• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta hände mig igen

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
När jag började min resa igår såg jag att min laddningslampa lyste på instrumentpanelen men tänkte att batteriet bara var lågt laddat och att lampan nog skulle slockna efter nya mils körning. Den slocknade inte så efter 1 timmes
körning började även ABS-lampan lysa och hastighetsmätaren lade av. Kör av E18 in på en mindre väg och stänger av motorn. Försöker igen att starta motorn men nu händer ingenting. Får bärgning till MTbil i Bålsta där man försöker ladda upp batteriet men instrumentpanelen löper amok och allt låter och blinkar samt en låssymbol dyker nu upp som jag inte sett tidigare. Det är fredag em och verkstaden skall stänga för helgen. Man ska titta på min HB efter helgen. Till saken hör att jag bytte generatorn förra året och att jag satte in ett nytt batteri nu i maj efter att batteriet trots underhållsladdning via en Ctec laddat ur under vintern. Visserligen är min HB från 2002 på en Ducatochassi med robotlåda men man får en orokänsla i kroppen varje gång ngt något nytt går sönder. Det är ju meningen att resan skall vara avkopplande och rofylld och som det heter att själva resan är målet. Kan det vara så att jag har någon form av smygström eller kan en Ctec via nätladdning under en lång tid koka ut batteriet? Vi får se vad man säger på verkstaden när dom tittat närmare på min HB men dom kliade sig i huvudet vid en första titt. Man försökte hitta uttaget för datordiagnosen men det var tydligen svårt. Tacksam för synpunkter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med ny generator så ville jeg tro det er remmen som er for slakk, eller en dårlig jordkabel mellom blokk og chassi. En av de vanskeligste feil å diagnosisere via ODB da den ikke har egen sonde, men lager i noen tilfeller massevis av feilmedinger som ikke stemmer. Så 70-30 for jordingskontakt reltivt til rem for generator. Det siste lager nesten aldri ekstra feil feilkoder.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Du kanske har glömt att ansluta D+ kabeln när du byte generatorn.
Om den inte är ansluten kommer inte generatorn att förmagnetiseras.
Lika med ingen laddning.
Men då kommer laddningslampan inte att lysa när du slår på tändningen.
Den kommer även vara släkt när motorn går.


Om D+kabeln har lossnat och har kontakt mot jord någonstans kommer laddningslampan att lysa när du slår på tändningen.
Den kommer att vara tänd när motorn är igång.
Lika med ingen laddning.

Om det genererar felkoder vet jag inte.
Ett dåligt batteri kan orsaka en massa konstigheter.

Hoppas det går bra med bilen.

/Åke
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Nu har det gått en vecka och MTbil i Bålsta har ännu ej hört av sig. Jag frågade ägaren när jag hade blivit bogsera till verkstaden om han inte bara kunde sätta in ett nytt batteri och försöka starta upp min HB och se om generatorn fungerar men han sade då att han inte hade något batteri! Vilken seriös verkstad är utan batterier? När jag sedan hörde honom prata med en kund som skulle betala och meddelade att han endast tog kontanter eller swish som betalning så blev jag ännu mer tveksam till verksamhetens seriositet. Är det någon av klubbens medlemmar som vet något om MTbil i Bålsta så vänligen meddela mig? Återkommer i ärendet.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Det verkar inte vara någon seriös verkstad som inte kan få hem ett batteri på en vecka, hittar heller inte diagnosuttaget som dom borde kunna finna i en onlinemanual. Finns det ingen annan verkstad på orten som kan hjälpa dig eller köp ett batteri och byt själv så att du kan köra bilen till en annan verkstad.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Hur vanligt är det att flytta HB till en annan verkstad i närområdet? För som det är nu så är jag låst till denna verkstad. Och visst måste jag få ett kostnadsförslag innan verkstaden efter sin undersökning sätter igång att åtgärda felet? Allt känns mycket osäkert. Har någon medlem hamnat i samma sits?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag kan verkligen rekommendera att skaffa en OBD-felkodläsare. Vi har alltid en OBD liggande i bilen .... finns billiga som fungerar med en mobilapp eller en OBD med egen display (Biltema 600 kr)
Eftersom många felkoder beroende på att datorn i motorn är inställd med låga marginaler kan man tillfälligt bortse från vissa felkoder då "gula motorsymbolen" lyser på instr. panelen och släcka den med OBD tills man har kontrollerad tillgång till en verkstad och inte behöva sitta med oron i kroppen vid en utlandsresa och stirra på den "gula motorsymbolen".
Jag tänker då på felkoder som bl.a har med insugningstryck och EGR-ventil att göra som ofta inte är kritiskt om motorn fortfarande fungerar OK.
Vi råkade ut för detta nere i Europa där gula motorsymbolen tändes efter mer än 100 mil efter släckning.
En ytterst marginell felkod på EGR-ventil som kunde åtgärdas senare utan problem.

Befinner man sig på resa och detta inträffar kollar man upp med OBD-läsaren och ringer till sin hemmaverkstad och läser upp felkoden
som ibland kan ha en svårtolkad beskrivning och då få hjälp om det är OK att släcka felet och köra vidare för senare åtgärd alternativt åka till närmaste verkstad.

En HB som gått 15 - 20.000 mil har självklart ett visst slitage på motorn som fortfarande går helt OK.
Vissa delar har säkerligen bytts ut men här spelar marginalerna för felkoder lätt in och felkoder kan dyka upp.
Dessa marginaler kan ställas om i motorns datorprogram med en uppdatering på en verkstad.
Givetvis en omställning på den säkra sidan utan att äventyra motorns funktion.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Talade med verkstaden i fredags och då meddelades det att man fått igång motorn gm laddning av batteriet men att problemet med laddlampan kvarstod. Skall nu idag rulla in min HB i verkstan och ställa den på lyften för åtkomst av generatorn. Jag återkommer i ärendet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kanske har lite svullet kontrollbehov,
men kan rekommendera, dessa 2 typ av prylar i att ingå i grundbestyckningen.

En modern starthjälp, typ en sån här.
POWERBANK 19200 mAh

Samt en multimeter, typ en sån här.
DIGITAL MULTIMETER

Vill man ha extra koll så ta en multimeter med inbyggd amp.tång, typ en sån här.
Tångamperemeter DCM 6003 AC/DC
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Var i kontakt med verkstaden i fredags och man letar fortfarande efter felet. Kan någon säga mig hur länge man skall leta innan man har förbrukat ens förtroende? Förmodligen tar dom in lättare fall under tiden dom letar. Jag sitter verkligen fast och är helt beroende av verkstadens goda vilja. Han hittade tydligen en bränd anslutning till batteriet säkringsbox på pluspolen och dessutom en x-tra anslutning till boxen som tydligen inte skulle finnas där? Återkommer i ärendet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bilen dör/ slocknar under färd.
Kolla på den tråden forum HBK.
Påminner om felet med din bil.

Jag har en ford focus.
De bilarna har haft fel på lödningarna i instrumentpanelen.
Då löper instrumentpanelen amok och en massa andra fel med bilen.

Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det här har inte direkt med laddningen att göra, men kan vara bra att veta för det tekniska vilken variant av laddning och generator, blinkande lampor och OBD du har för att komma rätt i årsmodell.

Du skriver " Visserligen är min HB från 2002 på en Ducatochassi med robotlåda ..." är årtalet fel?, för 2002 fanns varken sexväxlade lådor eller robotlådor i Fiat Ducato.
Om bilen är t.ex. 2012 då robotlåda fanns så är generatorladdningen och blinkande lampor lite "modernare" än 2002.
Om bilen är en 2002 så har du ingen robotlåda utan en av rätt få "riktiga" automatlådor i bilen, men på köpet enklare elektronik till laddning m.m.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen