• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dekaler HBK

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Håller med TS, vi har kört över 300 mil och mina fingrar räcker att räkna hur många bilar vi sett med HBK-dekaler. Bl.a. var vi i Ullared i förra veckan, hundratals husbilar, men såg bara en med vår dekal, när jag var ute och rekade.

6B828051-3771-40CC-9761-F134ACD21667.jpeg
Tycker inte alls att den misspryder, den annars stora trista vita baken som är vanlig på våra husbilar.

Tommy
 

PeFo54

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
32939
Medlemskap
2024
Var får man tag i HBK dekalen? Är ny medlem men ser inte någonstans hur man får tag i dekalen. Tacksam för tips
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Att göra som Tommy, bara sätta upp "logodekalen" ska jag fundera på.
Jag hade önskat:
  • Lite, lite mindre bara, 80%?
  • Ersätta de stora bokstäverna/versalerna med små/gemener. För ögats skull. Bara stora bokstäver är inte snyggt. Är dessutom att "skrika" enligt "netikett", vett på internet. Och vi är en internetbaserad klubb
  • Och siffrorna/HBK-numret är hemska rent ut sagt. Klumpiga, utan finess, "bonniga". Ett helt annat spensligt/professionellt typsnitt skulle sitta bra. Men, egentligen spelar det mej ingen roll, jag sätter inte upp mitt medlemsnummer det oavsett. En av 15 365? Hur informativt eller intressant är det?
Men återigen, logodekalen gör sig bra på bakstammen.
Då återstår bara problemet att lätt kunna få bort den när det är dags för försäljning. Utan spår.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Men återigen, logodekalen gör sig bra på bakstammen.
Då återstår bara problemet att lätt kunna få bort den när det är dags för försäljning. Utan spår.
Jag tog bort föregående ägares medlemsnummer på förra hb, inte alls svårt. men med lite god vilja och god syn kunde man ana siffrorna ett par år efteråt. HBK loggan fick sitta kvar, och blev kvar också när jag lämnade in den på förmedling, det var lite mycket att hålla ordning på just då...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att göra som Tommy, bara sätta upp "logodekalen" ska jag fundera på.
Jag hade önskat:
  • Lite, lite mindre bara, 80%?
  • Ersätta de stora bokstäverna/versalerna med små/gemener. För ögats skull. Bara stora bokstäver är inte snyggt. Är dessutom att "skrika" enligt "netikett", vett på internet. Och vi är en internetbaserad klubb
  • Och siffrorna/HBK-numret är hemska rent ut sagt. Klumpiga, utan finess, "bonniga". Ett helt annat spensligt/professionellt typsnitt skulle sitta bra. Men, egentligen spelar det mej ingen roll, jag sätter inte upp mitt medlemsnummer det oavsett. En av 15 365? Hur informativt eller intressant är det?
Men återigen, logodekalen gör sig bra på bakstammen.
Då återstår bara problemet att lätt kunna få bort den när det är dags för försäljning. Utan spår.

Men en förenings eller ett företags namn skriver man ju med versaler, det är ju föreningens/företagets logga!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Men en förenings eller ett företags namn skriver man ju med versaler, det är ju föreningens/företagets logga!
Det finns undantag, både / och:
Ett par exempel:

1632379466452.png 1632379647097.png 1632379821293.png

Jag tycker det är okay/rätt med versaler när namnet är en förkortning, t ex
IKEA, H&M, etc. Men även här finns undantag, t ex ERICSSON.

Ha du hittat någon form av riktlinje för detta?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns undantag, både / och:
Ett par exempel:

Visa bilaga 216010 Visa bilaga 216011 Visa bilaga 216012

Jag tycker det är okay/rätt med versaler när namnet är en förkortning, t ex
IKEA, H&M, etc. Men även här finns undantag, t ex ERICSSON.

Ha du hittat någon form av riktlinje för detta?

Nej, jag känner inte till någon regel om detta med logga i versaler eller gemener, men blev lite fundersam när du hänvisar till netikett, det
tycker jag inte är applicerbart i det här fallet.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Håller med, det var nog att ta i. ;)
Egentligen är det för mej "läsbarheten"

IKEA, SCA, LKAB, okay
HUSBILSKLUBBEN.SE är ett så långt ord att det är svårare att läsa, jämfört med Husbilsklubben.Se, eller tom husbilsklubben.se

T ex i 100 km/tim
Men det viktigaste är nog loggan som bild betraktat, ovalen med mörkblå bakgrund och det gula bandet. Och den är bra tycker jag.
Det är den som ska vara marknadsföringen, bilden, igenkänningsfaktorn, etc

Tillägg: Texten, föreningsnamnet, är till för en som inte känner igen logon:
  • Svagsynt: H U säger "hu", H U S säger "hus", H U S B I L S säger "husbils ...", aha, säger "husbilskompisar" ( :D )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med, det var nog att ta i. ;)
Egentligen är det för mej "läsbarheten"

IKEA, SCA, LKAB, okay
HUSBILSKLUBBEN.SE är ett så långt ord att det är svårare att läsa, jämfört med Husbilsklubben.Se, eller tom husbilsklubben.se

T ex i 100 km/tim
Men det viktigaste är nog loggan som bild betraktat, mörkblå med det gula bandet.

Jo, men med Tommys placering enligt ovan lär väl den vanligaste hastigheten när det läses vara ca 0 km/tim i hastighetsskillnad eller däromkring? ;)
Sedan är jag av den uppfattningen att man skall laborera så lite som möjligt med loggor, där är själva igenkänningen det viktiga.
 
Senast ändrad:
Toppen