• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpriser aktuella, men hur länge?

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Det blev lite bakvänt med dieselpriserna vid resan ner till Spanien 2 april. Förväntade mig billig tankning i Tyskland
Men där hade literpriset för diesel skenat. Vad sägs om över 26kr/l mot 24,37 i Sverige. Ingen större omväg att köra över Luxemburg och kanske Andorra. Egentligen räcker det med Frankrike som låg på 18kr/l.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Det låter som att du tankat utmed Autobahn och kanske betalat i SEK med dålig växelkurs. Där kan det bli både 2 och 3 kr dyrare. Kör du av Autobahn går det att hitta diesel för under 2€ per liter. Om det var några cent över 2€ den 2 april skall jag låta vara osagt.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Det blev lite bakvänt med dieselpriserna vid resan ner till Spanien 2 april. Förväntade mig billig tankning i Tyskland
Men där hade literpriset för diesel skenat. Vad sägs om över 26kr/l mot 24,37 i Sverige. Ingen större omväg att köra över Luxemburg och kanske Andorra. Egentligen räcker det med Frankrike som låg på 18kr/l.

26kr/l, är det inklusive växlingsavgift och valutapåslag? Det hade varit intressant att veta vad det kostade vid pumpen i Euro för att få en rättvis jämförelse.
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
Det blev lite bakvänt med dieselpriserna vid resan ner till Spanien 2 april. Förväntade mig billig tankning i Tyskland
Men där hade literpriset för diesel skenat. Vad sägs om över 26kr/l mot 24,37 i Sverige. Ingen större omväg att köra över Luxemburg och kanske Andorra. Egentligen räcker det med Frankrike som låg på 18kr/l.
Kom just hem fr Holland, dieseln kostade i princip 21,5o/liter, samma I Tyskland, Danmark hade nåt liknande. 26 kr/liter såg jag ingenstans!
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Det stämmer att tankningen skedde utefter autobahn. Jag kollade mer än fem ställen innan jag tvingades tanka. Min poäng var att även Tyskland höjt priserna.
Ja, självklart räknar jag literpriset inklusive alla omkostnader. Bankutdraget ljuger inte.
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
jag vet att det fanns billigare ställen. När jag körde av färjan i Travemünde kl. 01 på natten, fanns det ett ställe som tog drygt 2 EUR. Trodde jag skulle hitta billigare ställen men efter många försök och mer än 30 mil var jag tvungen att tanka. Sådana prisskillnader har jag inte sett i Sverige. I kostnaden för mig ingår bankavgifter, alltså högre än vad det står på mätaren. Ibland är det en avgift, ibland ett procentpåslag.
För få det rätta literpriset tar jag avdragsbeloppet på banken och dividerar med antal liter.
Jag tankar, betalar och kommer fram till värmen. Det räcker för mig.
Nu sitter jag i Malgrat de Mar under blå himmel och gillar att väderprognoserna inte stämt.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
jag vet att det fanns billigare ställen. När jag körde av färjan i Travemünde kl. 01 på natten, fanns det ett ställe som tog drygt 2 EUR. Trodde jag skulle hitta billigare ställen men efter många försök och mer än 30 mil var jag tvungen att tanka. Sådana prisskillnader har jag inte sett i Sverige. I kostnaden för mig ingår bankavgifter, alltså högre än vad det står på mätaren. Ibland är det en avgift, ibland ett procentpåslag.
För få det rätta literpriset tar jag avdragsbeloppet på banken och dividerar med antal liter.
Jag tankar, betalar och kommer fram till värmen. Det räcker för mig.
Nu sitter jag i Malgrat de Mar under blå himmel och gillar att väderprognoserna inte stämt.
Där du var tvungen att tanka, vad tog de i euro per liter?
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
109,87 liter för 2,464EUR/lit ger enligt bankutdraget 26,174kr/lit.
Att andra hittar andra priser skulle jag inte ifrågasätta. Jag redovisar mina fakta. Vilket datum och klockslag man tankar kan skilja en hel del även i Sverige.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag använder en app som heter clever-tanken
Kollar jag i den för Bremen så är priset just nu 1,92 - 1,98 € där
 

Blunde56

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
32096
Medlemskap
2024
Det finns en del appar som kan vara bra att kolla på ibland.
Tyskland: 1-2-3 Fuel, Fuel Prices, Clever Tanken
Österrike: Gasprice Austria
Spanien: Gasall
Italien: Prezzi Benzina
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
För mig är det mest intressant vad totalpriset blir, alltså inklusive tillägg. Pumpen redovisar endast nettot. Kommentarerna hittills verkar enbart utgå från priset vid pumpen, inte vad som dras från kontot. Och om man betalar kontant har man redan betalt växlingsavgift.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
För mig är det mest intressant vad totalpriset blir, alltså inklusive tillägg. Pumpen redovisar endast nettot. Kommentarerna hittills verkar enbart utgå från priset vid pumpen, inte vad som dras från kontot. Och om man betalar kontant har man redan betalt växlingsavgift.
Vad som dras på kontot kan variera beroende på vad du har för villkor på kortet du betalar med. Hade jag t.ex. tankat på samma ställe som dig så hade det blivit billigare för mig eftersom mitt kort som jag hade använt inte har något valutapåslag.
 
Toppen