• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta kan hända alla och plats eller land spelar ingen roll....

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hade ju inte tänkt skriva mer här på Hbk-forum... men nu vill jag skriva något som säkert berör alla här på Hbk....

Jag har rest i mer än 2500 dagar nästan oavbruten med husbilen, jag har varit i Baltikum... och kört till Syrien (precis innan kriget började... och om någon undrar så var det inte jag som startade kriget i Syrien)..och från Syrien/ Turkiet till Grekland där jag var i nästan 6 år ... och sen vidare till Marocko och West Sahara... och hitintills jag inte haft några större problem under resan.... och jag har till 99,99% fricampat.... vist har det hänt att polisen kommit och sagt att jag står inte på en bra plats och att jag måste flytta på mig... och jag har aldrig råkat illa ut.....

Sedan nov. 2018 är jag i Marocko och West Sahara, det som är bra här är att många fricampings platser är övervakad av militären... sedan mer än två veckor står vi på en sådan, Aglou heter närmsta by och det är ca 15 km till Tiznit. Här bor folk bl.a i grottor som de en gång i tiden har huggit ut i sandbergen längs atlantkusten... En grotta kan bestå av många rum och flera grottor har hög standar... så som riktigt kök och toalett med dusch.... vatten samlas oftas ovanför grottan i en dåld cistern nergrävd ovanför grottan och rymmer ibland mer än 3000 liter vatten...

Petit Hassan han har kontrollen över området (även om det är Gedarme Royal som har det riktiga ansvaret) Hassan patrullerar på nätterna för att se att allt är ok.... Sen har vi Grande Hassan som är en yngre fiskeman och båda Hassan är vänner och grannar... dessa två Hassan måste du bli vän med för att stanna en längre tid i området (då det är tydligt skyltat att H-bilar är förbjudet inom området)


den 1 april ca 16:45 knackar det på H-bilen och jag öppnar dörren och möter en helt främmande man som vänligt ber om vatten och sträcker fram en tom 1/2 liters plastflaska... han pratar tydligen bara arabisk.... Tar tomflaskan och ställer den på köksbänken för att fylla på med vatten.... då ser jag i ögonvrån hur mannen kliver upp i min H-bil.... No no.... go out säger jag.... sedan börja han prata en massa arabiska som jag naturligtvist inte förstår något av..... Go out.... säger jag igen... Han har något i sin högra hand som han viftar med, jag kan inte se vad det är då han har lindat in det i en typ plast kasse... och så pekar han på Wovi och viftar med "påsen".... Go out upprepar jag och ställer ner den stora vattenflaska... Go.... Mannen lysnar inte så jag tar ett steg framåt åt säger med högre röst GO OUT.... Han stödjer sig med handen på ena bordet så jag tar tillfället att känna på påsen vad han har i den.... till min förskräkelse så känner jag äggen av den skarpa sidan på en murhammare.... Nu tänker jag bara på att försöka få ut honom så snabbt som möjligt... ställer mig helt intill honom och säger högt GO OUT....GO OUT.... och så försöker jag knuffa honom ut ur H-bilen.... utan förvarning slår han mig med påsen i huvudet.... den vassa kanten träffar hårt pannbenet.... och en kraftig smärta kommer genast... Nu inser jag att detta är mycket allvarligt och en livshotande situation.... jag börjar att försvara mig,så gott jag kan... Medan mannen försöker flera gånger att slå mig i huvudet med hammaren men jag lyckas parera slagen... blodet strömmar nu ner för mitt ansikte och rinnner ner längs bröstet.....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det här var tråkig läsning. Samtidigt hålle rjag med Björn & Lena. Du skriver och lever således = skönt!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag trycker på allt jag kan och så åker mannen ut ur H-bilen, snabbt stänger jag dörren och letar febrilt efter något jag kan försvara mig med... Tittar mig i spegeln och ser all blod i mitt ansikte samt en stor öppning i pannan där blodet strömmar ut.... Jag hittar min fiske hugkrok och öppnar dörren och hoppar ut för att sätta kroken i mannen... till min besvikelse så ser jag att han kör iväg på en motorcykel.... Petit och Grande Hassan står ca 50 meter bort.. jag skriker allt jag kan att de skall ringa polisen.... nästan omedelbart efter så kommer Omar och båda Hassan hoppar in i bilen för att köra efter mannen.... efter flera minuter kommer de tillbaka och berättar att polisen har tagit mannen och att jag måste följa med för att identifiera honom... Väl där har polisen tre personer men jag ser snabbt förövaren och pekar ut honom för polisen... Polisen tar mannen och säger att jag skall följa med in på polisstationen som ligger precis på andra sidan gatan... väl inne på polisstationen så lämnar jag ett tydligt blodspår efter mig där jag har gott.... jag frågar om de har något papper jag kan använda för att hålla för såret... tyvärr hade de inte något.... Nu och framöver kommer nästa hemska upplevelse här i Marocko.... Polisen ber mig och Hassarna att sitta ner i entrén... och de säger att jag får inte låta blodet droppa ner på golvet.... men jag bryr mig inte och snart bildas en liten pöl med blod just där jag sitter.... När polisen har insett att jag blöder en hel del så ringer de efter en ambulans till mig.... ca 45 min senare kommer en gammal rödmålad ceva van... två ambulansmän kommer och tittar på mig, och beslutar sig för att ta mig till sjukhuset i Tiznit... Jag har inga problem med att gå så jag går ut till cevan.... bakdörrarna är öppna och de ber mig stiga in i ambulansen så jag sätter ena foten på fotsteget där bak och skall gå upp i ambulansen... när hela min tyngd kommer på fotsteget så böjs det rejält, hade inte ena ambulanskillen fått tag i mig så hade jag drössat i marken.... ok nytt försök och det gick bättre.... en gammal sjukbrits finns i ambulansen och de ber mig lägga mig ner på den... men då får jag problem med att blodet rinner ner över ansiktet så jag undrar om de har något papper jag kan torka mig med.... tyvärr hade de inte något.... i samma stund kommer en bil och bromsar in med ett skrikande ljud.... en man som är civilklädd kommer in i ambulansen och presentera sig som chefen över polisen här... När han ser hur blodet rinner i ansiktet så springer han tillbaka till sin bil och kommer med en näve hushållspapper till mig.... äntligen kan jag torka bort lite blod.... Färden till Sjukhuset är ganska skumpig och rutorna i ambulansens skåpsinredningen skramlar så högt att jag hör inte vad ambulans killen säger när han pratar till mig... Efter ca 20 min så är vi framme... sjukhuset vekar ganska tomt kl är nu ca 19.00... De visar mig in på ett undersökningsrum... där står en stålbrits med en blå vit filt över.... det finns ganska många blodfläckar på filten.... men jag lägger mig snällt på britsen... och så plötsligt ligger jag där helt ensam... min blick söker runt rummet och jag räknar till 17 större blodfläckar som är intorkad på väggarna i rummet... efter ca 15 min så kommer en man som pratar lite engelska.... han säger kom med här.... och så går vi in i ett rum som liknar läkarens rum... han öppnar för fullt kranen över vasken och säger att jag skall tvätta av blodet i ansiktet och såret.... vattnet strömmar ut med hög hastighet.... så jag sänkte flödet för att inte bli för blöt... de gav mig inget papper eller handduk att tvätta bort blodet med när jag frågade, utan jag fick ta handen i ansiktet... i och runt såret sved det fruktansvärt och jag kunde knappt röra stället...

När jag hade tvättat så gott jag kunde (där var ingen spegel så jag kunde inte se hur jag såg ut) så var det tillbaka till det blodstänkta rummet och britsen.... efter ytterligare 15 min kommer en man in och plockar fram en massa sjukvårdsprodukter... lägger allt på ett rullbord... okey tänker jag han gör nog i ordning för läkaren som säkert kommer snart.... Sen säger han att han skall torka rent såret och så torkar han jättehårt med en torr bommullsduk.... jag skriker till ett par gånger när det gör för ont... och sen tar han fram en böjd nål med en lång tråd... här inser jag att detta måste ju vara läkaren... men han börjar inte att sy mig direkt utan säger att han kommer att ge mig en spruta som säkert gör ont... fyra gånger tryckte han in sprutan runt såret.... och så började han omedelbart att sy igen såret.... det blev fyra styng och det var inte föränn han gjorde det fjärde stynget som sprutan började veka och jag kände inte så mycket... Jag tänkte för mig själv... varför överhuvud taget ge mig en spruta för han väntade inte två sekunder innan han började sy såret... ok nu är det fixat tänkte jag... och så säger han att jag kan gå upp.... men skall jag inte ha en spruta mot blods koagulation frågar jag... det var ju ändå ett järnföremål han slog i mitt huvud.... vist vist jag skall hämta en och så hämtar han sprutan....

Polisen hade informerat mig om att jag skall säga till läkaren att han skall skriva ett certifikat som de skall ha med i ärendet, annars blir det inget av ärendet hade polisen sagt.... så jag frågade läkaren om detta certifikat.... han frågade då efter mitt registrering papper... ???... va utbrast jag... och så berättar han att jag skulle ha registrerat mig innan jag kom in och betalat 100 Diram, så nu kunde han inte skriva något certifikat... Shit tänker jag när han sen säger om jag kommer och betalar i morgon så skriver han ut certifikatet...

Jag lämnar sjukhuset och börja fundera på att hitta en taxi för att ta mig tillbaka 15km... men precis när jag går ut från entrén så bromsar en bil kraftigt in och öppnar ena passagerare dörren... Det är Omar som är här för att köra mig tillbaka.... herre gud vilken service mina vänner ger mig.... Efter några vänliga ord med Omar så är jag på väg tillbaka, men han säger att polisen hade ringt Hassan och sagt att jag skall komma till dem direkt efter sjukhuset...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vilken soppa!
Här inser man ju snabbt hur mycket enklare, i din situation, det är att vara brottsoffer i Sverige även om det kanske tar längre tid för medicinsk behandling.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Läskig historia, hoppas allt ordnar sig snart!!

Möjligt att ”allt kan hända var som helst”, men jag är alldeles för försiktig för att besöka vissa länder...
Vågar inte ens tänka tanken om man skulle råka ut för en större trafikolycka i vissa länder :confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns en orsak till att man undviker sådana här länder. Om dom inte ens kunde hålla rent i rummen så vet man ju inte om nålen var steriliserad eller ens om det den som sydde var läkare eller cykelreparatör. Som tur är så klarade du dej undan med livet i behåll men skulle kanske gå & kolla upp dej hos en läkare under ordnade former & få en stelkrampsspruta när du kommer tillbaka til Europa.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
So far, so good, men nu är frågan hur du löser kostnader till ”veterinären” då FSK inte gäller i Marocko? Har du någon form av hälsoförsäkring som du har skaffat dig vid inresan? Har du katten kvar i husbilen? Hur som helst, lycka till framöver, det var ett HB-äventyr utan dess like.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Puhh! Tack för att du skriver. Vad tycker du själv att du kunde ha gjort för att undvika eländet, något du kommer på? Gott att du fick hjälp av lokalborna.

I Jordenruntseglarklubben, Oceanseglarklubben, Svenska Kryssarklubben mfl så finns det fonder för de som råkat extra illa ut. Hur har vi det i Husbilarnas äventyrsland?

Muskatten, har du något Swisch/bankkonto som jag kan sätta in några hundringar på? Kanske gör andra detsamma o då kanske dina extrakostnader kan mildras. Tack för att du skriver!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns en orsak till att man undviker sådana här länder. Om dom inte ens kunde hålla rent i rummen så vet man ju inte om nålen var steriliserad eller ens om det den som sydde var läkare eller cykelreparatör. Som tur är så klarade du dej undan med livet i behåll men skulle kanske gå & kolla upp dej hos en läkare under ordnade former & få en stelkrampsspruta när du kommer tillbaka til Europa.

Tack Bennsan..... jag har fått en himla massa antibiotika så det skall nog ta död på alla bakterier.... och säker annat också.... Nu när jag har överlevt denna attack så skulle jag bli himla snopen om bakterierna tog livet av mig.... Stelkrampsprutan tänkte jag på men jag fick en himla massa av när jag var i Grekland så jag är säkert skyddad för lång tid framöver....Jag kan säga även om det inte är någon garanti att jag är sjukvårdsutbildad jag jobbade när jag var yngre nio år på sjukhus så jag hoppas jag kommer ihåg "signalerna" som kan ställa till det värre för mig.... De gjorde ingen röntgen och just nu så tror jag inte att kraniet har fått någon skada... jag hade en himla tur att dåren stod i dörröppningen där fick han inte mycket sväng utryme för hammaren... sen hade han hammaren inlindat i en typ plastpåse.... detta dämpade också slaget även om det kanske inte var så mycket.... hur som helst tusen tack för omtanken......
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
So far, so good, men nu är frågan hur du löser kostnader till ”veterinären” då FSK inte gäller i Marocko? Har du någon form av hälsoförsäkring som du har skaffat dig vid inresan? Har du katten kvar i husbilen? Hur som helst, lycka till framöver, det var ett HB-äventyr utan dess like.

Hej Ranko & Marianne....
Just nu så är den största kostnad medicinet det gick på 535.- Diram (ca 450 Skr)... Ambulansen åkte jag gratis i och Grande Hassan kände ju läkaren så han brydde sig inte om att jag inte hade någon registrering.... Jag vet inte om mina försäkringar gäller i detta fall... där är ju begränsningar på tiden du är utomlands... sen har jag inte tänkt så mycket på vad detta kommer att kosta... jag är bara så himla tacksam över att jag klarade livet och att förövaren är än så länge i förvar, jag skall till tribunalen för andra gång i morgon, men har ingen aning om vad det handlar om för här i Marocko så har ingen informerat mig.... skall ringa S Ambassaden i morgon bitti och diskutera min rättssäkerhet....
Sen ang katten så hade jag en på Kreta men den gillade inte att åka H-bil så vid första turen rymde den hemmifrån... jag hoppas den har klarat sig.... Däremot blev Wovi regält biten för ca 1 vecka sedan hon går på pensilin som jag själv ordinerat henne... men infektionen är så stor så i morgon skall jag försöka träffa en veterinär.... för tredje gång i Wovis ärende... de två andra gånger dök han inte upp.... Sen tackar jag för er omtanke....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Puhh! Tack för att du skriver. Vad tycker du själv att du kunde ha gjort för att undvika eländet, något du kommer på? Gott att du fick hjälp av lokalborna.

I Jordenruntseglarklubben, Oceanseglarklubben, Svenska Kryssarklubben mfl så finns det fonder för de som råkat extra illa ut. Hur har vi det i Husbilarnas äventyrsland?

Muskatten, har du något Swisch/bankkonto som jag kan sätta in några hundringar på? Kanske gör andra detsamma o då kanske dina extrakostnader kan mildras. Tack för att du skriver!

Hej Björn & Lena
Jag tror att i en sådan här situation så finns det inget jag kan göra, detta hade kunnat hända i Sverige... eller vilket annat land som helst... kriminalitet är inget en kan utesluta i sin omgivning, däremot har jag hela tiden försökt att undvika populära platser större städer... ingen alkohol eller andra droger..och"lösaktiga kvinnor" . detta som hände är ungefär som de som har blivit skadat eller död vid trerro attacker.. hade de kunnat undvika attacken så tror jag att de hade gjort det...
Mina vänner här har varit väldigt hjälpsamma mot mig.... och i min oförstånd så har jag satt dem i en svår situation, då de har nu berättat att om mannen kommer i fängsel (vilket han med 100% säkerhet gör) så kommer hans vänner och släkt att hämnas på de som har hjälp polisen att få fast honom... de säger att här i Marocko så smyger de in om natten och sätter en kniv i halsen medan du sover... Jag har frågar dem hur kan jag nu hjälpa er.... de skrattar och säger att där är inget du kan göra och om vi dör så bryr vi oss inte om det...för då är vi döda... Hamdullah Hamdullah säger de... och vad jag har förståt så säger de hamdullah när de är maktlösa inför något som kanske skall komma....

Tusen tack för både era omtanke och vilja att hjälpa mig.... Detta glädjer mig oerhört, men just nu har saken inte kostat mig så mycket och jag tror att jag ror i land allt men kommer aldrig att glöma vad som hände... och ert stöd,,,, så tusen tack för er omtanke och stöd....
 
Toppen