• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dala-forskning

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Hej,
Min farfars mor föddes 18/7 1853 i Djörkhyttan/Nås fjärding/Hedemora. Hennes far Erik Eriksson, 18120420, var klockareson från Torsång.

När Erik Eriksson flyttade till Björkhyttan bytte han namn till Strömberg. Även Ersson förekommer flitigt i böckerna. Inget av detta är så konstigt egentligen.

Det jag undrar över är ytterligare ett namn som finns med i flera av husförhörslängderna. Han kallas även för "Knippels" Erik. Är detta något lokalt och kan man få reda på varifrån det kommer? Det har ju inte med vare sig byn eller trakten att göra.

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?

Ann
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Dala-forskning

Hej igen Ann,
hittade detta på Google. Kan det vara något som rör "din" Knippels Erik?
Karin:wink:
 

Bilagor

  • 152 Soldat Erik ERSSON KNIPPEL.doc
    68,5 KB · Visningar: 22

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Dala-forskning

Hej Karin,
Tyvärr ser det inte ut att vara något släktskap eftersom "min Knippels" far-1790, farfar-1752 och farfarsfar-1712 alla varit "klåckare" i Torsång och boende i Milsbo/Torsång.

Men en ledtråd är det sannerligen. Att jag inte tänkt på soldatvarianten själv? Vi som just haft flera föreläsningar om det i föreningen. Får väl kolla lite soldatregister och så har jag ju vår expert i Tjust-föreningen.

Tack för hjälpen
Ann
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Dala-forskning

Hej igen,
"Knippels" tycks vara ett vanligt tillnamn i Dalarna. På anbytarforum hittar jag ytterligare två Erik Ersson Knippel, nu i Åls församling (Ål A1:9 sid 127). En är född 16/3 1757 och en 1/10 1776. Så det kan antingen vara ett gårdsnamn eller ett soldatnamn verkar det som. Lycka till med dina vidare efterforskningar.
Karin:wink:
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Dala-forskning

Ja, jag gick in i DIS Soldatregister och hittade en hel rad "Knipplar". Där fanns två Erik med Efternamnet Ersson från Stora Tuna, men de hade också fel födelsedatum. Men någonstans ska jag väl komma rätt. Nu har jag fått hjälp med tankebanorna.
Jag säger TACK och önskar dig en
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
Ann
 
Toppen