• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det gick inte att fixa DNS-servern fel som inte svarar

Billybennett

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
USA
Hej kompisar. Jag har inte kunnat lösa en dators internetproblem under de senaste två dagarna, det vill säga varje gång jag försöker ansluta Internet till min dator, svarar inte DNS-servern problemet. Jag använder för närvarande internet från min mobiltelefon. Det är därför jag har så mycket problem med att använda min dator. Killar, jag vet inte varför detta händer och hur man löser problemet. Snälla hjälp mig att lösa problemet. All hjälp kommer att uppskattas.
 
F

F.d. 4220

Guest
Testa att ange en egen DNS i routern; 1.1.1.1 (och 1.0.0.1 för den andra) är den jag tycker är bäst. Men även Googles 8.8.8.8 (8.8.4.4) kan vara värd att testa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ikke helt uvanlig at antivirus som styrer brannmur lager problemer. Styggeste tilfelle jeg har opplevd var en som kun godkjente en DNS server - og den var definitivt ikke av de sikreste. De to parene som STACT har i stitt innlegg er definitivt blandt de sikreste du kan finne. Selv privat bruker jeg disse to server settene og he.com sine. Har endel domener som ligger primært på he.com sine DNS servere,

Husk og at mange webbrowsere benytter dns over tls mot prekonfigurerte servere Chromium basserte bruker standard
Code:
 https://dns.google/dns-query{?dns}
 
F

F.d. 22252

Guest
Ofta när man köper en ny dator skickar man med avast eller liknande, om man sen klickar på länken har man antivirusprogrammet i en månad gratis. Sen börjar problem om man inte betalar eftersom det blir ett virus och ställer till alla möjliga problem. Går inte att avinstallera utan hjälpprogram som vanligt folk inte klarar. Borde vara olagligt!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg må si meg enig med Bengt i dette, medfølgende McAfee, Avast og lignende som er gratis en kort tid og som nekter å la seg avinstallere etter "prøveperioden" er en uting. Selv er jeg brutal og hiver de ut med en gang - den innebygde i Windows er god nok og belaster ikke pcen llike mye. Og 2 antivirus samtidig blir krig og meget treg maskin. At enkelte antivirus også blander seg inn i DNS oppslag gjør ikke saken bedre.

Det er ikke bare på nye pcer en har installasjon av prøveutgaver av programvare, enkelte installasjonsrutiner har en valgboks for andre "nyttige" programmer - velg vekk disse tilleggene. En må lese hva som står, noen ganger er haken for å installere andre ganger for å hoppe over.
 
Toppen