• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Gasol Dethleffs 650 T 2004

UPB775

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
38410
Medlemskap
2027
Första helgen vart rätt kall. Någon på natten runt 3 tiden stannade min Alde 3000 som gick på Gasol. Jag vaknade runt 4 tiden det var kallt -4 ute, inne 6 grader.
På panelen lös det rött. Stängde av swichen för gasol på panel och sätter på den igen efter någon minut. Panna går igång känner att det kommer värme. under tiden konstaterade jag att varmvattnet är mycket varmt. Går och lägger mig vaknar att det var kallt igen och panel lyse rött gjorde samma procedur , och nu vart rött igen efter 30 min. Jag kollade om cirkulationpumpen fungerade, det gjorde den inte trots att den stod på konstant drift. Jag kopplade bort 12 volten till pumpen och satte dit den och pumpen fungerar. Jaaa jag har funnit fel men nej. Ungefär samma sak 2 nätter till det hinner bli varm i bodelen men sedan men efter 5 -7 timmar stannar pannan, efter det så stannar den efter 15 - 30 minuter. Inget överhettningskydd har löst ut någon gång.
Tänkte prova när jag kom hem med att ha 230 volt inkopplad samt köra värmen på gasol. Men nu var gasolen slut och jag med.
Någon som har nån idé var det är.
Jag har ett annat problem som kanske hänger ihop, Bodelbatteriet AGM 100 Ah och start batteriet 80 Ah tar slut, Det hände efter natt 3 det gick inte att starta bilen. Fick ta till boostern. Borde inte finnas ett skiljerelä mellan bodel och start batteriet? Det konstiga är att det var bara värmen som drog ström på natten.
Någon som vet var skiljerelät sitter om de nu finns något

Om du berättar vad du har för ett fordon så ökar dina chanser att gå hjälp. Skiljerälet är vanligtvis inbyggd i EBL.

Hälsningar
Peter

Samma sak hände mig i helgen då natten var kall. Jag har en Adria Matrix med en Truma CP plus som kördes på gasol. Jag trodde först på dåligt batteri men vid kontroll verkade detta OK. Efter att jag helt stängt av pannan i ca 10 minuter kunde jag starta den igen men problemet återkom efter någon timme. Rådfrågade ChatGPT som uppgav att problemet var att finna i en frusen gasolregulator.

Samma sak hände mig i helgen då natten var kall. Jag har en Adria Matrix med en Truma CP plus som kördes på gasol. Jag trodde först på dåligt batteri men vid kontroll verkade detta OK. Efter att jag helt stängt av pannan i ca 10 minuter kunde jag starta den igen men problemet återkom efter någon timme. Rådfrågade ChatGPT som uppgav att problemet var att finna i en frusen gasolregulator.
Okey det var -4 första natten -1 andra natten. Jag ska testa på dagen när det är plus. Tack för infon.

Okey det var -4 första natten -1 andra natten. Jag ska testa på dagen när det är plus. Tack för infon.
När gasen i vätskeform i flaskan förångas (blir till gas) går det åt mycket energi vilket innebär att flaskan och regulatorn blir mycket kall. Framför allt vid höga uttag. Därför kan regulatorn frysa även om det är plusgrader. Risken är större ju kallare det. Det borde inte hända vid normala/rimliga temperaturer och uttag.

Verkar bli för lite gas.

Om galolflaskan är av komposit så byt den till en av metall. Plast fungerar inte då det är kallt.

Om det inte är orsaken så kan problemen bero på en gammal regulator som behöver bytas.

Hur kollade du batteriet?

Den ska i alla fall fungera i några minusgrader.
Hej !
Plastflaskorna fungerar bra om de är något så när fulla, efter som det då är en relativt stor yta som överför ångbildningsvärme till den flytande gasen i flaskan. Problemet uppstår när det är lite vätska kvar i flaskan, och därmed liten yta som ska överföra erforderlig värme för att vätskan skall förångas.
Av egen erfarenhet vet jag att kompositflaskorna fungerar bra ner till minus 10-15 grader när de är välfyllda trots relativt stort gasuttag.
Men mot slutet när flaskorna frostar på utsidan, är gasleveransen starkt begränsad. Själv använder jag kombinationen en komposit och en aluminium. Jag använder då aluminium när det krisar.
BBa

Jag har tidigare också haft kombination aluminum och komposit för säkerhets skull. Men efter att ha klarat -17 gr med komposit bytte jag till bara komposit eftersom de är enklare att få tag på. Normalt fyller jag men om det skulle vara kris går det att byta t ex på ICA. Att jag klarar mig med komposit kan bero på många saker. Vi har en liten plåtis, vi vill inte ha mer än 16-17 gr inne, vi lagar inte trerätters middagar i bilen mm. Plåtis innebär att flaskorna står "delvis" inne i bilen, dock naturligtvis med luftning utåt.
Vi har sexlågig gasspis hemma. Där blir ibland stora uttag. Flaskan står utvändigt. När vi flyttade in satt en kompositflaska som fungerade bra under ett antal år. I husvagnen som jag köpte 2019 satt en stålflaska. För att minska vikten i husvagnen bytte jag plats på dessa två flaskor.
Det jag vill få fram är att vi alla har olika förutsättningar för att kompositflaskor ska funka. Men jag håller fortfarande på att kompositflaskor bör fungera i några minusgrader, kanske många, under förutsättningen att uttaget inte är extremt eller att flaskan är nära tom.

Jag utförde ett test när jag nyligen köpt vår Concorde.
Pannan stannade på grund av gasolbrist när det var ca 10 cm vätskenivå kvar i kompositflaskan.
Detta var ett test under 24h, endast pannan var igång, ingen vistades i bilen.

Omständigheterna var: -6 grader, ca 230 gram gas i timman. Vid detta uttag var förångningen lägre än förbrukningen.
Mitt gasolutrymme är troligen jämförelsevist välisolerat.

Mitt gasolutrymme är troligen jämförelsevist välisolerat.
Vad menar du? Välisolerat från utetempen så att det får värme från inne? Eller välisolerat från innetempen så att det blir nästan utetemp i gasolutrymmet?

Jag är övertygad om att du inte gör tankevurpan som man ibland ser, dvs att de finns de som t om sätter en "isolerstrumpa" över flaskan för att de tror att därmed ska flaskan hålla sig varm och kunna leverera.
Värmeisolering gasolflaska

Tillbaka
Toppen