• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DEFA 90 larmar inte

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mitt DEFA 90 larm aktiveras inte när man låser bilen,provat med Defa orginalfjärr samma resultat,ström finns larmlampan lyser när man trycker på den,
har även slagit in koden igen via knapp på lampan,något mer förslag?
 
Lösning
Skarva ihop dom.
Att det är gjort så att larmet går, när kontakten bryts, har att göra med att det också leder till att larmet går om någon klipper en larmanslutning.

MVH
Hans
Det var precis tvärtom,klipp kabeln så deaktiveras motorhuvskontakten,nu kör jag utan larm på huven det verkar vara ett återkommande problem med dessa kontakter.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Efter felsökning har jag lyckats få larmet att aktivera ,det verkar var motorhuvskontakten som är problemet,larmet löser ut efter ca 5 minuter med 4 blink på den blå lampan vilket är motorhuv.
Tänkte deaktivera den kontakten,frågan är nu är den NO eller NC om jag klipper kabeln.
Jag anser att motorhuven inte behöver vara larmad,dom flesta tar sig nog inte in den vägen, det finns heller inte någon
möjlighet att deaktivera larmet genom att öppna huven.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Efter felsökning har jag lyckats få larmet att aktivera ,det verkar var motorhuvskontakten som är problemet,larmet löser ut efter ca 5 minuter med 4 blink på den blå lampan vilket är motorhuv.
Tänkte deaktivera den kontakten,frågan är nu är den NO eller NC om jag klipper kabeln.
Jag anser att motorhuven inte behöver vara larmad,dom flesta tar sig nog inte in den vägen, det finns heller inte någon
möjlighet att deaktivera larmet genom att öppna huven.
När huven är stängd skall kontakten vara sluten. De flesta larm fungerar så att en kontakt bryter när larmet skall gå igång.
Sitter inte Defa-boxen under huven (en bit in)?

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När huven är stängd skall kontakten vara sluten. De flesta larm fungerar så att en kontakt bryter när larmet skall gå igång.
Sitter inte Defa-boxen under huven (en bit in)?

MVH
Hans
Om jag klipper kabeln och skarvar ihop ändarna borde det fungera,boxen sitter inte motorrumet ,kabeln går in mot säkringsboxen vid förarplatsen,så någonstans inne i bilen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skarva ihop dom.
Att det är gjort så att larmet går, när kontakten bryts, har att göra med att det också leder till att larmet går om någon klipper en larmanslutning.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skarva ihop dom.
Att det är gjort så att larmet går, när kontakten bryts, har att göra med att det också leder till att larmet går om någon klipper en larmanslutning.

MVH
Hans
Det var precis tvärtom,klipp kabeln så deaktiveras motorhuvskontakten,nu kör jag utan larm på huven det verkar vara ett återkommande problem med dessa kontakter.
 
Lösning
Toppen