Det ökade intresset för fritidsfordon går som en våg över världen

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.904
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
FBCE328C-5D45-42BD-AC45-0ED5A51A9FAD.jpeg
Vi läser om det ökade intresset för husbilar i Sverige, rekordnoteringar i Tyskland och andra marknader i Europa och hotande brist på nya husbilar 2022.

Amerika vill inte vara sämre, utan redovisar tvåsiffriga ökningstal varje månad sedan juni 2020, ja till och med tresiffrigt var det i april i år. Senast nu i augusti redovisade man en ökning på 33,8%.

Hittills i år uppgår leveranserna till 397.623 fordon, vilket innebär en ökning 53,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Samtidigt har vi klimatmålet som är att minska koldioxidutsläppen med 70% till år 2030 jämfört med 2010, om 8 år! Till 2045 skall vår fordonsflotta vara helt fossilfri. De nya husbilarna som nu säljs kommer i alla fall inte bli några veteraner ute på vägarna. Kanske duger de som fast uppställda ”husvagnar” på någon avlägset belägen Trailer park.

… och fortsatt lyser ett realistiskt alternativ till dagens form av husbilsliv med sin frånvaro. Kanske det sätt som vi idag idkar vårt fritidsintresse, med längre resor i stora bekväma och tunga bilar, är något som kommande generationer inte kommer att få ta del av. Undrar bara,

Tommy
 
Senast ändrad:

Courage

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11889
Medlemskap
2021
Har ett par tyska vänner, som blev påkörda i juli. Lagningen kommer att bli färdig lagom till nästa sommar. (tur var väl det för inga nya fanns).
 

Hasse P

HBK Styrelseledamot
Inlägg
1.243
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2021
Det intressanta med den här utvecklingen kan jag tycka är, var går gränsen för när man INTE gör dessa investeringarna längre i form av husbilar för millionbelopp med tanke på dom restriktioner som införs i Sverige på bränslesidan men även på skattesidan .

Trailerparker har vi ju redan fast vi kallar det för campingar men det är väl inte det som en köpare tänker sig i första hand på när man investerar i en husbil för millionbelopp , då finns det ju husvagnar som är betydligt billigare och med samma komfort och betydligt billigare utan bränsleskatter samt galopperande fordonskatter.

Att det i andra länder med ett annat miljötänk och andra skattesatser kan vara ett intressant alternativ med husbil för dom som levt med koronarestriktioner och nu vill känna sig fria att utforska "världen" kan jag ha förståelse för.

Men som sagt NÄR tar investeringsviljan stopp, och vad händer med alla husbilar som inte går att köra med på våra vägar längre ?
 
Toppen