• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Diesel motor från 1992 Start Problem

Hevak2

HBK Intresserad
Kommun
Borås
Hej

Jag är ny i denna sida

Nyligen köpte en fiat Ducato 2.5TD 1992, för att renovera, förra ägaren började att plockade ner kamremen och där blev bilen stående i ca 2år enligt förra ägaren
Jag bärgade bilen renoverings resan började det kändes som en pussel, hitta dem förvunna delar sedan bytte jag vattenpump, och kamrem, och även diselpumpen fick jag byta också,
när jag försökte att starta den, då vill inte bilen starta, jag tvingade den med start gas då den starta fast så länge man trycker in startgasen,
men så fort startgasen tar slut då är resan över o motor stannar
Jag såg att förra ägaren tagit bort glödstift relän och byggde om det med 2x vanliga relä,
Jag testade glödstiftet och den fungerar glömde säga ta den använder flammstartsystem alltså en glödstift i insuget (Blir röd efter 9 sec)sedan direktkopplade glödstiftet men sak samma, testade diselpumpen och trycker ut disel
Jag kollade Kamaxel om att jag timade den i rätt läge och det är det, jag bytte disel i tanken och eftersom den mekaniska pumpen var urkopplade och kopplades till el pump så jag bytte till en annan el-pup, och här mina kunskap tar slut när det gäller disel motorer, finns det någon som kan hjälpa mig med detta,
annars det blir väldigt dyrt att tanka med startgas bara

Tack

ronny6210

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
17268
Medlemskap
2025
Hej
Gissar att insprutningspumpen drivs av kamremen har vart med om att märkningar för inställning inte stämmer.
Det gäller även om pumpen drivs av drev.
Pratade med en bilägare för en del år sedan om det, då hade han kontaktat en verkstad som jobbade med diselpumpar.
Han fick förklarat att märkningarna inte stämmer & då fick han reda på hur det skulle vara.

Hevak2

HBK Intresserad
Kommun
Borås
Hej
Gissar att insprutningspumpen drivs av kamremen har vart med om att märkningar för inställning inte stämmer.
Det gäller även om pumpen drivs av drev.
Pratade med en bilägare för en del år sedan om det, då hade han kontaktat en verkstad som jobbade med diselpumpar.
Han fick förklarat att märkningarna inte stämmer & då fick han reda på hur det skulle vara.

======================================================================================
Jag jag hörde det också därför jag tagit upp etta cylinder kollade med kamen att det är rätt sedan tagit bort kamremmen och kopplade bort rör till spridaren från disel pumpen, sedan började snurra rut diselpumpen och där jag fick disel ut då jag kopplade den men fortfarande sak samma :-(

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kanske blir hjälpt i denna tråd:

Eller denna:

Hevak2

HBK Intresserad
Kommun
Borås
Du kanske blir hjälpt i denna tråd:

Eller denna:
=============================================================
Tack
imorgon ska jag testa och använda era råd, Jag åter kommer med resultatet :)

Toppen