• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det stora prisraset…eller?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sitter och nostalgibläddrar i en gammal husbilskatalog från -90, ”Husbil & Husvagn 90” och fastnar lite på priserna. Kollar in en Swift Kontiki 640 och ser att riktpriset för en ny då var precis över 300’. Kollar på Blocket idag och ser en handlare som nu säljer en liknande -91:a för 189’, prissänkt från 199’.

30 år och 20.000 mil senare har den (enligt handlaren) alltså bara tappat dryga 60% av sitt värde…. Visst, det är ett brutalt överpris och jag hoppas verkligen ingen tror den är ett klipp och slår till men ändå intressant att priser sätts på dom nivåerna. Kanske blir den även såld.
Tittar man på en personbil i mellanklassen från samma årtal så har dom som finns kvar tappat 95-100% av sitt värde.

Priserna varierar idag extremt mycket på begagnade husbilar enbart beroende på säljare men undrar om vi inte står inför ett enormt prisras när den här vågen är över?
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Sitter och nostalgibläddrar i en gammal husbilskatalog från -90, ”Husbil & Husvagn 90” och fastnar lite på priserna. Kollar in en Swift Kontiki 640 och ser att riktpriset för en ny då var precis över 300’. Kollar på Blocket idag och ser en handlare som nu säljer en liknande -91:a för 189’, prissänkt från 199’.

30 år och 20.000 mil senare har den (enligt handlaren) alltså bara tappat dryga 60% av sitt värde…. Visst, det är ett brutalt överpris och jag hoppas verkligen ingen tror den är ett klipp och slår till men ändå intressant att priser sätts på dom nivåerna. Kanske blir den även såld.
Tittar man på en personbil i mellanklassen från samma årtal så har dom som finns kvar tappat 95-100% av sitt värde.

Priserna varierar idag extremt mycket på begagnade husbilar enbart beroende på säljare men undrar om vi inte står inför ett enormt prisras när den här vågen är över?
Ser man då till att det verkliga prisfallet endast skulle vara 37% skulle ju överpriset bli än mer brutalt. (189/300)-1.
:)

Men som mycket annat handlar det om utbud vs efterfrågan...

”Utbud och efterfrågan, även kallat tillgång och efterfrågan, är två grundläggande begrepp inom ekonomisk teori. Begreppen behandlar förhållandet mellan priset på en vara och den kvantitet som köpare och säljare av varan är villiga att handla med på en marknad.”
(Källa Wikipedia)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror det handlar lite om tillgång och efterfrågan och att det det är många som köper sin första husbil och inte vet något om marknaden.
Var för många år sedan till numera avsomnade Mantorp husbilsfirma det var på våren och solen sken en husbil som förmodligen tillbringat vintern utomhus var olåst och den såg trevlig ut men lukten det luktade ruttet. Och priset var 100000kr.
Många är vattenskadade och med avfuktare och protokoll kan man kränga iväg den.
Jag tror att den största orsaken till skrotning är fuktskador det är inte lönt att laga om man inte kan göra det själv.
Jag köpte min bil för helt rätt pris och den är inte värd en krona mindre idag. Men jag hade tur och en kunnig man som tittade på husdelen. Jag tror på att köpa privat och att ägaren haft bilen i många år och är en ärlig svensk.
Annars är det nog mycket bättre att köpa från tyskland av ett känt företag.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ser man då till att det verkliga prisfallet endast skulle vara 37% skulle ju överpriset bli än mer brutalt. (189/300)-1.
:)

Men som mycket annat handlar det om utbud vs efterfrågan...

”Utbud och efterfrågan, även kallat tillgång och efterfrågan, är två grundläggande begrepp inom ekonomisk teori. Begreppen behandlar förhållandet mellan priset på en vara och den kvantitet som köpare och säljare av varan är villiga att handla med på en marknad.”
(Källa Wikipedia)
Överpris?
Om någon köper den, då har dom väll, precis som med lägenhet o hus (som går upp mot nypris) tyckt att det är ett pris dom vill betala. Och förmodar att det inte ligger tvång eller utpressning bakom valet
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Har man köpt en äldre bil i bra skick till "rätt" pris så klarar man sig klart bättre vid en svacka.
Idag finns ju som nämnts en marknad även för överprisade fordon. Tyvärr tror jag att anledningen till att det går att sälja till överpris idag i många fall mest beror på okunniga köpare som tror att det råder en sund prissättning hos handlarna. Man ser en "fin bil" och får förtroende för säljaren och slår till.
Den som däremot tagit sig ordentligt med tid att leta runt bland flera liknande bilar för att jämföra priser och skick vet att skillnaderna är enorma.
Det sura uppvaknandet kan ju komma sen när man skall försöka sälja sin bil.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tror att en del köpare av begagnade husbilar får ett surt uppvaknande efter ett tag. Lastvikten kan vara låg. Det är nog inget säljarna skyltar om.
Ett högt pris för en bil som är i fint skick men som bara får lasta runt 300kg.
Det kan inte vara kul att upptäcka. Det borde vara lag på att informera en köpare om lastvikten.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag tror att en del köpare av begagnade husbilar får ett surt uppvaknande efter ett tag. Lastvikten kan vara låg. Det är nog inget säljarna skyltar om.
Ett högt pris för en bil som är i fint skick men som bara får lasta runt 300kg.
Det kan inte vara kul att upptäcka. Det borde vara lag på att informera en köpare om lastvikten.
Står väll både i pappren o på nätet.
Problemet är nog snarare då, att är man ovan är det svårt att veta hur fort man kommer upp i 300-350 kg last
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Överpris?
Om någon köper den, då har dom väll, precis som med lägenhet o hus (som går upp mot nypris) tyckt att det är ett pris dom vill betala. Och förmodar att det inte ligger tvång eller utpressning bakom valet
Ja fast även om någon köpt något utan tvång kan det ju vara ett överpris jämfört med vad andra jämförbara bilar säljs för. Det är väl det att en del köpare inte tar sig tiden att ens jämföra bilar eller priser på marknaden så dom vet inte att det kanske är ett överpris dom betalar för just den bilen. Man litar på handlaren helt enkelt.
Som en enkel halvdålig jämförelse så kostade vår 15 år nyare husbil som gått hälften så långt mindre än vad handlaren på Blocket begär för den där Swift Kontikin.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja fast även om någon köpt något utan tvång kan det ju vara ett överpris jämfört med vad andra jämförbara bilar säljs för. Det är väl det att en del köpare inte tar sig tiden att ens jämföra bilar eller priser på marknaden så dom vet inte att det kanske är ett överpris dom betalar för just den bilen. Man litar på handlaren helt enkelt.
Som en enkel halvdålig jämförelse så kostade vår 15 år nyare husbil som gått hälften så långt mindre än vad handlaren på Blocket begär för den där Swift Kontikin.
Köper man bilen, så är det väll ett pris man tycker är okey.
Som med vanliga personbilar är en värd 200’ samma modell o årsgång kanske 120’ på en annan
Är få 200’ ett överpris?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mitt svar är ja, om normalpriset på andra likadana jämförbara bilar är 120' tycker jag att 200' är ett riktigt rejält överpris.

Men det går ju bara att komma fram till om man gör en prisjämförelse och det är ju det jag menar att man kanske inte alltid gör. Att man är lyckligt ovetande att man betalat nästan dubbelt upp mot annan bil gör ju inte att det slutar vara ett överpris.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Mitt svar är ja, om normalpriset på andra likadana jämförbara bilar är 120' tycker jag att 200' är ett riktigt rejält överpris.

Men det går ju bara att komma fram till om man gör en prisjämförelse och det är ju det jag menar att man kanske inte alltid gör. Att man är lyckligt ovetande att man betalat nästan dubbelt upp mot annan bil gör ju inte att det slutar vara ett överpris.
Så skicket, hur vårdad den är, service mm har alltså inget med saken att göra?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jodå men vi pratar ju om jämförbara och likvärdiga bilar. Att olika skick m.m. påverkar priset är väl rätt självklart och hur mycket märker man när man jämför, om man jämför.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om du menar bilen på blocket så behöver man bara ha lite koll på normalpriser i allmänhet(jämföra) så ser man att nästan 200' för en 30 år gammal husbil av gammal generation är på tok för högt. Man kan t.ex. :
1. Se vad andra liknande husbilar i samma ålder och i liknande skick säljs för
2. Se vilka andra husbilar man kan få för dessa begärda 189'

Ganska snabbt ser man att bilen i annonsen ligger "lite fel" i pris :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, man får heller inte glömma att det finns en brytpunkt i många bilars liv där bilen övergår från att bara vara en gammal bil som funkar skapligt till att vara en en gammal bil som börjar bedömas efter hur fin den är och hur tillfixad den är i stället för att bedömas efter årsmodell, som då flyttas rätt långt ner på skalan, både som vanlig bil eller husbil.
Vi är ju alla olika men liksom jag så finns det många som inte vill ha en nyare/halvny bil med massor med elektronik som med säkerhet börjar att bråka och svårt att både konstatera fel på och många gånger hopplös att kunna lita på igen.
Det kan då kännas tryggare med en äldre bil som är i bra skick och troligen kommer att bära ägaren hem igen även om något mekaniskt bråkar på vägen.
Jag satt för ett tag sedan och vandrade runt på YouTube och hamnade hos de här oftast tyska firmorna som bygger större äventyrsbilar på order från beställare.
De hade fått tag på några femton/tjugo år gamla fyrhjulsdrivna lastbilar som var lågmilare typ från brandkår eller armén m.m. som de slaktade fullständigt och byggde upp på nytt för att deras kunder skulle slippa all elektronik som annars kan börja bråka ute i vildmarken eller mitt i Afrikas djungler.
Ytterligare ett argument från deras sida var det klassiska att de bilarna förekom redan i otillgängliga områden och kunde för det mesta lagas av bysmeder runt om i världen som inte hade en susning om nya magnetgivare och databoxar och påtvingad elektronik.

Kanske lite enkelriktad reklam, för så långt från civilisationen hamnar väl sällan husbilar, men det finns nog ändå många köpare av äldre fina husbilar som gärna betalar lite extra för att få en bil som man själv förstår sig på i alla fall till 95% och slipper att ge upp resan för någon elbox som ger upp.
Som sagt, tur att vi är olika annars så skulle det bli besvärligt om alla var ute efter samma varor antingen det gäller husbilar, vanliga bilar eller helt andra varor.
Man får ju också vara medveten om att det är ju sällan man hittar den redan helt färdiga äldre bilen utan man får nöja sig med ett bra objekt och börja därifrån, och man bör kunna göra i alla fall det mesta själv annars kan prislappen löpa iväg alldeles för långt.

Om man överför det till köp av äldre personbilar så brukar till stor del priset bedömas av hur rostfri bilen är, om det inte råkar vara något verkligt udda och eftertraktat.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Man får ju tänka på att försäkringen blir lägre och ingen skatt det blir ju rejält billigare oftast betydligt billigare än personbilen. Att slippa korridor inredningen och besikta varannat år är värt mycket.
Att en gammal? husbilsreparatör och en gammal lärare i elektronik kan ha samma åsikter säjjer en del om verkligheten.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja äldre bilar har definitivt sin charm och kan många gånger hålla sitt värde riktigt bra. Speciellt om det är blivande klassiker och samlarobjekt vilket tyvärr är rätt svårt att veta innan dom faktiskt blir det. Tyvärr har man sålt iväg några bilar under åren som man gärna skulle ha haft kvar idag.:(
När det gäller husbilar dräller det väl kanske inte av blivande klassiker bland volymmärkena men gamla Hymer från 80-talet tycker jag ligger bra till.

 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja äldre bilar har definitivt sin charm och kan många gånger hålla sitt värde riktigt..............:(
När det gäller husbilar dräller det väl kanske inte av blivande klassiker bland volymmärkena men gamla Hymer från 80-talet tycker jag ligger bra till.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja håller med dig, gamla Hymer verkar hålla ihop lite bättre än andra, delvis kanske för att det redan då var jässkum som isolering som förhindrar fuktvandring en hel del.
DSCF0668.JPGDSCF1181.JPG

M.v.h. JANKRO. :bye:
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Nu har ju jag en gammal Nordic (1990), faktiskt första året de började med husbilar tror jag.
Visst finns det skavanker efter många mil på vägarna, men ändå rejält byggda och bodelen är allt det jag kan önska. Inte så modern såklart men det fungerar efter många år och är stadigt byggd.
Funktionen är bra, har ju dusch och allt annat som finns i nyare bilar. Så min upplevelse kommer till ett mycket billigare pris, och jag kan åka dit jag vill.
Det känns bra att jag kan klara av att hålla den på vägarna med rätt enkla reparationer, dessutom finns det ju hjälp att få här på forumet.
Rent bränsle ekonomiskt kanske den inte är den bästa, brukar ligga mellan 1,1 till 1,25 men händer att det blir mer ibland.
Om den någonsin blir en klassiker vet jag inte, men avser att behålla den många år till.
 
Toppen