• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Det elektriska fönster på förasidan går inte ner

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För en del år sedan så gick det inte att få ner fönstret vid förarplatsen, jag hörde hur det klickade.... Någonstans i bilen men inget hände.

En dag fick Mekonomen jobbet att fixa fönsterhissen....

Betalade ca 1800:- och fick besked att det var rost på "hissen".... Nu ca två år senare får jag samma problem.. Bestämmer mig för att se om jag kan fixa fönstret...

Efter några tim jobb... Och utan att riktigt veta var och vad jag skall göra, så får jag ner fönster.... Letar febrilt efter någon rost, men hittar inget...

Så jag smörjer glidskenorna för fönstret med PTFE spray.... Fönster gider nu enormt lätt och jag provar flera ggr.

Låter sen allt stå ca 24 tim då jag fick besök.. Och så sätter jag på all beklädnad och känner mig duktig....

När allt är klart vill jag stolt känna hur lätt fönster går ner och upp...

Trycker på knappen ner.... Inget händer.... Trycker sen en himla massa gånger... Men till min stora besvikelse så vägrar fönster att går ner.... Jag försöker på alla sätt, men fönster sitter som berget...

Så det är bara av med all beklädnad igen, och in med händerna för att hoppas hitta något.... Något som jag inte en har en aning om vad det skall vara.... Men hur mycket jag än försöker så vägrar fönster att komma ner...

Efter några tim ger jag upp, tar en lång rast med mina vänner som jag just nu besöker....

Och några tim senare bestämmer jag mig för att jag får nog lämna in bilen innan jag reser söderut...

Med tungt huvud börja jag montera allt tillbaks... Och när det är dags för knapparna till fönsterhissen så har jag glömt vilken är höger eller vänster.

Slår på tändningen och trycker på en strömbrytare.... Och då glider fönster ner..

Jag känner den enorma glädjen inom mig, men vågar inte trycka upp fönster..

Här inser jag nu att antagligen lyftrs fönster av en typ sax konstruktion, och med åren så har stoppet högst uppe i dörren tryckts upp, så att saxen har kommit i ett läge (översträcka) där det inte går ner...

Jag inser att jag måste hindra fönstret att gå för högt upp... Och hittar snart en slang med diam. 10mm som jag klipper till och trycker upp i dörrkarmen....

Sen låter jag fönster glida upp tills det blir stopp.... Trycker ner.. Och fönstret glider nu ner.. Upp... Ner.... Upp... Ner.... Upp.... Ååhhh... Detta kändes skönt .... Att jag lyckades fixa med mina okunskapen om fordon.

IMG_20220707_212610.jpg

IMG_20220707_143501.jpg

IMG_20220707_201301.jpg
 
Toppen