• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Dieselblöt bränsletank

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Hej!
Har läst någon tråd om läckage av diesel, men skriver ändå en liten fråga här eftersom det främst har gällt 15 år gamla bilar.
Plockade fram vår Sunlight A72 som är tillverkad mars 2017, så ganska ny. Körde direkt till första besiktningen och får då nedslag på att tanken var blöt av diesel.
Detta kom ju ganska oväntat....
Jag har tagit bort locket i golvet, där syns inga tecken på ngt läckage.
Det jag reagerade på var att det under locket där fanns en massa gummikulor typ, som jag dammsög upp. Funderade på om någon mus hade varit o gnagt där, men då borde det ju gå att hitta nån liten droppe diesel där??
Kollade uppe vid filtret vid torpedväggen, följt alla slangar med torra händer och nä, inga tecken på läckage. Bilen har gått 5100 mil och jag importerade den från Tyskland i januari 2018 så blir ju lite krångligt att lösa nåt på någon garanti (om det ens finns nån efter 3 år). I vintervilan har den varit fulltankad.
Kollade på golvet (betonggolv) i ladan där den stått, där är det snustorrt.
Min teori är att det måste ha läckt ut när jag kört ett par mil till besiktningen.
Nån som har en gissning var det kommer? Jag står väl inför att annars tömma tanken, plocka bort den och försöka trycktesta den på nåt sätt...
MVH Christian
 

Ulla & Claes

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
8024
Medlemskap
2025
Hej, på vår bil årsmodell -17 var det ett läckage på den del av tanken, röret, som går upp till tanklocket. Det var ett läckage som bara gav sig tillkänna vid full tank. Tanken fick demonteras för att felet skulle hittas. /Claes
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Hej och tack för värdefulla svar. Jag tror att jag skall ta kontakt med importören av Sunlight i Sverige, hittade nån info om att det faktiskt skulle vara 5 års garanti, och att den skulle täckas över hela Europa :)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hej och tack för värdefulla svar. Jag tror att jag skall ta kontakt med importören av Sunlight i Sverige, hittade nån info om att det faktiskt skulle vara 5 års garanti, och att den skulle täckas över hela Europa :)
KOlla med Trestads Fritidsfordon, de brukar inte har problem med att bilen är importerad. Codat i mark kommer inte vilja rör bilen alls, de vill inte tjäna några kroner.
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Jag har samma problem på min husbil och dom på pekade det på besiktningen för ett par år sen,sen när jag felsökte uppptäckte jag att avluftningen till tanken sitter lägre än påfyllnads röret så det är bara att inte fylla på dom sista litrarna ,det är en eriba årsmodell 11
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Hej!
Ursäkta att jag inte postat varken problem eller lösning!
Det var en musj***l som gnagt hål på en liten "plastknopp" i toppen av tanken. Eftersom den var fulltankad vid vintervilan så skvalpade det över (om än väldigt lite) när jag körde de 3 milen till besiktningen.
Hålet satt i toppen av en liten plastknopp och var ca 6mm i diameter. Jag fick montera ner hela tanken för att komma åt detta, och sen tog jag helt sonika en 6mm popnit, tryckte ner i hålet och expanderade med tången. När pinnen gick av satt niten som berget i hålet och det blev helt tätt.
Jag hade tagit en 5-liters plastdunk först, som hade några liter diesel i sig, borrade ett 6mm hål i toppen av den dunken och testade min popnit-teori. Det blev så tätt så jag kunde lägga dunken ner, och efter en timme hade inte en droppe läckt ut så då tänkte jag att det kommer funka på tanken i husbilen också.....
 

Valkyrie

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20659
Medlemskap
2024
Hej, på vår bil årsmodell -17 var det ett läckage på den del av tanken, röret, som går upp till tanklocket. Det var ett läckage som bara gav sig tillkänna vid full tank. Tanken fick demonteras för att felet skulle hittas. /Claes
Vi hade precis samma fel på vår bil, en Carthago. Den läckte diesel vid full tank i anslutningen mellan tank och tanklock, eller mellan Fiat och Carthago så att säga. Två verkstadsbesök tog det. Först drog man åt en slangklämma och vid nästa besök bytte man samma slangklämma. Först då blev det torrt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även jag har läcka med full tank,det blir till att montera ned tanken,några tips hur man gör,påfyllning verkar svårast att lossa,hur tung är tanken tom?
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Instämmer, det blev säkert 10-15 liter kvar i min. Kanske kan vara lite olika från olika årsmodeller, men min satt med två stålband, 4 skruvar totalt som var lätta att komma åt rakt underifrån. Lossade alla skruvar "nästan" så dom lossnade. Pallade upp tanken på en domkraft, lossade sedan skruvarna och sänkte tanken försiktigt. Anslutningen till tankarmaturen satt på min bil med 3 skruvar, sen kunde jag liksom trycka ner den i hålet och sänka tanken. Behövde aldrig lossa slangen från tanken. Lite pilligt var det att få allt att "hänga med", men hela operationen tog några timmar och då stod jag på egen uppfart bara. För att få till nivåskillnaden för en hävert för att suga ut så mkt diesel jag kunde så fick jag gräva en grop som jag kunde sätta ner en dunk i, haha! Alla lösningar är bra utom dom dåliga :cool:
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Här glömde jag ju skriva nu att det är viktigt att gå i golvet ovanpå tanken och lossa fästen till elkontakterna till pumpen, givare mm.
Om man inte gör det och sänker tanken så är nog risken stor att man drar sönder elkablar och även kommer klämma fast bränsleslangarna när man monterar tillbaka tanken igen. Denna delen av jobbet är såklart viktigt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Här glömde jag ju skriva nu att det är viktigt att gå i golvet ovanpå tanken och lossa fästen till elkontakterna till pumpen, givare mm.
Om man inte gör det och sänker tanken så är nog risken stor att man drar sönder elkablar och även kommer klämma fast bränsleslangarna när man monterar tillbaka tanken igen. Denna delen av jobbet är såklart viktigt.
Lossade du alla anslutningar i golvet,el,diesel,avluftning? Innan du sänkte tanken,hur får man loss dieselslangarna på toppen?
Sedan sitter en popnitad plåt under påfyllningsröret under bilen den måste bort också.
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Hej igen,
vad jag minns så behövde jag bara lossa det elektriska, jag vet att jag aldrig lossade bränsleledningarna mer än att "knäppa" ur dem från de fästena som de sitter i längs karossen, då gavs de spelrum nog för att sänka tanken typ en 30 centimeter eller så, vilket räckte för mig.
Helt rätt med plåten i botten, jag borrade bort popnitarna och sen nitade jag bara nya när jag var klar.
 
Toppen