• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det är bra med vägassistans!

F

F.d. 50024

Guest
Hej på er alla husbilsvänner!

Usch vad besviken jag är. :mad: Vi hade precis packat klart husbilen och skulle ge oss iväg på HBK-träff till Borgvik i Värmland. ( har väntat såååå på denna träff, kom med från reservlistan ) Och vad händer: jo ingenting, för h-bilen startar inte!! Helt dö!!
Så det var bara att ringa vägassistans, så nu är husbilen på väg till Lillåns Bil i Örebro.:msn_cry:

Sänder en hälsning till er andra som är ute på vägarna och då särskilt till er i Borgvik

Mvh Torotor
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Det är bra med vägassistans!

Morrn torotor!

Vi lider med er, vi som just nu njuter solen i Borgvik. Vi i Maja var med om samma försmädliga öde när vi skulle på Laxaträff. Men livet går vidare.

Hoppas ni kan komma med nästa år på Värmlandsträff. Hälsningar från hela Borgviksgänget genom
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Det är bra med vägassistans!

Gomorron på er alla där borta i Borgvik.

Tack för omtanken, den värmer och det gör även solen här i Nora.:)
Ses vi inte förr så blir det förhoppningsvis i Borgvik nästa år

Soliga hälsningar Torill o Torbjörn
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Det är bra med vägassistans!

Hej vad var felet från en nyfiken?
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Det är bra med vägassistans!

Hej på er.

Verkstan har inte hunnit titta på bilen ännu men vi tror att det kan vara något i tändningslåset eller startmotorn. Vi vet iaf att det inte är batteriet för det kollade vi själva.
Innan bärgningsbilen kom på fredag så försökte vi ett flertal gånger att starta, men bilen var helt dö. Efter att bärgaren hade kommit så försökte vi igen, inget hände men så helt plötsligt startar den. Åh vad bra tänkte jag, nu kan vi åka till Borgvik i alla fall.
Gör flera försök och det samma händer: den startar, men efter en fem, sex starter så är den lika dö igen.
Bärgaren avråder oss att åka iväg (om den skulle starta på nytt) eftersom den kan stanna när som helst igen.
Vi skriver ett lite inlägg när vi får den tillbaka och berättar om felet.

Natthälsningar från Torotor/Torill (jobbar natt)
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Det är bra med vägassistans!

Hejsan.

Ja, idag var husbilen klar för hämtning hos Lillåns Bil.
Förväntningsfulla drar vi iväg till Örebro men nåt särskilt fel hade dom inte hittat för bilen hade förstås startat vid varje försök. Men dom hade gjort rent jordningen till startmotorn för nåt annat kunne dom inte hitta.
Glada åker vi därifrån och stannar till vid COOP Forum, 2 km därifrån, för att handla lite smågrejor som vi ska ha i bilen.
Men säg den lycka som varar, när vi skulle åka vidare mot Nora så är bilskrället (förlåt uttrycket) lika dö igen!!!!! Inte det minsta ljud ger den ifrån sig när man försöker starta.
Då är man tillbaka på ruta 1!:mad:
Ringer till Lillåns Bil igen och dom kommer och bogserar den tillbaka till verkstan.
Vi väntar till dom drar iväg och då gör dom ett försök att starta på växel och då startar den.
Nu blir vi lite fundersamma, kan det vara nåt med batteriet ändå???
Felet visar sig genom att bara oljetrycklampan lyser, ingen annan, när vi vrider på nyckeln.
Är det kanske någon i klubben som har varit ute för ett liknande fel på en Fiat-00 och kan komma med några tips?

Vårliga hälsningar Torill o Torbjörn

Ps. Tur i oturen är att jag ska jobba denna helgen så vi skulle ändå inte ut med husbilen/Torill
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Det är bra med vägassistans!

Hmmm, det har vært endel problemer med en jordings "krone" som sitter på torpedoveggen. Når denne løsner så blir det et større antall feil, som kommer og går.

Oljetrykksbryteren bryter mot jord så den er ikke forstyrret av om hele motorstyringa mister jordledningen. Et merkeverksted burde kjenne til dette problemet.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Det är bra med vägassistans!

Hej Knut!

Tack för tipset, det var intrssant å höre men vad är en jordings "krone"?
Är ju själv norsk men motorer har jag inte så mycket reda på, så jag kan inte översätta åt min sambo. Var sitter den förresten?

Mvh Torill
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Det är bra med vägassistans!

En jordings-krone er en metall sak som ser ut som en liten festkrona - eller en kopp med en ring av kontaktpunkter på kanten - denne er skrudd eller naglet fast til veggen innenfor motoren. Får en slik dårlig kontakt til chassi så blir det masse problem.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Det är bra med vägassistans!

Hej jag hade nog dragit en tillfälligkabel direkt till startmotorn via en separat knapp för å kolla så inte felet ligger i själva startmotorn och försökt ringa in felet glöm inte anslutningarna på batteriet måste vara hundra rena och åtdragna.Kanske även ta med ett extra batterie och startkablar i fall felet ligger i själva batteriet (ska bli kul å veta vart felet fanns)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Det är bra med vägassistans!

Hittar du inget jordfel på bilen skulle jag nog våga satsa en tjuga på eldelen i tändningslåset. Mvh .Olle.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Det är bra med vägassistans!

Hej MC-Louis

Det är något sådant som vi har funderat på också.
Vi får höra på måndag för då ska vi ringa upp verkstan där bilen står/Torotor
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Det är bra med vägassistans!

Hej igen.

Ja då står husbilen här ute på gården igen då.
Vi hämtade hem den från Lillåns Bil igår men de hade inte hittat något fel denna gången heller, eftersom bilen startade varje gång de hade gjort ett försök.
Det enda de hade gjort var å dra en extra jordledning.
Vi frågade om det inte kunne vara nåt fel i tängningslåset men så det trodde dom inte!!

Väl hemma i Nora så åkte vi inom Jannes Bil & Motor (där vi servar vår Mazda) för att fråga honom om vad han trodde det var.
Det förste han gjorde var å kolla tändningslåset och bakom där sitter det en kontakt till eldelen och den var lös!! Ej dittryck ordenligt.

Så nu får vi bara hoppas att det var det som var felet för imorgon gör vi ett försök på att åka till Gunnarskog utanför Arvika på màrten.
Är det någon som ser en liten Dethleff stående efter vägen mellan Nora och Arvika så är det troligtvis vi som har fått stopp igen.
Skämt åsido, så får vi hoppas det håller denna gången.:yes:

Glada hälsningar från Nora och kör försiktigt där ute på vägarna så kanske vi ses någonstans/Torotor
 
Toppen