• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det är viktigt med återvinning (Även av datorer)!

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har en 9 år gammal Windows dator som ursprungligen levererades med Vista. Den har uppgraderats genom åren och landade slutligen som Windows 10 (32 Bit).

Väldigt långsam och helt oanvändbar eftersom den stod och tuggade flera timmar när jag startade den med någon månads mellanrum.

När den tuggat färdigt så var den ändå väldigt långsam.

Egentligen är det bra HW med Intel Duo och 4G minne och en 320G HD med 7200rpm.

Funderade på att installera om men så hittade jag System Mechanic från iolo.com och när den gjort sitt jobb så fungerade datorn mycket bättre och var användbar.

Men den var ju inte i närheten av min 4 år gamla MAC så jag funderade på om en SSD skulle göra någon skillnad.

Köpte en SSD (599:) och när jag migrerat över till denna och startade om ett par ggr så hade datorn blivit som ny.

Så köp en SSD och rensa med lämpliga program så fungerar datorn några år till.
 
F

F.d. 55554

Guest
Tips om gamla hårddiskar.
Delar man en hårddisk så finns det 2 st STARKA magneter som är mycket användbara.
Ett hårt jobb att dela hårddisken.
Nästa omöjligt att dela när man satt ihop dom.
Dessutom är hårddisken demolerad för alltid.
Översta med hållare. understa utan.
magneter.jpg
Jojje
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Over 2 GB RAM burde kjøre 64 bit OS, den adresserer de første 2GB direkte i 32 bit og bruker resten mer tilfeldig - videobuffer, litt swap og diskbuffer. Har sett en dobling i hastighet på en 4GB windows maskin ved bytte fra 32 bit til 64 bit. Men lisenser setter begrensning på hva en kan gjøre. Vista 64 bit fungerteikke bra så det ble solgt endel 4 GB maskiner med 32 bit Vista. Det var ved oppgradering til windows XP at jeg fikk ekperimenter litt med dette. To identiske maskiner ble nullet og fikk hver sin utgave, alle ting gikk fortere på 64 bit maskinen.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Tips om gamla hårddiskar.
Delar man en hårddisk så finns det 2 st STARKA magneter som är mycket användbara.
Ett hårt jobb att dela hårddisken.
Nästa omöjligt att dela när man satt ihop dom.
Dessutom är hårddisken demolerad för alltid.
Översta med hållare. understa utan.
Visa bilaga 149044
Jojje
Off topic, hur fick du bort magneten från hållaren?
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Hej! Jag har för flera år sedan installerat System Mechanic (Iolo). Det gick bra i början datorn blev snabbare och jag betalade för en period. Någon stans i kontraktet prenumererade jag ovetande på en förlängning med nytt automatiskt avdrag. Jag spärrade kortet men skadan var redan skedd. Tänkte nyligen att jag skall väl utnyttja det jag har betalt för och installerade och körde. För några dagar sedan uppdaterade Windows 10 och det misslyckades. En möjlighet skulle vara att göra systemåterställning men fick meddelandet att återställningstidpunkt saknas. Det hela slutade med att måste göra fabriksåterställning och förlorade foton som inte var back-uppade. Jag har råkat ut för tidigare att systemåterställningstidpunkt har försvunnit.Jag sitter nu med W7pro 64 bit. Jag har inte lyckats restaurera W10 pro. Råd kolla att ni har systemåterställningsmöjlighet!Ta back up ofta!
Hälsningar Janne
 
Toppen