• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Det ultimata sättet att slippa möss i husbilen.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2026
Förra vintern tog vi minst 20 möss i fällorna i vårt fritidshus. Misstänkte att de tog sig in genom golvet från torpargrunden, men allt sökande efter hål har varit resultatlösa.

I vinter inga (såhär långt).

I höstas såg jag rent tillfälligtvis att en stor snok försvann in under fasadpanelen.

Alltså, skaffa en snok och släpp in den i husbilen. Får dock ske under största sekretess då snoken är fridlyst. Men om den frivilligt tagit sig in så kan den väl få bo där över vintern.

För säkerhets skull så skrivs detta "Under Markisen" som tillåter lite lättare teman.

Alltså, skaffa en snok och släpp in den i husbilen. Får dock ske under största sekretess då snoken är fridlyst. Men om den frivilligt tagit sig in så kan den väl få bo där över vintern.
Eftersom snokar är fridlysta, vad tror du då i stället om en liiiten rar pyton som räknas som husdjur, även om det kan bli tekniska problem med värme luftfuktighet m.m. om den skall vakta husbilen en hel vinter. Med tropisk miljö i husbilen så blir väl kanske mössen ännu mer intresserade dessutom.... och ormen övergödd och slö..... Nej funkar nog inte :(.

M.v.h. JANKRO.

Förra vintern tog vi minst 20 möss i fällorna i vårt fritidshus. Misstänkte att de tog sig in genom golvet från torpargrunden, men allt sökande efter hål har varit resultatlösa.

I vinter inga (såhär långt).

I höstas såg jag rent tillfälligtvis att en stor snok försvann in under fasadpanelen.

För säkerhets skull så skrivs detta "Under Markisen" som tillåter lite lättare teman.
Angående snoken?

Vill inte snoka men är du säker på att den är kvar?;)

Hoppas det.. kommer inte ställa följdfrågor på detta jag vill inte snoka i frågan.

Mvh. Tomas

Kanske nödvändigt att lägga in lite snokmat ifall det inte kommer några möss.
En sandlåda där den kan göra sina behov, (skita etc), kattsand kan funka.
En lite snok-TV kanske då det nog blir rätt tråkigt att bo i en hb.
Roysan

Jag hade en katt för många år sedan. När jag släppte in den tillsammans med en levande mus i ett väl slutet rum så visste inte katten vad hon skulle göra med musen. Det slutade med att musen tröttnade, ställde sig på bakbenen och fräste åt katten som hoppade undan.

//Michael, medlem

Jag brukar ställa in ett par helt vanliga fällor i husbilen på hösten.
De första veckorna oktober november får jag mellan 0 och 4 möss. Dvs vissa vintrar ingen mus
Hade en annan husbil stående här i vinter, ställde in några fällor även i den, men inte en enda mus.
Kanske är skillnad på bil och bil?

Biltemas fällor som ser ut som en liten kattbur, c.a 6 x 4 x 4 cm grå plast, tycker jag funkar bra.

Roysan

Jag brukar ställa in ett par helt vanliga fällor i husbilen på hösten.
De första veckorna oktober november får jag mellan 0 och 4 möss. Dvs vissa vintrar ingen mus
Hade en annan husbil stående här i vinter, ställde in några fällor även i den, men inte en enda mus.
Kanske är skillnad på bil och bil?

Biltemas fällor som ser ut som en liten kattbur, c.a 6 x 4 x 4 cm grå plast, tycker jag funkar bra.

Roysan
Har samma fällorna. Funkar toppen. Har webbkamera så jag slipper åka o kolla i onödan. Har finska rågkusar i dom. Tidigare hade jag rågkusar i ena. Vitt bröd i andra. Vitt bröd fångade inga möss.

Dom går snabbt in i dom. 2-3 sekunder efter fällan slagit till är det färdigsprattlat.

Krypit och spanat under men hittar inte var dom kommer in...

Jag fick ett tips att angna fällorna med russin.
Verkar funka, men med så få fångade möss är det svårt att få till ngn statistik.
Russin är lätt att ha i en liten påse liggande i bilen om det behövs nytt.

Vore kul att höra om någon testat russin, dvs som agn i musfällor?

Roysan

Japp, vi har kört med russin ett par år i alla fall (kattvinden hemma). Det har fungerat lika bra som mandel, vilket vi hade förut. Vi tar omkring 2-5 möss varje år med det - i ett hus ute på landet. Mössen här verkar inte så kräsna. :)

Jeg bruker sjokolade med nøtter, og bytter ut sjokoladen når den begynner å bli hvit av elde. Fanger masse mus på loftet i huset hver vinter, men i bobilen som står parkert på gårdsplassen rett utenfor har det (heldigvis) vært null fangst i flere år. Kan muligens være fordi jeg også har en batteridrevet "museskremmer" i bilen.

Tillbaka
Toppen