• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2023.
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Flott det ser ut til å nærme seg en avslutning. Spennende å lese gjennom siste dagers prøver/tester/utbedringer. men må ærlig innrømme at jeg ikke kan forstå at annet er gjort enn og skifte den defekte 50A sikringen. Det kan bare være at nå får DCDC strøm i parallelle kabler, for det er vel egentlig den sikringen men skal fjerne for ikke å få ladeloop når man monter DCDC på enkelte måter. Vet jo ikke hvordan det nye ledningsnettet til DCDC laderen er på din bil. Er ikke sikkert det skifte av sikring bare minsker spenningsfallet i + kabelen til DCDC for nå er det 2 parallelle ledninger.

Verdiene på siste måling viser jo også at den 90A generatoren har arbeidet i øvre komfortsone flere ganger tidligere og jeg tror det kan være noe slitasje/skade på den. Termiske feil er ofte periodiske og vanskelige å oppdage. Nå med litt kjøligere vær og kort gangtid vil ikke generatoren bli varm nok å feil ikke oppstå. Som jeg nevnte kan det være de 10A mer med den nye DCDC gjorde at slitasjen/feilen på generatoren ble mer fremtreden/synlig og redusere med 10A er det nok bare et tidsspørsmål om når feilen også blir fremtredende/synlig der også. Det kan være lenge til, men kan komme fort eller ihverfall når man minst ønsker det.

Bildet med de negative peakene var vel også et Syntom nå sammen med at det ble tatt for mye strøm fra startbatteriet. For mye strøm fra startbatteriet er jo fordi ikke generatoren kan gi nok og med kortsluttet stator i generatoren periodisk fordi den er brent. Fører i hvert fall til mindre strøm. Det kan ha innvirkning på elektronikken i DCDC laderene slik at en får peakspeninger eller diodebro, elektronikken i spenningsregulatoren gjør at peakspenningene kommer fra generatoren. Er avgjørende hvor måleinstrumentet er innkoplet og det kan gi en mer nøyaktig indikasjon hvor peakspenningene kommer fra. Har vanskelig for å tro at peakspenningene kommer i ledningsnett eller kontaktpunkter.

Så for å gjenta meg selv, ville jeg tatt en grundig sjekk av generator for å sett om stator er mer svart enn brun og er den brent kan det gi periodiske feil ladestrøm og er de det er det også bare et tidsspørsmål når generatoren slutter helt å virke. Holder så hardt på at feilen kan ligge i generatoren, da jeg ikke kan se at det er gjort noe som burde virke inn på peakspenningene. Må også tenke på at periodisk feil med overledning i generatoren, kan komme av vibrasjoner slag og trenger ikke bare komme av tempratur, men det kan gjøre det lettere.

Så er det vel ganske tydelig som det nevnes at 60A er for mye i dette anlegget og 50A passer bedre som nevnt tidligere og synes 25km er litt for kort test til friskmelding om ikke andre forandringer enn å satt i den 50A sikringen :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.582
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2023
Om det inte redan är så, så vore det en fördel att sätta matarkabeln till DC_DC-omvandlaren direkt på generatorns B+. Då slipper du belasta kabeln mellan startbatteri och generatorn med de där 60 amperen och får på så sätt högre spänning på startbatteriet!
Och även minuskabeln till DC-DC-omvandlaren direkt till generatorn.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Godmorgon Peter....

Detta kan jag hålla med om.... Men att det skulle bli mer än 60 A från generatorn om kyl mm. i husbilen när motorn är igång, har jag svårt för att hålla med om.
All el som förbrukas i hb (ej halv/helljus, kupe fläkt mm) under tiden motorn är igång (generatorn) måste ju gå igenom boostern och den är maxat till 60A.
Och då kan belastningen från husdelen aldrig bli mer än dessa 60A på generatorn .... Så ser jag på det...

Eller vad säger ni.....?
Fikk bare en liten undring og husker ikke om jeg har nevnt det her før, men en fordel med DCDC lader er jo at man kan begrense strømmen fra generatoren. Det er avhengig av hvor DCDC laderen monteres inn i strømkretsen. All strøm som går gjennom DCDC lader går til lading av bodelsbatteriet, eller strømmen som går gjennom DCDC laderen, går til alle forbrukere i bodelen og reststrøm til å lade bodelsbatteriet,

Jeg har gått utefra at strømmen gjennom DCDC lader bare går til lading av bodelsbatteri om du har koblet på den andre måten blir noen av mine uttalelser litt feil :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Fikk bare en liten undring og husker ikke om jeg har nevnt det her før, men en fordel med DCDC lader er jo at man kan begrense strømmen fra generatoren. Det er avhengig av hvor DCDC laderen monteres inn i strømkretsen. All strøm som går gjennom DCDC lader går til lading av bodelsbatteriet, eller strømmen som går gjennom DCDC laderen, går til alle forbrukere i bodelen og reststrøm til å lade bodelsbatteriet,

Jeg har gått utefra at strømmen gjennom DCDC lader bare går til lading av bodelsbatteri om du har koblet på den andre måten blir noen av mine uttalelser litt feil :cool:

Det stämmer som du skriver... Men en av de funderingar som jag har haft i denna tråd är ju hur man beräknar hur stor generator behöver jag....

Och då är det ju ganska så ointressant vad som händer med elen efter att den har levererats av boostern...

Jag tycker att det har varit en lärorik tråd.... Men troligtvist blir nästa problem med hb inte detta.. :twitcy:

Angående din fråga.... Ärligt talat vet jag inte vart alla elektroner tar vägen, men jag tror att de flesta går till laddningen.
Och några sticker säkert iväg till någon förbrukning...

Skall alla elektroner in i batteriet då skall man nog ha bms systemet.. Smart BMS123... Där separera man på ingående och utgående.... Men det skulle nog inte förvåna mig om en och annan elektrod är så snabb att den sticker ut innan den kom in i batteriet..

Sen tycker jag att det har varit bra med dåligt väder.... Så jag fått annat att göra än att bara fiska calamari...:twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Flott det ser ut til å nærme seg en avslutning. Spennende å lese gjennom siste dagers prøver/tester/utbedringer. men må ærlig innrømme at jeg ikke kan forstå at annet er gjort enn og skifte den defekte 50A sikringen. Det kan bare være at nå får DCDC strøm i parallelle kabler, for det er vel egentlig den sikringen men skal fjerne for ikke å få ladeloop når man monter DCDC på enkelte måter. Vet jo ikke hvordan det nye ledningsnettet til DCDC laderen er på din bil. Er ikke sikkert det skifte av sikring bare minsker spenningsfallet i + kabelen til DCDC for nå er det 2 parallelle ledninger.

Verdiene på siste måling viser jo også at den 90A generatoren har arbeidet i øvre komfortsone flere ganger tidligere og jeg tror det kan være noe slitasje/skade på den. Termiske feil er ofte periodiske og vanskelige å oppdage. Nå med litt kjøligere vær og kort gangtid vil ikke generatoren bli varm nok å feil ikke oppstå. Som jeg nevnte kan det være de 10A mer med den nye DCDC gjorde at slitasjen/feilen på generatoren ble mer fremtreden/synlig og redusere med 10A er det nok bare et tidsspørsmål om når feilen også blir fremtredende/synlig der også. Det kan være lenge til, men kan komme fort eller ihverfall når man minst ønsker det.

Bildet med de negative peakene var vel også et Syntom nå sammen med at det ble tatt for mye strøm fra startbatteriet. For mye strøm fra startbatteriet er jo fordi ikke generatoren kan gi nok og med kortsluttet stator i generatoren periodisk fordi den er brent. Fører i hvert fall til mindre strøm. Det kan ha innvirkning på elektronikken i DCDC laderene slik at en får peakspeninger eller diodebro, elektronikken i spenningsregulatoren gjør at peakspenningene kommer fra generatoren. Er avgjørende hvor måleinstrumentet er innkoplet og det kan gi en mer nøyaktig indikasjon hvor peakspenningene kommer fra. Har vanskelig for å tro at peakspenningene kommer i ledningsnett eller kontaktpunkter.

Så for å gjenta meg selv, ville jeg tatt en grundig sjekk av generator for å sett om stator er mer svart enn brun og er den brent kan det gi periodiske feil ladestrøm og er de det er det også bare et tidsspørsmål når generatoren slutter helt å virke. Holder så hardt på at feilen kan ligge i generatoren, da jeg ikke kan se at det er gjort noe som burde virke inn på peakspenningene. Må også tenke på at periodisk feil med overledning i generatoren, kan komme av vibrasjoner slag og trenger ikke bare komme av tempratur, men det kan gjøre det lettere.

Så er det vel ganske tydelig som det nevnes at 60A er for mye i dette anlegget og 50A passer bedre som nevnt tidligere og synes 25km er litt for kort test til friskmelding om ikke andre forandringer enn å satt i den 50A sikringen :)

Den 19 Jan 2019 köpte jag 50A boostern, samt säkring+hållare och så 3M (tror jag) 25mm² kabel och monterade detta när det anlände...
Sen har det bara fungerat till en dag i fjol... Då monterade jag in en automatisk säkring som strömbrytare så jag kunde göra "norsk reset" på boostern....

Men i somras blev jag nödvändig att köpa ny kyl/frys och då passade jag på att köpa 4st lifepo4 cells på 420A.... Men som visade sig vid leverans att de var på max 170A.... Sen tidigare har jag 200A celler.
Köpte två nya Daly bms.
Monterade allt och det fungerade utan problem... Min bärbara generator behövde jag aldrig starta.... Inte förrän den 11-12-2022.... Pga ingen sol..

Men vid årsskiftet blev det allvarliga problem med laddningen från boostern, och då trodde jag att boostern var problemet....

Men som du nu säkert vet så var det säkrings hållaren och säkringen som blivit för varma och smält plasten....
När jag väl kom åt säkringen så märkte jag att en skruv var lite lös... Och att kablen inte satt så bra i hållaren....
Men nu bör allt fungera i minst 4 år till :twitcy:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Det stämmer som du skriver... Men en av de funderingar som jag har haft i denna tråd är ju hur man beräknar hur stor generator behöver jag....

Och då är det ju ganska så ointressant vad som händer med elen efter att den har levererats av boostern...

Jag tycker att det har varit en lärorik tråd.... Men troligtvist blir nästa problem med hb inte detta.. :twitcy:

Angående din fråga.... Ärligt talat vet jag inte vart alla elektroner tar vägen, men jag tror att de flesta går till laddningen.
Och några sticker säkert iväg till någon förbrukning...

Skall alla elektroner in i batteriet då skall man nog ha bms systemet.. Smart BMS123... Där separera man på ingående och utgående.... Men det skulle nog inte förvåna mig om en och annan elektrod är så snabb att den sticker ut innan den kom in i batteriet..

Sen tycker jag att det har varit bra med dåligt väder.... Så jag fått annat att göra än att bara fiska calamari...:twitcy:
Og som noen har nevnt her om en regner 20-30A til bilden som maks forbruk på den. Så er det hvor DCDC laderen er montert, er den montert slik at all strøm som går igjennom den går til alle forbrukere i bodelen. Det er blant annet på den måten en kan begrense ladestømmen til generatoren. Maks 20-30A til bildelen og maks 60A til bodelen og generatoren blir maks belastet 80-90A på generatoren og er det i korte perioder av gangen går det i teorien, men burde nok være litt større.

Er DCDC lader montert slik at all strømmen som går igjennon den bare går til lading av bodelsbatteriet. Må man regne ut maksforbruket av strøm på bodelen og som jeg nevnte tidligere ca. 200W til kjøleskap (fått med meg nå at du har kompressorskap, så da stemmer nok dine 6A) pluss de andre forbrukerene i bodelen som fort kan bli 200W til og det blir ca. 30A til og da blir generatoren belastet med 30A+30A+60A og må minst være på 120A i teorien, men bør være mer.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Den 19 Jan 2019 köpte jag 50A boostern, samt säkring+hållare och så 3M (tror jag) 25mm² kabel och monterade detta när det anlände...
Sen har det bara fungerat till en dag i fjol... Då monterade jag in en automatisk säkring som strömbrytare så jag kunde göra "norsk reset" på boostern....

Men i somras blev jag nödvändig att köpa ny kyl/frys och då passade jag på att köpa 4st lifepo4 cells på 420A.... Men som visade sig vid leverans att de var på max 170A.... Sen tidigare har jag 200A celler.
Köpte två nya Daly bms.
Monterade allt och det fungerade utan problem... Min bärbara generator behövde jag aldrig starta.... Inte förrän den 11-12-2022.... Pga ingen sol..

Men vid årsskiftet blev det allvarliga problem med laddningen från boostern, och då trodde jag att boostern var problemet....

Men som du nu säkert vet så var det säkrings hållaren och säkringen som blivit för varma och smält plasten....
När jag väl kom åt säkringen så märkte jag att en skruv var lite lös... Och att kablen inte satt så bra i hållaren....
Men nu bör allt fungera i minst 4 år till :twitcy:
Da kan den løse skruen på sikringen være en termisk feil som når det ble for varmt ble motstanden så stor at DCDC kuttet og DCDC 50A som tydligvis er mer spenningsavhengig enn DCDC 60A kuttet ut og med 60A trakk den + strømmen fra startbatteriet via andre kabler og startbatterispenningen sank. Mulig dette også kan forklare spenningspeakene. Da er egentlig bare min undring hvordan anlegget ditt er koplet når det også virket når 50A sikringen var defekt

Krysser fingrene for at det går 4 år til, men.......................
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Og som noen har nevnt her om en regner 20-30A til bilden som maks forbruk på den. Så er det hvor DCDC laderen er montert, er den montert slik at all strøm som går igjennom den går til alle forbrukere i bodelen. Det er blant annet på den måten en kan begrense ladestømmen til generatoren. Maks 20-30A til bildelen og maks 60A til bodelen og generatoren blir maks belastet 80-90A på generatoren og er det i korte perioder av gangen går det i teorien, men burde nok være litt større.

Er DCDC lader montert slik at all strømmen som går igjennon den bare går til lading av bodelsbatteriet. Må man regne ut maksforbruket av strøm på bodelen og som jeg nevnte tidligere ca. 200W til kjøleskap (fått med meg nå at du har kompressorskap, så da stemmer nok dine 6A) pluss de andre forbrukerene i bodelen som fort kan bli 200W til og det blir ca. 30A til og da blir generatoren belastet med 30A+30A+60A og må minst være på 120A i teorien, men bør være mer.

Ärligt talat Tor..... Så har jag svårt att hänga med i hur du tänker....
Eftersom ingen el från generatorn går ju "runt" boostern....
Nu är detta bara ett exempel Helge ;)

Låt oss säga att all el är avstängd och cellerna är 50% laddad.... Då laddar boostern med 60A.....
Men så slår jag på en förbrukning som tar 30A...
Då kommer boostern ändå att bara ge 60A.... Men 30 till laddning och 30 till förbrukning...
Och det finns ingen annan koppling från generatorn till förbrukningen..
Hänger du med..?

Hur vill du nu belasta generatorn till 90 A..?

Jag är 100% säker på att om det skulle flöda igenom 90A på en 60A booster så skulle den ju ha brunnit...

Jag tror att med en gas/12v kyl där skickar ebl:en ström till kylen utanför laddningen... Där kan ni räkna med med belastning på generatorn.... Men inte i mitt system...
Eller hur?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Da kan den løse skruen på sikringen være en termisk feil som når det ble for varmt ble motstanden så stor at DCDC kuttet og DCDC 50A som tydligvis er mer spenningsavhengig enn DCDC 60A kuttet ut og med 60A trakk den + strømmen fra startbatteriet via andre kabler og startbatterispenningen sank. Mulig dette også kan forklare spenningspeakene. Da er egentlig bare min undring hvordan anlegget ditt er koplet når det også virket når 50A sikringen var defekt

Krysser fingrene for at det går 4 år til, men.......................

För det första så är det en 100A säkring... Var har du fått 50A ifrån?

För det andra säkringen HADE INTE Gått.... Var har du fått det ifrån...

För det tredje.... Går säkringen då laddar ju inte boostern... Vad får dig att tror att min laddar?

Ha en bra kväll... ;)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Muskaaten får bare beklage språkproblem og at vi ikke forstår hva den andre tenker, for det stod vel heller ikke noe sted at det var 100A sikring?

Sitat post 109: Däremot såg jag att säkrings hållaren från startbatteriet till ladd kablen till boostern har smält :eek:.. Och plasten är kolsvart.... Så där ligger just nu nog det största problemet.

Da koblet jeg det til den 50A original sikringen som ofte sitter der og smält ble til gått, men ser nå at meningen var en annen.

Vet jo ikke hvordan ditt anlegg er koplet og må gjette litt og har lett for å sammenlikne med eget og går det 50A gjennom min DCDC og jeg setter på et forbruk på 30A går det fremdeles 50A gjennom min DCDC lader og generator/startbatteri gir de 30A og det leveres 80A eller 90 som i ditt eksempel. Har forstått av tråden her at flere har tenkt/system som meg.

Har du bare 1 ledning til boosteren med + og sikringen ryker på den lader den antagelig ikke, kan være en uønsket kontakt et sted. Det er heller ikke tydelig opplyst noe sted at strømsystemet på bildelen og bodelen da er 2, 100% adskilte strømsystem.

Du har vel også trukket egne slutninger når du sier, sitat: Jag är 100% säker på att om det skulle flöda igenom 90A på en 60A booster så skulle den ju ha brunnit... Verken jeg eller noen andre har sagt dette, det er noe du har oppfattet. I mitt eksempel lenger opp i denne posten med 80A totalt er det 3 strømkretser en på 80A fordelt på 30 og en på 50A Det er heller ikke 150A, men en totalstrømkrets fra generator/startbatteri på 80A som fordeler seg i 50A ladestrøm og 30A forbruksstrøm.

Så lar jeg være og tro og mene noe mer om denne saken.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Muskaaten får bare beklage språkproblem og at vi ikke forstår hva den andre tenker, for det stod vel heller ikke noe sted at det var 100A sikring?

Sitat post 109: Däremot såg jag att säkrings hållaren från startbatteriet till ladd kablen till boostern har smält :eek:.. Och plasten är kolsvart.... Så där ligger just nu nog det största problemet.

Da koblet jeg det til den 50A original sikringen som ofte sitter der og smält ble til gått, men ser nå at meningen var en annen.

Vet jo ikke hvordan ditt anlegg er koplet og må gjette litt og har lett for å sammenlikne med eget og går det 50A gjennom min DCDC og jeg setter på et forbruk på 30A går det fremdeles 50A gjennom min DCDC lader og generator/startbatteri gir de 30A og det leveres 80A eller 90 som i ditt eksempel. Har forstått av tråden her at flere har tenkt/system som meg.

Har du bare 1 ledning til boosteren med + og sikringen ryker på den lader den antagelig ikke, kan være en uønsket kontakt et sted. Det er heller ikke tydelig opplyst noe sted at strømsystemet på bildelen og bodelen da er 2, 100% adskilte strømsystem.

Du har vel også trukket egne slutninger når du sier, sitat: Jag är 100% säker på att om det skulle flöda igenom 90A på en 60A booster så skulle den ju ha brunnit... Verken jeg eller noen andre har sagt dette, det er noe du har oppfattet. I mitt eksempel lenger opp i denne posten med 80A totalt er det 3 strømkretser en på 80A fordelt på 30 og en på 50A Det er heller ikke 150A, men en totalstrømkrets fra generator/startbatteri på 80A som fordeler seg i 50A ladestrøm og 30A forbruksstrøm.

Så lar jeg være og tro og mene noe mer om denne saken.

Godmorgon Tor....

Ja... Detta med språkproblem är inte lätt... När jag var 15 år så körde en kompis och jag moped från Malmö till Värmland för att fiska, kompisens föräldra har sommarstuga där... Väl framme möter min kompis en lokal kompis... De börjar prata medan jag försökte bara lyssna....
När de hade pratat färdigt så sa jag till min fiske kompis..... Jag visste inte att du var så bra på tyska..
Då sa kompisen.... Nää vi pratade inte tyska... Värmländska pratade vi :twitcy:

Till saken nu...
Så kan jag upplysa dig och alla andra att kablen som gick tidigare ifrån startbatteriet till ebl:en kopplade jag helt bort när jag installerade mitt första lithium batteri...
Jag antar att ni allra flesta här har den kvar i ebl:en...
Därav är det helt omöjligt att någon elen till bodel/kyl kan ta en annan väg än genom boostern och sen ut i hb.

Hur som helst så hoppas jag att det nu kommer att fungera ok....

Ha en bra dag...
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
7.219
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2023
Godmorgon Tor....

Ja... Detta med språkproblem är inte lätt... När jag var 15 år så körde en kompis och jag moped från Malmö till Värmland för att fiska, kompisens föräldra har sommarstuga där... Väl framme möter min kompis en lokal kompis... De börjar prata medan jag försökte bara lyssna....
När de hade pratat färdigt så sa jag till min fiske kompis..... Jag visste inte att du var så bra på tyska..
Då sa kompisen.... Nää vi pratade inte tyska... Värmländska pratade vi :twitcy:

Till saken nu...
Så kan jag upplysa dig och alla andra att kablen som gick tidigare ifrån startbatteriet till ebl:en kopplade jag helt bort när jag installerade mitt första lithium batteri...
Jag antar att ni allra flesta här har den kvar i ebl:en...
Därav är det helt omöjligt att någon elen till bodel/kyl kan ta en annan väg än genom boostern och sen ut i hb.

Hur som helst så hoppas jag att det nu kommer att fungera ok....

Ha en bra dag...

Typ så har jag det också kopplat,
från startbatteriet direkt till Renogy DC/DC, sen därifrån till bobatteriet,
sen från bobatteriet till EBL.

Beror i första hand på mitt BMS som har separata in-/ut-gångar.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Må bare få det ut, for jo mer jeg tenker på det jo mer irriterer det meg. Som bilde viser er det 3 måter å kople inn DCDC lader på.
DCDC.png


Jeg har i alle mine svar hatt Alt 3 som utgangspunkt. Det er jo noe jeg har forestilt meg på bakgrunn av hva jeg har trodd og oppfattet, alle mine innspill har hvert på bakgrunn av det. Ikke rart det blir forvirring når det tydligvis er Alt 2 som er aktuelt her og 70-80% av det jeg har skrevet er feil for aktuell kopling, men rett for Alt 3.

Dette har jo også medført at jeg har hengt meg opp i helt feil forutsetninger og basert på høy strøm og termisk feil i elektroniske komponenter.

Når man nå i ettertid også ser at feilen kunne/burde hvert lokalisert lett med et forslag om 2 enkle spenningsfallsmålinger, blir det ikke bedre.

Har selv bare nevnt kontroll av ledningsnett et par ganger uten å forfølge det og hatt fokus helt andre steder.

Så for å si som Rema reklamen, "Det enkle er ofte det beste." Så hovedlærdommen min i denne tråden er at man må vite, ikke tro.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Ja du Tor.... Man brukar ju säga att alla vägar bär till Rom..... Så och här... ;):twitcy:

Sen skall jag inte göra det lättare för dig när jag säger att det finns minst ett alternativ till hur man skall koppla
Det är om man har Albertronik's smart bms123.... Där är plus in (laddning) en kabel och plus ut (förbrukning) en annan kabel... :eek:

Idag körde jag tillbaks till där jag stod igår ca 2-3 km.
Men tyvärr så gick boostern inte igång :msn_wall:
Jag har nu bytt en automatisk säkring på 60A och startat motorn... Då laddar booster, men samtidigt som jag bytte säkringen så gjorde jag ju en restart när boostern blev strömlöst... Så nu får jag vänta tills jag kör dit igen i morgon för att se om det fungerar...

Jag har funderat på den D+ som finns på hb, den kommer ju inte ifrån generatorn
Bör jag ändra och ta D+ direkt ifrån generatorn..?... Om utgång finnes.. Eller?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Det er nok alternativ 2 du har. Hvordan de elektriske koplingene er gjort på de forskjellige alternativene har jeg ikke sagt noe om. De er det rimelig mange varianter av og mulighet for overraskelser er stor.

Er det denne BMSèn du benytter, så er jo den litt spesiell og har jo innebygd batterimonitior, og man har jo ikke behov for smartshunt, eller annet for å ha kontroll på SOC og ut/innlading.

Som jeg har nevnt tidligere har jeg bare erfaring fra innebygde BMS, men ser jo at det er rimelig mye men kan gjøre med en BMS som dette og mange muligheter for feil? Så jeg lever greit med de innebygde BMS og de begrensningene de gir og heller supplere med komponenter som det er behov for.

Det er ikke laderele i BMSen som legger av når ikke DCDC lader? Burde lett kunne måles med et V-meter? 123BMS.png

Er det Ronogy 50A som D+ skal brukes på, forstår jeg det ikke og det anbefales ikke om man ikke har smartgenerator og det er det ikke snakk om her.

Den lader vel ikke høyere A med D+, men starter lagingen tidligere og slutter seinere ifølge dette og anbefales ikke å benyttes uten smartregulator i følge manualen.123BMS2.png

Benytter den selv spenningsstyrt og det kan gå sekunder til minutter før den begynner å lade, alt avhengig av ladetilstanden på startbatteriet. Er nok også litt over normalt opptatt av og ha kontroll med laddingen. :)
1674559672058.jpeg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
7.219
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2023
Det er nok alternativ 2 du har. Hvordan de elektriske koplingene er gjort på de forskjellige alternativene har jeg ikke sagt noe om. De er det rimelig mange varianter av og mulighet for overraskelser er stor.

Er det denne BMSèn du benytter, så er jo den litt spesiell og har jo innebygd batterimonitior, og man har jo ikke behov for smartshunt, eller annet for å ha kontroll på SOC og ut/innlading.

Som jeg har nevnt tidligere har jeg bare erfaring fra innebygde BMS, men ser jo at det er rimelig mye men kan gjøre med en BMS som dette og mange muligheter for feil? Så jeg lever greit med de innebygde BMS og de begrensningene de gir og heller supplere med komponenter som det er behov for.

Det er ikke laderele i BMSen som legger av når ikke DCDC lader? Burde lett kunne måles med et V-meter? Visa bilaga 226521

Er det Ronogy 50A som D+ skal brukes på, forstår jeg det ikke og det anbefales ikke om man ikke har smartgenerator og det er det ikke snakk om her.

Den lader vel ikke høyere A med D+, men starter lagingen tidligere og slutter seinere ifølge dette og anbefales ikke å benyttes uten smartregulator i følge manualen.Visa bilaga 226522

Benytter den selv spenningsstyrt og det kan gå sekunder til minutter før den begynner å lade, alt avhengig av ladetilstanden på startbatteriet. Er nok også litt over normalt opptatt av og ha kontroll med laddingen. :)
Visa bilaga 226523


Tor, använder du Renogy's app mot din DCC50S?

Hur har du isåfall löst kommunikationen, BT-1 eller BT-2 ?
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Det er nok alternativ 2 du har. Hvordan de elektriske koplingene er gjort på de forskjellige alternativene har jeg ikke sagt noe om. De er det rimelig mange varianter av og mulighet for overraskelser er stor.

Er det denne BMSèn du benytter, så er jo den litt spesiell og har jo innebygd batterimonitior, og man har jo ikke behov for smartshunt, eller annet for å ha kontroll på SOC og ut/innlading.

Som jeg har nevnt tidligere har jeg bare erfaring fra innebygde BMS, men ser jo at det er rimelig mye men kan gjøre med en BMS som dette og mange muligheter for feil? Så jeg lever greit med de innebygde BMS og de begrensningene de gir og heller supplere med komponenter som det er behov for.

Det er ikke laderele i BMSen som legger av når ikke DCDC lader? Burde lett kunne måles med et V-meter?




Visa bilaga 226521

Er det Ronogy 50A som D+ skal brukes på, forstår jeg det ikke og det anbefales ikke om man ikke har smartgenerator og det er det ikke snakk om her.

Den lader vel ikke høyere A med D+, men starter lagingen tidligere og slutter seinere ifølge dette og anbefales ikke å benyttes uten smartregulator i følge manualen.Visa bilaga 226522

Benytter den selv spenningsstyrt og det kan gå sekunder til minutter før den begynner å lade, alt avhengig av ladetilstanden på startbatteriet. Er nok også litt over normalt opptatt av og ha kontroll med laddingen. :)
Visa bilaga 226523
Hej Tor....

Den bms som du hänvisar till var min första bms... Och den är faktisk väldigt bra...
Men så införskaffade jag ytterligare ett lifepo4 batteri, och en Daly bms... Men dessa två kom aldrig överens... Så i dag har jag två Daly Bms..... Och ovanpå detta har jag Victron's smart shunt, så jag kan hålla reda på allt som behövs i mitt system.

Helt rätt min generator är ingen smart generator.... Men sen är min Regony 50A MPPT booster inte likadan som din... Min är nog första typ de gjorde, med sina fel och brister... Så vi kan inte jämföra med din hur det fungerar...

Ja mitt system är idag som enligt bild 2 som du så fint beskriver...

Jo min laddar med högre A när ign är inkopplad då ger den lätt 50A... Utan ign så ger den bara en bråkdel... Precis som den i filmen...
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Tor, använder du Renogy's app mot din DCC50S?

Hur har du isåfall löst kommunikationen, BT-1 eller BT-2 ?
Jepp. Svart i annen tråd, må kjøpe egen Blåtann modul og laste ned App og registrere Modul som plugges inn i DCDC

Ved ca. 80% SOC på mine 2 x 160Ah har jeg nesten aldri hatt under ca. 50A lading ved ca. 90% SOC er ladestrømmen mindre og som jeg har skrevet i annen tråd. Har jeg hatt litt ugjevn ladning når tempen på DCDC er over 65 gr.C, men den har aldri kuttet ladingen hos meg som den gjør ved ca 80 gr. C. Når tempen er under 60 gr.C er laddingen helt normal. Satt på noen klosser slik at kjølingen skulle bli bedre for laderen og etter det har ikke jeg hatt ugjevn lading. Dette mener jeg jeg har beskrevet i annen tråd.
Så utfra min erfaring vil jeg ikke anbefale "ing" om ikke en har smart generator, det gjør heller ikke fabrikant. Videoen som viser den lader mer med "ing." innkoplet tror jeg ikke på. Man kan få mye til å virke bedre kortvarig, men hvor lenge vil det vare?

Bruker BT 2 og var på forumet til Renogy for det var mye tull med å få den til å virke. Appen var helt ny og hver gang den ble oppdatert var det mange som fikk problemer. Siste år har den fungert helt topp tross flere oppdateringer.
 
Senast ändrad:
Toppen