 5 kW Kina dieselvärmare för ca. år sedan och och allt har fungerat perfekt. men i somras dör det upp ett fenomen att fläkten startar och blåser kalluft. Gick förbi husbilen när jag hörde att fläkten gick. Värmaren startade inte utan det var bara fläkten som gick och inga felkoder. Temperaturindikeringen på displayen visade två blå och två gröna staplar, indikerade sådär lite halvt varm. Väntade en stund men inget mer hände, värmaren tände inte, fläkten fortsatte att blåsa och temp indikeringen var samma. Var tvungen att bryta spänningen och när jag anslöt spänning igen var allt normalt. Det gick några dagar och sedan hände samma sak igen.

Kanske långsökt men misstänkte först att sol och värme orsakat att det blivit riktigt varmt i utrymmet där värmaren sitter men det var svalt där och kunde inte heller känna att värmaren var varm. Om det orsakas av felaktig tempgivare borde felet vara konstant och inte dyka upp i bland. Nu har jag satt en huvudbrytare på spänningsmatningen så det inte händer igen. I övrigt fungerar värmaren perfekt men det irriterar att behöva ha det så. Har frågat runt och letat på nätet efter det här men hittar inga svar.

H / Jörgen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag är med i denna Fb grupp om China heater, prova att ställ dina funderingar där (den är bara på engelska)

 
F

F.d. 22252

Guest
Det kan ju vara dåliga lödningar de brukar ju komma med stora temp. växlingar och är bland det vanligaste felet i all elektronik jag lagat. Men att komma åt för att löda om kretskortsplattan är kanske inte så enkelt. Man kan ju knacka lite här och var och se om något händer. Kylspray och hårfön har jag lagat mycket med genom åren. Inget roligt om fläkten går på när den är uppställd för då är ju batteriet tomt snart. Min radio gick ju igång på full volym och efter några dygn var batteriet slut men har lyckats ladda det men är rädd för att det är skadat. Man kunde ju tro att någon slagit på radion eftersom jag glömt att låsa men då skulle man sett fotspår i snön. Förmodligen ett liknande problem som du har.
Men som någon skrev att värmarna är så billiga att det är bara att köpa en ny om de går sönder. På you tube klagade man över att kontakterna på kina värmarna verkade ha dålig kvalite jämfört med tyska. kanske spray och dra ut kontakterna hjälper.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Jag var också inne på det spåret med kontakterna och drog isär och sprejade. Vet inte om det avhjälpte felet än Nu stängde jag av den på huvudbrytaren för att inte riskera att tömma batterierna. Har inte varit tid att ha den påslagen och kunna övervaka om felet visar sig igen. Ett nytt styrkort kostar inte mycket och är kanske värt att prova.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om det är lödningarna tar det inte många minuter att löda om det och man kanske kan göra det på plats utan att demontera saker.
Ett problem är ju att kretsarna brukar vara garanterade från 0 -30grader eller liknande. Ic kretsar är alltså gjorda för innebruk inte en massa köldgrader de kretsarna som klarar minusgrader är mycket dyrare och används mycket i militärelektronik. Oftast fungerar det och har ju själv stått och flugit med en rc-sändare som haft billiga kretsar men man har också sett flygplan ramla ner av okänd orsak. I min kylbox sitter det en krets som bryter om spänningen sjunker så det är risk att inte kunna starta, borde ju finnas en liknande anordning i värmaren men ovisst om den fungerar när det är fel.
Är det något jag inte gillar är det periodiska fel man vet aldrig om man fixat felet eller inte.
 
Toppen