• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta med PMR tror jag det heter...

F

F.d. 3581

Guest
Idag besökte jag gubbdagiset, det ny öppnade classi sjön i Kungsbacka.

Nånting måste köpas o valet föll på TopCom - två oranga med beteckningen 9100 long range..

Har jag köpt nåt fullständigt värdelöst eller kan jag slinka in i klubbens radiodialog..
Vilka kanler skall jag ställa in för att måhända lyssna till en HBK-dialog..???

Hjälp mig ..
DS
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Detta med PMR tror jag det heter...

Hej

Här kommer en fråga från en som inte förstår det här med nyttan av att ha bärbar radio i husbilarna. Nyttan med att ha det på jakt o.s.v är ju given men husbilar? Är det ett intresse eller vilka är fördelarna?

/Per
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Detta med PMR tror jag det heter...

Tjo,

Vi har visserligen ingen PMR men ett par gamla Cobra-walkietalkies som vi använde nu i somras när vi var ute på semestertur med ett par kompisar.

Det var perfekt för att kunna prata mellan bilarna när vi körde och även när man stod stilla. Enklare och billigare än att ringa upp med mobilen när man hade en snabb fråga, behövde stanna till eller såg något intressant längs med vägen. Så om man är flera som åker tillsammans är det helt klart ett användbart verktyg.

/Lasse
 

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Sv: Detta med PMR tror jag det heter...

Om man han dessa eller liknande, behöver man ha tillstånd för att få använda dom i andra länder.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Detta med PMR tror jag det heter...

Gerry, i bruksanvisningen står att PMR är tillåtet i följande länder:
Belgien
holland
tyskland
danmark
norge
finland
spanien
italien
portugal
grekland
tjekien
luxemburg
ungern
slovakien
schweiz
frankrike
storbrittanien
irland
österrike
polen.
enligt EU direktiv R TTE 1995/5/EC

DS
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Detta med PMR tror jag det heter...

Nu är HBK-kanalerna inställda, och om nån timme åker vi till Kungsbacka och då skall vi testa räckvidden....
Återkommer om resultatet..

DS
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Detta med PMR tror jag det heter...

Hej

Här kommer en fråga från en som inte förstår det här med nyttan av att ha bärbar radio i husbilarna. Nyttan med att ha det på jakt o.s.v är ju given men husbilar? Är det ett intresse eller vilka är fördelarna?

/Per

PMR har ingen skrytsam räckvidd utan passar bäst vid kompiskörningar och och exempelvis husbilsträffar.
De kostar inte så mycket och man behöver ingen licens.

Har man ett genuint radiointresse satsar man säkert på häftigare apparater.

Mvh
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen