• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dashcams bildkvaliteter

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Fick tips av Kronvall om en Blackvue DR750s som verkar riktigt bra med sin möjlighet till 60 fps (bilder per sekund). Finns det andra erfarenheter av dashcams som kar hög bildkvalitet, stor vidvinkel och är användarvänlig? Skulle du Kronvall köpa samma igen nu när du har erfarenhet av din?
Åke
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har också en DR750. Det är som sagt bra bildkvalité med 60 fps, men varje minutlång fil är 100MB :wideeyed:
Ett litet problem som jag borde åtgärda är att om det ligger ljusa saker ovanpå instrumentpanelen så blir det störande reflexer i vindrutan.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag är nöjd med min kamera, hade också problem med reflexer från instrumentpanelen. Köpte ett polariseringsfilter som till stor del löste det problemet plus att på min V70 är det en blank chassinummerplåt på panelen som jag täckte över med eltejp.
Jag har inte kopplat in parkeringssensorn ännu, ska montera en spänningsvakt först.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det har varit mitt stora problem med mina Dashcams när jag för över det till min XP och sedan internet. Finns det någon minnessnål dachcam?
Det finns tyvärr inga magiska genvägar.
Vill man ha ner datamängderna så får man antingen minska antalet bilder per sekund eller upplösningen i varje bild. I kameror med bildkomprimering så kan man möjligen öka komprimeringen, något som dock minskar bildkvalitén, och få mindre datamängder.

MVH
Hans
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det finns tyvärr inga magiska genvägar.
Vill man ha ner datamängderna så får man antingen minska antalet bilder per sekund eller upplösningen i varje bild. I kameror med bildkomprimering så kan man möjligen öka komprimeringen, något som dock minskar bildkvalitén, och få mindre datamängder.

MVH
Hans
Precis. Om man ska kunna använda t.ex. videosnuttarna som bevis vid ev. kollision behöver ju upplösningen vara så pass hög att det går att avläsa reg.nr och helst ansiktet på motparten

Jag har dragit ner till 30 fps för att få lägre filstorlek
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Köpt en Garmin 56 och ett 200 Gb ultra-kort. Samt polariserande filter. Toppenbild dygnet runt!


Mycket viktig information om att använda Dash Cam utomlands!
 
Senast ändrad:
Toppen